Hejsan !

Är ny på forumet här, har precis köpt hus för en månad sedan i Kiruna.
Håller på med diverse renoveringar nu och har en hel del frågor.

Huset är byggt 1978 och har två gamla elcentraler med vanliga porslins säkringar, en central i hallen och en i garaget.

Min fråga är var det ungefär ( Hur långt är ett snöre ? ) skulle kosta att byta dem till nya centraler med automatsäkringar ???

Mvh Tobbe
 
Som sagt hur långt är snöret.

En liten fingevisning är ju antalet säkringar i centralerna. Sen iom att automatcentralerna är såpass mycket mindre så blir det en fråga om hur rören är dragna till den gamla centralen. Räcker trådarna fram överhuvudtaget?

Som du ser så är det många bitar på snöret....
 
C
Bytte nyligen min gamla gruppcentral. Köpte material själv och lät elektrikern koppla in det och hamnade ungefär på följande summor:
Kapsling: 700:-
Huvudbrytare: 150:-
Jordfelsbrytare: 700:-
Dvärgbrytare: 50:-/st
3-fasskena: 60:-
+ några hundringar frakt och ca 4 timmar av elektrikerns tid. Alltsammans kvalitetsgrejor (Hager).
 
En liten fråga bara ...
Om det visar sig att kablarna som kommer ut från väggen blir för korta för att montera i den nya centralen , hur gör då "fackmannen" , skarvar i längre trådar eller drar om nytt ?? ( Vad skarvar man med , ubåtar ?? )
Får då kan det ju bli ett jättejobb att bytta cental ju ...
 
C
linblekinge skrev:
En liten fråga bara ...Om det visar sig att kablarna som kommer ut från väggen blir för korta för att montera i den nya centralen , hur gör då "fackmannen" , skarvar i längre trådar eller drar om nytt ??
Dra nytt är förstås att föredra om det inte är några längre/krångliga sträckor. Några meter FK kostar ju nästan ingenting.
 
Det borde ju inte bli några problem med kabellängderna, den befintliga centralen är ju såpass mycket större än en automatcentral.

Med andra ord går det lös på ett par tusenlappar, beror väl helt och hållet på hur duktig och snabb elektrikern är och om det skulle bli några komplikationer.

Jag har i alla fall lust att byta ut dom gamla, är inte så snygga och när den som sitter i hallen syns så tydligt hade det vart snyggt med en ny.

Tidigare husägaren hade klätt in centralen i hallen med en hiskeligt ful strukturtapet, vilket jobb att få bort den !! Dessutom är den ommålad i en vacker -70 tals orange kulör under strukturen. :(

Tror att jag antingen målar den i samma olivfärg som jag ska ha i hallen eller bygger in den nu till en början. Sedan ska den bytas ut.

Tackar för svar !

 
Kemi:

Det är just storleken som kan bli problemet beroende på hur långa trådar som har använts och hur rören kommer in i centralen. Har du en 27 säkringars "proppcentral" och man har spridit ut rörinloppen så kan det bli lite tajt om man ersätter den med en 2X13 modulcentral
 
mats_o skrev:
Kemi:

Det är just storleken som kan bli problemet beroende på hur långa trådar som har använts och hur rören kommer in i centralen. Har du en 27 säkringars "proppcentral" och man har spridit ut rörinloppen så kan det bli lite tajt om man ersätter den med en 2X13 modulcentral
Hur brukar det se ut inne i "proppcentraler", sitter anslutningsskruvarna utspritt (vid respektive säkring) eller samlat på ett ställe? Är det olika beroende på modell? (har bara tittat i min egen)

 
[quote author=dalle link=1146557485/0#7 date=1146726891
Hur brukar det se ut inne i "proppcentraler", sitter anslutningsskruvarna utspritt (vid respektive säkring) eller samlat på ett ställe? Är det olika beroende på modell? (har bara tittat i min egen)

[/quote]

Anslutningen sitter normalt intill varje porslinssäkring i de äldre centralerna. Iaf i alla jag har sett. Jag kan inte tänka mig en smidig lösning för att inte konstruera dem så. Möjligen då med en fördragen centralintern RK till en kopplingsplint men det torde vara minst lika bökigt.

Summa sumarum, det kan visst bli nödvändigt med att byta FK till närmaste dosa (alt fullösningen med skarvar i centralen).
 
I en gammal central brukar det vara en skena för jord och nolla. Fas är ansluten till respektive säkring.

Därmed finns det en risk att ett antal rör tittar fram långt till vänster och nästa grupp kommer på högerkanten.

Det är då man får problem med att den betydligt mindre centralen inte täcker rören med tillhörande längdproblem. Har man tur så har elektrikern dragit in alla rör i en bunt
 
Får man dra in en flex slan in i en utv. kopplings dosa skarva i den och gå vidare med ekk in i centralen??
 
Är inte behörig på något vis men har för mig att jag sett varianten att sätta utanpåliggande kopplingsdosor där rören slutar och därifrån antingen klamra kabel eller vp-rör fram till centralen. På detta vis kan man ju kanske flytta centralen till en snyggare och kanske mer praktisk placering.
 
Jag har nämligen ett litet problem själv där hemma. har ett par flexslangar som går utv. en bit sedan in i en utv. kopplingsdosa undrar om det är en laglig inst.
 
joakim skrev:
Mitt tips är en enradig central med 24 platser.  Oftast ligger rören utspridda vågrätt men sällan lodrätt. Denna centraltyp täcker de gamla centralerna mycket bättre.  

Om FK eller EK kablaget är för korta kan man helt godkänt skarva med skarvhylsor.  Detta måste vara av "pressad" modell (med presstång) d.v.s inga skarvar med någon form av skruv eller ex. torix (de röda hattarna) i en central.
Varför får man inte ha torix eller liknande? Jag håller på och kopplar en liten central (bara 3 säkringar) där två kulokablar kommer in från varsitt håll och går på samma säkring. Eftersom man inte ska ha två ledara på samma skruv i säkringen lade jag ihop dem med en torix först innan jag gick in i säkringen. Men detta är alltså inte ok?
 
joakim skrev:
Mitt tips är en enradig central med 24 platser.  Oftast ligger rören utspridda vågrätt men sällan lodrätt. Denna centraltyp täcker de gamla centralerna mycket bättre.  

Om FK eller EK kablaget är för korta kan man helt godkänt skarva med skarvhylsor.  Detta måste vara av "pressad" modell (med presstång) d.v.s inga skarvar med någon form av skruv eller ex. torix (de röda hattarna) i en central.
:surprised:
Var står det någonstans?
Jag har bestämt för mig att en central klassas som kopplingsutrymme, och då får man använda godkänd kopplingsmaterial!
Jag ser inte att det är värre att lägga torix i en dosa eller i en central, vari består skillnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.