Mikael_L
Då jag är fullkomligt rudis vad det gäller det här gröna (grönt = gräs, grönt på vit stam = björk) så får jag fråga här.

Garageuppfarten står i fint söderläge med absolut inget som skuggar, detta medför smärre värmeslag i bilen på sommarhalvåret.

Kl 12.00 står solen i 45gr vinkel mot uppfarten, så kunde man plantera något som når en 4-5 meter upp så skulle det hjälpa en del.
Problemet är att det är nära till tomtgräns, så träd eller vad man nu sätter kan nog inte planteras längre ifrån tomgräns än 1 meter.
Sen måste man ju också beakta vad trädet släpper ner på bilarna. Björk går väl typ fetbort, för björkarna brukar väl släppa ner nåt litet kladd som sen bränner fast i lacken.

En sån där höstgrann lönn skulle vara fint, men även lönnen släpper kanske ifrån sig nåt skit? Och sen kanske den breder ut sig för mycket med?

Tuja, kan det vara nåt? Tyvärr blir den väl rätt tät hela vägen och året om?, dvs gör att man inte ser vad som händer på vägen.
 
Mikael_L
Jag skulle allra helst bygga en carport, men det finns ingen byggrätt (kvar) för sådan.
 
Jag är trädälskare men skeptiskt till träd just för att skugga bilar. Om inte trädet själv släpper skadligt skräp, så drar det till sig fåglar som lortar ner (och fågellort kan också skada lack i vissa fall). Dessutom behövs det ett stort träd för att ha någon större effekt på klimatet i bilen och det låter det som att det tveksamt finns plats för här.
Kolla upp om du kan få bygga ett skärmtak, tycker jag också. Du lär åtminstone behöva grannens samtycke eftersom det är nära tomtgräns.
 
KristinaRT
I stort sett alla träd (kanske finns det något undantag någonstans :)) tappar löv, droppar sav, dar till sig fåglar eller får bladlöss som sedan droppar klistrigt sekret på bilen.... Tyvärr tror jag knappt att det går att hitta något som du letar efter. Möjligen, om du ändå absolut vill ha något växande kanske murgröna eller någon annan klätterväxt kan fungera, desa växter kan man leda upp så man får dem där man vill ha dem (låta dem klättra på rep, armeringsjärn eller träreglar)......
 
Mikael_L
Ja ni bekräftar det jag egentligen var rädd för, att det inte finns någon (enkel) lösning. :surprised:

Thuja då, dom kan väl ränna upp i 4 meters höjd, men med ganska litet omfång. En rad sådana, med 1 meter mellan. Inget som hänger över vare sig bilar eller granne.

Men en nackdel är att dom skärmar av lite väl mycket utsikt, då dom är täta hela vägen ner.
Ja sen kanske dom också släpper ifrån sig oönskat material på bilar även om bilarna står bredvid.

Ja, carport, skärmtak, ja ...
Bygglovsbefriat skärmtak upp till 15kvm gäller bara anslutet mot bostadshus, jag har frågat och det är denna byggnadsnämnds tolkning.
Så carport/skärmtkslösning måste lösas med bygglovskrävande åtgärd. Och på byggrätten för sidobyggnad finns det ca 8kvm kvar! :(


Jag har funderat på ett öppet tak, typ pergola.
Tvärs över bilplatsen sätta upp en ram i skärmtakshöjd, sen i ramen sätta stående höga reglar hyfsat tätt, vinkelrätt mot söder. Då är "taket" öppet och såvitt jag förstår bygglovsbefriat, men de stående reglarna/plankorna skuggar solljuset som faller i drygt 45 gradersvinkel.

Men tråden är fortfarande öppen, posta alla ideer ni kommer på. ;)
Och tack för input'en så här långt.
 
Mikael_L skrev:
Ja Thuja då, dom kan väl ränna upp i 4 meters höjd, men med ganska litet omfång. En rad sådana, med 1 meter mellan.
Omfånget när de går uppåt 4 m är rätt stort. Vi har två gamla Brabant på framsidan i just den höjden - de var över 2 m i diameter nedtill och det blev fortfarande mer för varje år..!
Den goda nyheten är att när de blir så stora kan man stamma upp dem och det kan ge rätt kul effekter kombinerat med att man formklipper kronan som man lämnat kvar. Jag har just gjort så med våra, för de började ta lite för mycket plats nere på marken.
 
Mikael_L skrev:
Så carport/skärmtkslösning måste lösas med bygglovskrävande åtgärd. Och på byggrätten för sidobyggnad finns det ca 8kvm kvar! :(
Ibland (om man har tur) är inte kommunen så strikt när det gäller antal kvadratmetrar. Om man bara överskrider "lite" så kan man få igenom bygglovet. Det kan vara värt att testa, du kanske kan bygga din carport i alla fall :)
 
Mikael_L
Ja, 10% överyta brukar väl kunna rymmas inom det som heter mindre avvikelse.
50kvm är tillåten biyta, ca 40kvm utnyttjad.
50kvm + 10% = 55.
15 kvm carport = 3 x 5 meter... där stolparna som håller taket står, sen kan taket sticka ut 50cm på varje sida, dvs 4x6 meter. Ingen stor CP, men funkar nog.
 
Jag tycker ditt förslag om ngn typ av pergola inte låter helt fel. Det är ju mest om sommaren du vill ha skydd och då kan du klä en spaljésida med snabbväxande grönskande klätterväxter (clematis, kaprifol etc).

Annars funkar även thuja utmärkt - jag har själv satt thuja på ena sidan av min carport för att både skydda mot sol om sommaren och för snö om vintern. Hos mig blåser all snö in under carporten de få veckor vi får snö.

Om man klipper in thujan 2 ggr året kan man hålla den mycket mycket smal. Men man ska börja klippa innan thujan blir för gammal och vidlyftig. Smaragden, som jag har satt, blir inte lika yvig och bred i basen som brabanten och det är möjligt att den inte kräver mer än en putsning/året.
 
Mikael_L
Tjaba.
Jag har nu gått och tittat på detta "problem" igen.
Det har alltså inte hänt något på alla dessa år. :surprised:

Vi ska försöka göra sista rycket på tomten och dess markarbeten, får hit en grävmaskin till veckan.
Så ska det planteras något så är det ju bra att bestämma det nu. :)

Jag är fortfarande lite sugen på ett träd som når hygglig höjd, inte får alldeles för vid krona eller rotsystem (då det är trångt både mot granne och själva garageuppfarten) men framförallt inte släpper allt för mycket skit på bilarna.
Men ärligt talat kommer jag aldrig behöva parkera egen bil under trädet/träden om dom bara når en, säg 8 meters höjd, möjligen måste gäster göra det det. :p

Finns det några trevliga förslag på träd/buskar. (relativt snabbväxande)
Jag tänkte att på sätt och vis är en björk ändå rätt perfekt, om jag stamkvistar den lite när den börjar nå lite höjd. Men björkar släpper väl verkligen ifrån sig någon skit som inte billack gillar, eller hur?
 
Björk är inget att föredra om du inte vill tvätta bilen varje dag.
Det blir strävt och kletigt när man parkerar under dom sen får man in skräp från frö i ventilationen på bilen.
Men dom är mycket vackra att titta på.:)
Tror inte dom växer så fort utan dom verkar vara taniga i många år.
 
Friggebod 15kvm som ser ut som en carport?
Inget bygglov behövs
 
ullberg
Du kan få de björkar som skuggar min uppfart på rot, helt färdigvuxna, bara att såga av och gjuta fast hos dig! (Björk är inte kul över uppfaten), Något av de där "nästan ogräs"-växterna då? typ poppel? eller alm typ http://www.mirakelhacken.se. Kanske släpper inte dessa så mycket obehagliga prylar, och då handlar det väl om huruvida du hinner hålla efter dem...

/U

EDIT: hittade en annan tråd här på BH: http://www.byggahus.se/forum/trad-buskar-hackar-grasmattor/140587-kopa-mirakelhacken.html så utöver den sjukt obehagliga gubben nere till vänster på hemsidan verkar det inte vara en bra idé med alm...
 
Redigerat:
Sätt upp några stolpar och spänn upp ett solsegel som får sitta uppe under högsommaren. Det borde vara helt bygglovsfritt.

Ett lite sämre alternativ är att byta bil. Den nya Toyota Prius har solceller på taket som används för att driva fläkten och svalka bilen när den är parkerad i solen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.