Vi ska ha ett enbilsgarage, men vill få plats med 2 bilar i bredd framför. Vilka mått har ni på uppfarten? Längden blir ca 6m, men jag har ej klart för mig vilken bredd som kan vara "lagom"

Jonte
 
Ett förslag är att mäta någon grannes eller bekant garageuppfart...
 
Eller ta med ett måttband när du ska handla mat och mät avståndet mellan strecken på parkeringsplatsen.
 
Såååå kloka förslag ni kommer med. Mao så har ni dålig koll själva.... ;)

Jag vill ju veta vad och hur "experterna" gjort.... :)

Ska självklart mäta själv också....men jag söker lite stöd här också.

Jonte
 
  • Gilla
MiTi
  • Laddar…
Tja hur vore det med bredden av ett dubbelbilsgarage? ;)
 
Vi har ca 7,5 m bred parkering framför vårt blivande enbilsgarage. Där ryms två bilar gott och väl i bredd och tränger man ihop dem lite så ryms tre. ;D
 
De två bilarna borde kunna öppna dörrarna helt utan att slå i något. Jag tror att ett av arkitekter använt medelvärde på bilars bredd är 175 cm och en maximal dörröppning på 75 cm. Det borde då bli (75 + 175 + 75 + 175 + 75) 5,75 meter. Men räkna hellre på en riktig bil. Med riktig bil menas då förstås en amerikansk bil och då räcker nog inte 6 meter... ;D
 
  • Gilla
Jc-kansjälv och 1 till
  • Laddar…
Svensk standard rekommenderar en parkeringplats till 5 x min. 2,3 m (Normalbil 4,8x1,8 m).
För långtidsparkeringar bör avståndet till angränsande fordon vara 0,5 m, vilket ger en bredd på 2,3 m.
För kortidsparkeringar bör avståndet till angränsande fordon ökas för att erhålla bekväm i- och avstigning, vilket ger en bredd på 2,5 m.
Allt detta vid typ. livsmedelsaffärer et.c. Och det vet vi ju alla hur trångt det brukar vara på en sådan !!
Så för en privat garageuppfart rekommenderas nog .......
 
  • Gilla
naprapatrick
  • Laddar…
Pasi skrev:
Svensk standard rekommenderar en parkeringplats till 5 x min. 2,3 m (Normalbil 4,8x1,8 m).
För långtidsparkeringar bör avståndet till angränsande fordon vara 0,5 m, vilket ger en bredd på 2,3 m.
För kortidsparkeringar bör avståndet till angränsande fordon ökas för att erhålla bekväm i- och avstigning, vilket ger en bredd på 2,5 m.
Allt detta vid typ. livsmedelsaffärer et.c. Och det vet vi ju alla hur trångt det brukar vara på en sådan !!
Så för en privat garageuppfart rekommenderas nog .......
Då kanske det blir lagom med 6 meter...eller 7...kanske :-/
 
Min uppfart var 5 x 15 m. Fick plats med 2 x 3 bilar om man bara bad gästerna packa in bilarna då de kom.
Det garage jag nu bygger (6.0 m brett) har plats för 2 bilar. Kommer även ha 2 m extra på sidorna d.v.s. 8 m brett framför.
Ja nu är väl förvirringen höjd ännu en nivå :p
 
Min uppfattning är att man skall ta till lite mer än det som man hade tänkt sig för under vinter så kommer snön och då kan det vara bra om uppställnings ytan är större än det som man behöver för då är det praktiskt att lägga snön där och man får fortfarande plats med två bilar. jag skulle nog göra mellan 6.5 till 8 m bred om. Du kan ju också tänka på så du placera infarten så man kan bygga en carport vid sidan om garaget eller om man vill ställa en husvagn eller båt vid ensa sidan av garaget då är det ju bra om man redan har en i infart där som är klar. Tänk på att du skall kunna stå med båda billarna och ha öppet dörrarna du behöver då ha ca 1m mellan bilarna så man kan gå fritt i mellan dom med vagnar och dammsugare när man städar bilarna. Det vickigaste är ju också att planera för framtiden för en stor in fart är ju bra för barnen att leka på och då slipper dom att vara på vägen. En viktig input är också belysning som man vill ha för infarten i framtiden. Att lägga ner en slang från garaget om du planera att sätta upp stolpar längs med uppfarten kan vara bra att ha, den dagen som man skall montera det. Lycka till 8)


 
Det här var många trevliga idéer som jag tacksamt tar emot. Basketlinjen, beräkningsformel, snö vid sidorna....ja, jag är nöjd med er alla!

8 meter blir nog bra....känns det som nu ;)

;D
 
Missa inte längden bara. Jag råkade köpa en bil som är 5,80 lång.
Min plan innan var att göra garaget 7,5 m långt, fick korta av det en meter för att inte hamna på gatan med bilen de gånger jag parkerar utanför.
 
En lång sak tar ju extra plats....har jag hört ;)
 
Jag tycker absolut att man ska kunna vända utan att behöva backa!
Det beror väl lite på hur ens tomt ser ut också... och sen är ju som vanligt smaken som baken.... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.