Status
Tråden går ej att kommentera.
Vem har påstått att "Rotavdraget infördes för att de svenska hantverkarna gör så dåliga jobb"? Det infördes för att för få är intresserade att betala vad svenska hantverkare debiterar. Om man skall subventionera en verksamhet som inte får kunder på det viset kan man ju alltid diskutera. Jag tycker inte det.
Var och en får väl stå för sin åsikt. För min del spelar det ingen som helst roll hur mycket avdraget är, så länge det mest handlar om tur huruvida jobbet blir gjort eller inte. Faktum är att det kan vara gratis. Att anlita hantverkare i Sverige är ändå inget alternativ för min del. Det en massa klantskallar har ställt till med när det gäller att ge branschen ett hemskt rykte kommer det att krävas ett oerhört jobb av seriöst yrkesfolk att återställa. Om det någonsin går. Det kan de skötsamma tacka sina "kompisar" för.
 
Det blir pajkastning och jämförelser mellan äpplen och päron.
Det finns ett antal kategorier av får jag kalla det "byggare":
  1. Svenska utbildade hantverkare
  2. Utländska utbildade hantverkare
  3. Svenska grå okvalificerade timarbetare
  4. Utländska grå okvalificerade timarbetare
  5. Hempulare med mer eller mindre kunskap om hantverk

Vi kan väl vara överens om att flertalet fuskarbeten som görs i Sverige av utländsk arbetskraft görs av kategori 4, utländsk okvalificerade timarbetare, underkontrakterade av någon oseriös person som vill "skära emellan" så mycket som möjligt. De flesta konsumenter blir bländade av det låga priset och stänger av öronen för alla varningsklockor.
Hade det funnits lika många förmedlare av kvalificerade utländska hantverkare hade nog svenska hantverkare fått en större respekt för konkurransen.
 
major skrev:
Summa summarum: Det går i nästan alla förekommande fall betydligt fortare och blir betydligt billigare att lära sig att göra jobbet själv istället för att anlita hantverkare. Oavsett om man är fullblodsakademiker med tummen mitt i handen eller hyfsat händig. I och med att fler och fler lär sig detta, får hantverkarna mindre och mindre jobb. Denna tes bevisas av rotavdraget. Får få är intresserade av att betala svenska hantverkare deras hutlösa priser, eftersom dom ändå inte kan sköta sitt jobb. Vad göra? Sänk priserna genom subventioner.
Sorgligt, men inte mycket att göra åt. Och om en duktig ryss eller polack skulle erbjuda ett lägre pris för ett ordentligt utfört jobb skickar vi facket på honom.
Underbart.
Lär er snickra, måla, rörkröka och dra el själva istället. Hur illa kan det bli? En fullständig utbildning i sådant och själva utförandet efteråt lär både gå snabbare och bli billigare. Förmodligen bättre också. I synnerhet om det handlar om att bygga ett helt hus åt sig själv. Och vilken investering sen! Efter den betan kan man ju det mesta och slipper utlämna sig åt idioter.

major skrev:
Vem har påstått att "Rotavdraget infördes för att de svenska hantverkarna gör så dåliga jobb"? Det infördes för att för få är intresserade att betala vad svenska hantverkare debiterar. Om man skall subventionera en verksamhet som inte får kunder på det viset kan man ju alltid diskutera. Jag tycker inte det.
Var och en får väl stå för sin åsikt. För min del spelar det ingen som helst roll hur mycket avdraget är, så länge det mest handlar om tur huruvida jobbet blir gjort eller inte. Faktum är att det kan vara gratis. Att anlita hantverkare i Sverige är ändå inget alternativ för min del. Det en massa klantskallar har ställt till med när det gäller att ge branschen ett hemskt rykte kommer det att krävas ett oerhört jobb av seriöst yrkesfolk att återställa. Om det någonsin går. Det kan de skötsamma tacka sina "kompisar" för.
Jaa du... så tolkas ju ditt översta inlägg faktiskt...ganska lätt att läsa innantill. ;)

Kan annars bara hålla med dig om att det inte är rätt att subventionera något av den anledningen, men anledningen är ju inte det du skriver heller...sååå... :confused:

Om du också kan läsa innantill så kan du ju läsa den rätta anledningen på regeringens hemsida och på länken nedan... ;)

http://www.regeringen.se/sb/d/11257#item122336
 
Redigerat:
major skrev:
Vem har påstått att "Rotavdraget infördes för att de svenska hantverkarna gör så dåliga jobb"? Det infördes för att för få är intresserade att betala vad svenska hantverkare debiterar. Om man skall subventionera en verksamhet som inte får kunder på det viset kan man ju alltid diskutera. Jag tycker inte det.
Var och en får väl stå för sin åsikt. För min del spelar det ingen som helst roll hur mycket avdraget är, så länge det mest handlar om tur huruvida jobbet blir gjort eller inte. Faktum är att det kan vara gratis. Att anlita hantverkare i Sverige är ändå inget alternativ för min del. Det en massa klantskallar har ställt till med när det gäller att ge branschen ett hemskt rykte kommer det att krävas ett oerhört jobb av seriöst yrkesfolk att återställa. Om det någonsin går. Det kan de skötsamma tacka sina "kompisar" för.
Skitbra...bara fortsätt dra alla över en kam... :(

Hur ska de seriösa svenska hantverkarna lyckas när folk resonerar som du och totalt vägrar att ge oss en chans... :rolleyes:

Det är ju sådana som dig vi ska tacka ifall vi inte klarar att återställa ryktet.
 
"Det är ju sådana som dig vi ska tacka ifall vi inte klarar att återställa ryktet."
Du fattar visst inte riktigt. Det är dina kollegor som ställt till det. Jag är bara en kund som väljer. Eller kanske "icke kund", eftersom jag valt att inte anlita hantverkare.
 
Du fattar tydligen inte heller...men läs då en gång till vad jag skrev !! ;)

Om nu mina s.k kollegor ställt till det så får ju inte jag och andra seriösa en chans att visa vad vi går för så länge folk envisas med inställningen att det i princip bara finns oseriösa svenska hantverkare så de väljer att göra saker själv istället...

Kolla med folk i er omgivning istället och skaffa referenser så slipper ni ju undan de här jävla klåparna...

OCH...referenser är inte "bilder på deras hemsida el. på ett flygblad" ;)
Det är telefonnummer till hantverkarens kunder som i de flesta fall ställer upp för en seriös hantverkare så att framtida kunder kan kontakta dem och ev. komma och titta på liknande utfört arbete.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kolla med folk i er omgivning istället och skaffa referenser så slipper ni ju undan de här jävla klåparna...
Tyvärr hjälper inte det heller.

Ett tips: Sluta tro att det är kunderna det är fel på, om du inte klarar av att marknadsföra dina tjänster...
 
Måste bara fråga en sak, alla upptagna hantverkare och presumtiva uppdragsgivare - Surfar ni på arbetstid, eller är ni arbetslösa? Inläggen verkar komma titt som tätt... :)
 
Just nu har jag inget uppdrag, vad är ditt problem? Alla kan inte vara 8-5 arbetare...
 
Bästa vore för att slippa allt gnäll och all besvikelse är nog att skaffa sig egen kunskap och utföra jobben själv....då vet man att det blir gjort efter sina egna krav!!! Så har jag gjort! Det mesta inom bygg är inte rocket science direkt....
 
Vi får väl hoppas att det utbildas fler ungdomar inom hantverkarbranschen så att det blir mer konkurrens. På så sätt kommer förhoppningsvis alla oseriösa hantverkare att försvinna bort.
 
"...så länge folk envisas med inställningen att det i princip bara finns oseriösa svenska hantverkare så de väljer att göra saker själv istället..."
Det är tyvärr så det funkar och det är inte mycket att göra åt. I en tråd på ett annat ställe har jag behandlat hur det går när hantverkarbranschen skall försöka upprätta sitt rykte. Dum som jag var och trots tidigare visdom gick jag på det idoga reklamsnacket om "Lite bättre hantverkare". Man får väl ge dom en chans, eller hur? "Vi på.....lovar att hålla tider..." Jättekampanj. Hur tror du det gick? Tror du grejorna var klara på utlovad tid? Tror du det var ens i närheten? Tror du man bad om ursäkt eller ens reflekterade över det?
Hur många chanser skall hantverkarskrået ha tycker du?
Det är mycket möjligt att jag tänker fel, men då får det vara så. Jag har vare sig råd eller tid att försöka rädda hantverkarbranschens rykte genom att försöka en gång till. Så jag gör det själv.
 
-MH- skrev:
Tyvärr hjälper inte det heller.

Ett tips: Sluta tro att det är kunderna det är fel på, om du inte klarar av att marknadsföra dina tjänster...
Jag säger inte att det bara är kunderna det är fel på, men dock är de inte felfria heller än om merparten härinne tycks tro det... :confused:

Om jag inte klarar av att marknadsföra mina tjänster...?? :eek:...:D

Det sköter alla nöjda kunder till mig så jag behöver inte engagera mig så mycket. ;)
Du har nog missat en del av debatten där det framgår att jag är seriös & skötsam.

isolde skrev:
Måste bara fråga en sak, alla upptagna hantverkare och presumtiva uppdragsgivare - Surfar ni på arbetstid, eller är ni arbetslösa? Inläggen verkar komma titt som tätt... :)
Kl. 12.14 har du själv mage att skriva detta inlägg... :eek:

Egentligen har du väl knappast med att göra om det är det ena eller det andra.
För egen del kan jag ärligt säga att jag klättrar på väggarna här hemma efter en operation i förra veckan som gör att jag inte kan arbeta hur mycket jag än vill.
Jobben hopar sig och ingen annan gör dem till mig när jag är hemma.
Skulle behöva ta det lugnt utan arbete i två veckor till, men jag har inte tid med tanke på hur mycket jobb jag har inplanerat... dessutom fungerar det inte ekonomiskt. :mad:
 
Jobbar också i en branch som måste lägga pengar på att skriva offerter. Det är löjligt att påstå att en offert är en gratislunch, de pengarna kommer nog in på ett eller annat sätt om man får jobbet - eller hur? Offerter kan dessutom återanvändas för så förfärligt många olika typers jobb köper jag inte att det finns. Men kanske svenska hantverkare tillika andra småfirmor faktiskt är ganska oproffsiga företagare? Jag blir då helt annat än imponerad!!!
 
Jag tror bottenrekordet sattes av ACME i den här tråden tidigare, ang frågan om att man som beställare vill ha en offert:

"Skall jag snickra eller ta tentamen " var hans reaktion.

Det var komiskt och tragiskt på samma gång. Den kommentaren är nog den mest beskrivande i hela ämnet.

Heder åt till Paul-Staffanstorp. Att du orkar hänga kvar i den här tråden är ett styrkebesked i sig. Jag är hel säker på att du är en av de riktiga svenska yrkesmän som finns kvar i landet. Hoppas ni inte blir en minoritet bara..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.