Bara att skapa en sådan tråd ;)
 
pbengtsson, Blocka RFID enheter?

Nätverk kan användas för att:
* Webbplats besök :)
* Central filhantering (och därmed samordnad backup!)
* Distribution av TV & radio genom att strömma mottagen mpeg2/mpeg4 direkt från sattellit/kabel/antenn till inomhusmottagare.
* Mäta och styra värme system, dörrar, belysning, tvättmaskin osv.
* Kamera så att man kan kolla att man t.ex inte glömt något på spisen.
* Visa statusinformation på valfri plats med valfri info.
 
Now we're talking. RFID, i ett hem? produktlänkar mottages gärna!
 
Hej
Tänkte använda detta mitt första inlägg hos Byggahus till att tacka för nätverksskolan. Har byggt efter Mats förslag och allt funkar, såväl data som telefon. Tur jag läste denna så jag fick med dubbla uttag och dubbla kablar till alla rum. Nu har jag valfriheten att flytta data och telefon mellan rummen efter behag. Kanon!

Har dock legat svettig och vaknat skrikandes av mardrömmar ett antal nätter inför kabeldragningen då jag bara har dragit ett VP-rör per dosa. Detta gjordes innan jag hade läst nätverksskolan. Nu gick kabeldragningen som en dans och två Cat5e (hade köpt kabel innan jag läste på, annars hade det nog blivit Cat6) kablar i ett 16 rör var inga som helst problem. Lyckades till och med att dra i tre kablar i några befintliga rör i huset som ursprungligen var avsedda för telefon och så påpassligt mynnade där jag monterade patchpanelerna. Dessa rör sedan -66 är något mindre i innerdiameter än nya 16-rör och det var ca 9 m långt med flera 90 gradersböjar så jag hade stora problem att få igenom dragtråden. När väl dragtråden var igenom så var det inga problem att dra igenom tre kablar. Gissa om jag sov gott den natten!

Sålunda, två TP-kablar i ett 16 VP-rör är inga problem, i alla fall med Cat5e kabel, då jag inte hade några problem med tre.

Hälsningar
Calle
 
Bjurran skrev:
Now we're talking. RFID, i ett hem? produktlänkar mottages gärna!
Det jag hittat för hemmabruk är ytterdörrslås som acepterar RFID, fingeravtyck och PIN kod. Dock finns det ex i fastigheter passeringssystem med RFID avläsare (ex kombinerat med piun kod under vissa tider) . Dessa hämtar informationen om kortet är OK från en server. Men jag vet inte om detta finn på konsumentmarknaden. Min vision är att jag då lägger in mitt passerkort på jobbet så att det även fungerar hemma. Och om ex barnen ringer och säger att det blivit av med sitt kort i skolan vill jag kunna spärra detta via internet direkt.
Skall kolla upp detta lite mer. Men läsare i fastigehter kör idag via tp-kablar.
RFID förenklat är ett chip som i närheten av en läsare avger ett ID-nummer, läsaren kontrollerar detta mot en intern enhet vad som skall göras, ex öppna dörren, eller att logga att passering skett.
 
Största anledningen till att man kör med TP kabel till läsarna är att den är billig. Oftast svårt att hitta billigare kabel som är avsedd för signalöverföring.
Den billigaste beröringsfria standard som finns för passerkontroll idag är EM.
Rent kostnadmässigt, en dörrmiljö med kortläsare kostar runt 15-25000 kr beroende ingående komponenter och märkesval.
 
Någon här som har koll på största ledardiameter man kan/bör montera i en patchpanel?
Som jag nämnt tidigare i andra trådar har jag lite bekymmer med signalen på inkommande tele här, och funderar på att än en gång dra om den, och nu chansa på att kunna få den till patchpanelen där jag vill ha den.
En EKU har väl 0,7 mm om jag minns rätt, går det bra att montera en sådan i patchpanel? Eller finns det ännu bättre kabel att använda inomhus med grov ledare och bra störningsskydd? (Behöver dras genom ca 25 m VP-16 och ett antal dosor)
 
Hej, ska bygga ihop mitt hemmanätverk. men, hur fungerar det med IPTV. kan man koppla in det i samma panel så att man bara får ett uttag som hanterar allt, data, telefon samt IPTV. jag får IPTV från ett uttag och Internet från ett annat av mitt standsnät (boxen alltså från fibern)//kalle
 
Ja, om du nöjer dig med att välja ett uttag för IP-TV och låter boxen sitta där då är det trivialt. Dvs du kan flytta boxen senare men då måste du gå ner i källaren och koppla om i patchpanelen. Du kopplar alltså en kabel från din CPE (fiberboxen) för internet till en port på en switch och sedan patchkablar från portarna på switchen till uttagen i patchpanelen på de portar du vill ha internet (om du inte redan har tillräckligt med portar i CPEn utan switch, typiskt så har man 4-8 stycken). Sedan så kopplar du en kabel från IPTV-porten i CPEn till det uttag i patchpanelen du vill ha TV i. Skall du ha flera TV-apparater så drar du ytterligare kablar från CPEn (beroende på om det finns portar över), eller sätter en switch där (kolla med din TV-leverantör, man gör på lite olika sätt beroende på). I det senare fallet så får du alltså två switchar, en för TV och en för Internet.

Detta är det enklaste sättet. Det finns andra sätt som ger större frihet. Själv har jag t ex en switch där jag kan dra in både internet och IP-telefoni (samma princip) utan att blanda ihop näten (genom att lägga upp två separata VLAN) och sedan blanda och ge som jag vill utan att koppla om något. (Jag har också två olika VLAN för internet innan och efter brandväggen, som går lablat till servern/brandväggen) Men det är överkurs... :)
 
Ja eller i varje fall påbyggnadskursen :)
 
OK; tack för svaret, så jag måste ha två separata cat kablar, dvs två separata uttag i de rum jag vill ha både IPTV och internet. Min tanke var ifall det räckte med ett uttag där man kunde plocka ut både internet och IPTV i samma. (Ett dubbeluttag i varje rum gör att det bara är att koppla in IPTV boxen i det ena och internet i den andra). Men då måste jag ha två separata dosor i rummen. //Kalle
 
Nej, ett dubbeluttag är just två uttag i en dosa. De ansluts fortfarande med varsin kabel.
 
OK, tack. Då börjar jag fatta. Två kablar fram men bara ett uttag för både IPTV och internet. Tack för hjälpen. //kalle
 
Novis på området som ni märker, men vill förstå det ordentligt innan jag ger mig på mitt nätverk. Tack för era svar, Tänkte dra cat6, finns det bredbandsdelare för det? hittar bara för 5?/Kalle
 
Går inte att dela något över 100 mbit då gigabit använder alla fyra par.

Dessutom. tips från coachen, skippa de där delarna på en gång och dra ordentligt med kabel istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.