Makita vs Hitachi

  • Hitachi

    7 Röster 17,9%
  • Makita

    32 Röster 82,1%
  • Antal röster
    39
Om man jämför äpplen med äpplen och inte päron, dvs jämför BDF452 med BHP452 och inte den mycket större och tyngre BHP451 så ser jag personligen inte skillnaden som nån dealbreaker. BHP452 är en dryg cm längre och inte ens en hekto tyngre än BDF452, jag känner ingen större skillnad i balans och användbarhet, men BHP452 finns i riktigt billigt jubileumskit. Jag har både 18V-grejer och ett 10,8V-set, och det är inte mycket man inte gör med 10,8V-grejerna, stora tunga borrningar går bort och största franskskruvarna, men i övrigt går det bara fint. Batterierna räcker av förståeliga skäl kortare stund med 10,8V-grejerna då de är på 1,3Ah istället för 3,0Ah för 18V-grejerna så riktigt stora projekt passar nog också bäst med 18V-maskinerna. 10,8V-grejerna är grymt smidiga och lätta att jobba med och perfekta för den normale gördetsjälvfixarunthuset-husägaren.
 
Japp, det var ju BHP451 som ingick i paketet som TS länkade till och då tycker jag man ska titta på BDF istället, dels så väger den mindre samt har bättre ergonomi och balans. Dessutom är det mindre risk för krångel i maskinhuset då det är enklare konstruktion.
Ska man borra i betong och murverk så använd en borrhammare istället för att stå där och slösa tid med en slagborr. Så jag ser ingen anledning till att äga en slagborr. Dock om man avser att borra i kakel kan slagborr vara bättre än den klenaste borrhammaren.
 
Ja vad ska man säga, det är otäckt mycket varianter och val man ställs inför. Kan nog sluta med att jag bara lottar vilket det blir, allt måste bli ett uppköp.
Hitachi-kitet tycker jag dock var rätt billigt, och båda maskinerna runt 1.5kg.
 
Har BDF442 (14-voltaren av BDF452), 10,8V-kitet samt 2st BHP452. Den sistnämnda med ett batteri (räcker länge, laddar på 20 min) är tokbillig i jubileumslåda från England just nu. Även om jag älskar 10,8V-dragarna, och tycker att BDF442:an är fantastiskt välbalanserad, skulle jag nog ta BHP452 om jag vore du. Suveränt pris, och kanon att borra med. Vill du absolut ha 2 batterier har http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/www.power-tools-pro.co.uk 14-voltsversionen (BHP442) billigt. Jag har 18V-slagskruvdragaren också men du klarar dig nog utan den. Köp BHP452 med ett batteri, mitt råd. Köp till fler batterier om du vill ha fler grejor senare (sågar, mutterdragare etc).
 
Hitachikittet var inte så billigt tycker jag iofs. Ska du bygga hus, bygga några friggebodar, bygga bryggor: köp BHP452. Ska du skruva lite altan, bygga bänkar, skruva ihop skåp, bygga lådbilar: Köp 10,8V-kittet.

Och i stället för Hitachi-kittet kan du köpa både BHP452 med ett batteri och 10,8V-kittet och komma undan billigare....
 
Hitachi-kittet kostar ju £330 c:a med moms, ungefär samma pris som stora makita kittet i första inlägget. Och maskinerna är väl inte helt olika heller, men Hitachi-dragaren är mycket lättare än BHP451.
Var för övrigt och kände på BHP451 idag och den känns för tung, och fjuttarna hade på håret för tjockt grepp. (en av anledningarna till fjuttarna var att jag tänkte att frun skulle ha lättare för dessa, men jag tror inte dom sitter bra i hennes hand)

452 kändes snarlik hitachimasiknerna.
 
Svärfar bygger ut svägerskans hus och hävdar att batteriet håller för en dags skruvande. Borrar man mycket får man ladda det på lunchen. Jag borrade 40-60 cm djupa 12mm hål genom kreosotimpregnerade telefonstolpar, då drog det ur betydligt fortare. Men vill du absolut ha två batterier så kör på.

Ja, ibland är det billigare att köpa separat. Märkligt, men så är det. Om du skippar knacken är som sagt annars ett prisvärt alternativ (2 batterier):

http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...mm-keyless-chuck-cw-5mtr-ptp-tape-p-3843.html
 
Binesh skrev:
Ska man borra i betong och murverk så använd en borrhammare istället för att stå där och slösa tid med en slagborr. Så jag ser ingen anledning till att äga en slagborr. Dock om man avser att borra i kakel kan slagborr vara bättre än den klenaste borrhammaren.
Mina erfarenheter av att borra i kakel är att slag bör vara avstängt om man vill ha fina hål / hela plattor...

Ännu mindre anledning att skaffa en slagborr med andra ord? Eller vad använder ni era slagborrar till? :confused:

Äger ingen Makita själv men tittar man på spec. för exempelvis BDF och BHP ser man att man får "böta" 0,1 kg och 8 Nm för att få slagfunktionen vilket , i mina ögon, gör valet ännu lättare.
 
Redigerat:
Var hittar du att vridet är lägre på BHP än BDF?
 
självklart skall du ha en utan slag om du skall ha den till lite allt möjligt. skall du bara dra in jätte skruvar ja då såklart skulle du ju behövt en med slag.
 
Angående Makitorna:

BDF: Borrmaskin och skruvdragare. Chucken snurrar runt i jämn takt.
BHP: BDF+slagborrfunktion: Som BDF i normalläge, men chucken slår/skakar om man ställer den i slagborrläget. Går halvhyfsat att borra mindre hål i betong med.
BTD: Slagskruvdragare: Slår runt skruven som en mutterdragare, jävligt stark, inget att borra med och definitivt inte i betong.

Bara så att slag och slag inte blandas ihop.

Fundera på om du verkligen behöver en slagskruvdragare. Bra att byta däck och dra stora skruvar med, men du kan dra stora skruvar med den vanliga dragaren också. Köp sen den som råkar vara billigast av de andra (BHP/BDF, 18V/14,4V). Om du vill köpa sågar och vinkelslipar till samma batterier är det nog aningen bättre med 18V-versionen, annars är det strunt samma mellan 18V och 14,4V.

Bara mina två cent
 
nanowire skrev:
Äger ingen Makita själv men tittar man på spec. för exempelvis BDF och BHP ser man att man får "böta" 0,1 kg och 8 Nm för att få slagfunktionen vilket , i mina ögon, gör valet ännu lättare.
Jag vet inte vilka specar du kollat i men enligt Makita har BDF 452 och BHP452 identiska vridmoment, kanske blandat in BDF450 i leken? Om man bortser från ekonomin skulle nog de allra flesta välja BDF, men med tanke på att man kan spara en rätt rejäl slant på att välja BHP istället för BDF så ser åtminstone inte jag varför man ska tjuras att välja BDF, den hekton(som i själva verket är mindre än en hekto, 1213gr för BDF och 1284 för BHP, dvs 71gram, detta med bälterskrok på BHP men inte BDF, så ca 60g i "verkligheten") och de centimetrarna(som i själva verket är 14mm) går att leva med om man ser det till att man sparar en tusenlapp eller nåt liknande.

Danne78 skrev:
Fundera på om du verkligen behöver en slagskruvdragare. Bra att byta däck och dra stora skruvar med, men du kan dra stora skruvar med den vanliga dragaren också....
Slagskruvdragaren är ett underbart verktyg, när man väl börjat använda den ser man ogärna åt nåt annat när man ska ha in en skruv, oavsett storlek, mina vanliga dragare är mer eller mindre rena borrmaskiner efter att slagskruvdragaren kom in i maskinparken.
 
Redigerat:
Jo, en fördel med slagskruvdragande vid vanligt skruvande (dvs inte frallor) är ju att man inte behöver applicera så mycket tryck när man skruvar. Bra när man hänger i någon konstig ställning eller inte riktigt kommer åt. Men det kan vara lite lurigt med precisionen kan jag tycka.
 
Redigerat:
Gilbert skrev:
Jag vet inte vilka specar du kollat i men enligt Makita har BDF 452 och BHP452 identiska vridmoment, kanske blandat in BDF450 i leken? Om man bortser från ekonomin skulle nog de allra flesta välja BDF, men med tanke på att man kan spara en rätt rejäl slant på att välja BHP istället för BDF så ser åtminstone inte jag varför man ska tjuras att välja BDF, den hekton(som i själva verket är mindre än en hekto, 1213gr för BDF och 1284 för BHP, dvs 71gram, detta med bälterskrok på BHP men inte BDF, så ca 60g i "verkligheten") och de centimetrarna(som i själva verket är 14mm) går att leva med om man ser det till att man sparar en tusenlapp eller nåt liknande.
Jag tror dig; jag kollade bara länkarna tidigare i tråden från power-tols-pro vilka tydligen angav fel. Detta med priset är naturligtvis en tung faktor. Att maskinen med slag är billigare borde väl var något tillfälligt då den borde vara dyrare att tillverka eller? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.