Får man använda wago eller likannade i en central för att utöka en befintlig grupp ?

Alltså man har en grupp med uttag och vill ha ett till uttag i rumet där centralen finns....
 
Vet att jag läst en lång tråd ang detta då det va lite olika bud från olika behöriga. (ganska vanligt föresten) :surprised:
Där sa ena lägret att det va helt förbjudet om jag inte minns fel eller missupfatade det.
De andra sa att det va OK i vissa lägen men inte som standard lösning för att förlänga alla trådar.
 
  • Gilla
Makkak
  • Laddar…
Henrik S skrev:
Får man använda wago eller likannade i en central för att utöka en befintlig grupp ?

Alltså man har en grupp med uttag och vill ha ett till uttag i rumet där centralen finns....



Du kan väl lägga dubbelt i centralen. Det är ju inget optimalt men i alla fall bättre än att skarva med Wago.

T
 
Tomperompe skrev:
Du kan väl lägga dubbelt i centralen. Det är ju inget optimalt men i alla fall bättre än att skarva med Wago.

T
Det vet jag att man inte får göra...

I centralen i huset så är vissa grejer samman kopplade med wago...

Det är en gammal central så kopplings plintar är nästans uteslutet. Om dom inte hänger löst .
 
Man får inte skarva med tex wago elle "sockerbit" utan det måste utföras med skarvhylsa som pressas med en presstång.
Det är inte tillåtet att lägga dubbelt under anslutningsklämmorna.
 
Om man tittar på tidigare trådar i detta ämne, så har olika forummedlemmar med behörighet hävdat olika saker.

Men de behöriga som hävdat att det är tillåtet men bör undvikas har (i mitt tycke) framgångrikt hävdat att det finns inget i förordningarna som förbjuder kopplingar i centralen.

Dvs. min tolkning av tidigare trådar är att det är tillåtet (jag är ej behörig), men att det helst skall undvikas. Detta med att dte skall undvikas verkar mest handla om att, ifall det blir för många kopplingar i centralen, så kan det bli oöverskådligt.

Däremot så har det av tidigare trådar framgått att de flesta kopplingar på själva säkringen rä utförda för att ansluta EN tråd. Om man då dubbelansluter så riskerar man att det blir dålig kontakt, och man har en klar brandrisk. Så det är troligen det sämsta alternativet.
 
Men får man lägga en dosa i centralen ( centralen är infälld och det är tomm rum bakom den...
 
Den kopplingsdosan (bakom centralen) lär knappast uppfylla kravet på god åtkomlighet.

/Kent
 
Och om nu svaret är helt NEJ.
Hur skulle du ha gjort i detta fallet för att få en godkänd anläggning?
 
Elinstallatören skrev:
Svaret är: Nej

Hihi, tillbaka till ruta ett!

Var står det? ::)
 
Kan ingen säga exakt vad som gäller och hur ni skulle gjort i ett sådant fall...

Känns lite onödigt att lägga i en till central för en säkring...
 
är det en normcentral så kan du sätta i några plintar på skenan ................
 
sverre skrev:
Hihi, tillbaka till ruta ett!

Var står det? ::)
Jag vill minnas att jag tidigare läst att man får skarva en kabel som av någon anledning blivit för kort men inte skarva för att få fler utgående grupper. Men i dagens SS kan jag inte hitta något som hindrar det.

Så jag frågar också. Om nu någon bestämmt vet att man INTE får det, var finner man att läsa det?

/DeBe
 
jag kan då inte se någon risk med att "grena" med en wago i centralen. är det bättre att dra ut matningen till en kopplingsdosa bredvid centralen och grena där med wago?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.