Hej
Kanske det redan finns svar i forumet men blir inte klok på det hela.
Kanske bäst att bara ringa till kommunen.

Frågar ändå här, behövs bygglov eller bygganmälan?

Befintligt:
69+61 kvm villa Stockholm
Tomt ca 500 kvm
Bod på 6 kvm finns

Vill bygga:
Skärmtak över bilplats. (Tak + 2-3 stolpar typ)
Max ca 15 kvm
Fästes mot fasad.
Minst 4.5 m från grannens tomt.
Ca. 2 m från gatan men i liv med hus.
 
  • carport.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tills motsatsen är bevisad behövs bygglov + bygganmälan. Ring kommunen och kolla.
 
Nedan saxat från sthlms stads hemsida.
Detta gäller vad som är bygglovsbefriat.
Även om jag räknar detta som ett skärmtak (vilket jag inte får?) kommer jag överskrida 15 kvm och hamna på ca 6 (boden) + 15 (carporten/skärmtaket) = 21 kvm.
Ja, vad kan hända om jag räknar det som skärmtak och "spelar lite dum" och bygger utan bygglov? Kollar givetvis med grannen innan. Kan man få höga böter etc.?

Allmänt
Har du med stöd av tidigare bygglovsbefrielse uppfört skärmtak och/eller Friggebod ska den ytan inräknas i 15 kvadratmeter. Om du exempelvis idag har en Friggebod med 10 kvadratmeters yta, kan den utökas till 15 kvadratmeter eller så kan du uppföra ytterligare en fristående bod på 5 kvadratmeter.

De grannar som berörs kan medge att uteplatser, murar, plank, skärmtak samt Friggebodar placeras närmare gräns än 4,5 meter. Skriftliga medgivanden på en situationsplan med bodens läge inritat utgör en säkerhet mot framtida granntvister. Avstånd till gata och park ska alltid vara minst 4,5 meter.
 
Nu tror jag iofs att avståndet till gatan avgör att du behöver bygglov. Och dessutom kan strula till det med att få bygglov.

Men friggebod räknas ytmässigt för sig, och skärmtak räknas för sig. Nu är jag osäker på hur mycket skärmtak man får ha idag, tidigare var det 12kvm, men jag tror att det ökades till 15 samtidigt som friggebodarna ökades till 15.
 
Redigerat:
Ok, jag ringer och kollar med dom.
 
Japp, det måste hamna 4.5 m även från gatan! Får flytta in platsen/taket isf. :(
 
Raukas skrev:
Även om jag räknar detta som ett skärmtak (vilket jag inte får?) kommer jag överskrida 15 kvm och hamna på ca 6 (boden) + 15 (carporten/skärmtaket) = 21 kvm.
Eftersom carportens tak skulle byggas samman med huset så kan man inte hävda att det är en friggebod även om ytan understigit 15 kvm.

Solklart bygglovspliktigt.
 
Nej, INTE friggebod, men skärmtak.
Killen jag pratade med på "bygglovsakuten" på stockholms stad sa att det visst kunde räknas som skärmtak och min redskapsbod räknas inte in, bara ev annat skärmtak vilket jag inte har.

Min slutsats (och hans), bygg UTAN bygglov om du håller dig 4,5 från tomtgräns samt max 15 kvm och givetvis om det är ett skärmtak. (Tolkning kan vara varierande)

Ja, lite förvirrande är det, men jag tror jag bygger ändå och får väl riva o bygga om, om dom har synpunkter. Många grannar har carport, bodar och skärmtak precis som jag tänkt mig.

Mvh :)
 
Ja för skärmtaket är det ju tvärtom med. Det måste vara i anslutning till byggnaden för att vara lovfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.