C
Snälla Jens, förklara vad skillnaden kommer bli? ;)
 
Det blir ingen stor skillnad alls!
 
Ett av de största problemen med vattenburna system är nymålning på trä. Grundoljor, impregneringsoljor, i V-versioner ger inte alls samma penetration av träet som lacknaftaburna system. Samma sak med vattenburen trägrund, som dock fungerar om man först kör på en lacknaftaburen grundolja. Jag tror att vi kommer att se stora problem framöver när träfasader behandlade med enbart vattenburna system får några år på nacken. Som toppfärger är b la akrylater väldigt bra ur aspekten kulörbeständighet, men,men.
 
Håller faktiskt med dig. Ska bli väldigt intressant att se hur dom klarar väder och vind.
 
redwinefan skrev:
Ett av de största problemen med vattenburna system är nymålning på trä. Grundoljor, impregneringsoljor, i V-versioner ger inte alls samma penetration av träet som lacknaftaburna system. Samma sak med vattenburen trägrund, som dock fungerar om man först kör på en lacknaftaburen grundolja. Jag tror att vi kommer att se stora problem framöver när träfasader behandlade med enbart vattenburna system får några år på nacken. Som toppfärger är b la akrylater väldigt bra ur aspekten kulörbeständighet, men,men.
Hittar ej infon just nu men att grunda trä med en petrolium baserad produkt är HELT FEL!
Vad man skall andvända är linolja som grund,det tränger in på djupet i trät och frigör en harts i träet som fungerar som en impregnering.

Men att måla med vattenbaserade färger på snickerier inomhus tycker jag är SKIIIT.

Hittade infon nu.


10. Skall du olja in trä utomhus använd endast feta beprövade oljor/tjäroljor.
Det kan göra mer skada än nytta att använda en billig "träolja". Använd aldrig oljor innehållande lacknafta, lacknaftan flyktar till 100%. En dålig linolja kan inte tränga in i träet, ligger på ytan och drar till sig smutsså att ytan ser riktigt "smuts-skitig" ut på rekordkort tid. Lacknafta är ett mycket billigt lösningsmedel och används därför av de flesta fabrikanter. Terpenerna går i reaktion med linoljan och "stänger inne" linoljan i träet. Detta är ren kemi och bland det viktigaste när det gäller träskydd. Rå linolja måste blandas med balsamterpentin för att oljan skall "stanna kvar" inne i träet.
 
Redigerat:
Tadaaa! direktiv 2004/42/EG. Intressant läsning för den som är hågad att plöja byråkratisk text eller rabiata lacknafta-fans.

Gällande prisbilden på lösningsmedels- resp. vattenburet så har jag fantiserat ihop att det senare påfundet kräver relativt nyutvecklade (dyra) komponenter?
 
redwinefan skrev:
Ett av de största problemen med vattenburna system är nymålning på trä. Grundoljor, impregneringsoljor, i V-versioner ger inte alls samma penetration av träet som lacknaftaburna system. Samma sak med vattenburen trägrund, som dock fungerar om man först kör på en lacknaftaburen grundolja. Jag tror att vi kommer att se stora problem framöver när träfasader behandlade med enbart vattenburna system får några år på nacken. Som toppfärger är b la akrylater väldigt bra ur aspekten kulörbeständighet, men,men.
Vatten, i egenskap av lösningsmedel, har (väl?) god penetrationsförmåga :confused:. Stora molekyler som akrylater har däremot inte det, helt korrekt, men en vattenburen alkydgrund bör väl ha acceptabel inträngning jmfrt med en lösningsmedelsburen? Mig veterligen finns ingen akrylatbaserad grundfärg för utvändigt bruk, tack och lov :)
 
morsan skrev:
*skrattar lite*
Försökte kopiera texten på den här sidan men fick en uppmaning om att jag borde ha en egen hemsida :)


Lite OT men ändå... När du har markerat så släpper du inte upp vänster musknapp utan trycker ner höger musknapp, då kan du kopiera... Annars så funkar det bra i Firefox...

Kanske kan vara bra att prova vid nästa tillfälle det inte funkar...
 
Var inne hos min lokala färghandlare för att bunkra upp lite inför årsskiftet, särskilt den utmärkta serva grunden,fick då till svar att de ej hittat ngn värdig ersättare ännu och den kommer att produceras minst till det första kvartalet 2010.

Gällde tydligen flertalet andra färger där lösningsmedelshalten kommer att sänkas alt.ettikeras om,ex plåtfärg till flyttbara objekt,såsom skottkärror,postlådor kommer ej att förbjudas,vilken tur då att man kan anv.metallgrund&täcken till andra objekt.

Ännu finns det lite hopp för oss som vet hur man vädrar när det luktar lite terpentin;-)
 
tobbe72 skrev:
...Ännu finns det lite hopp för oss som vet hur man vädrar när det luktar lite terpentin;-)
Va? Vädrar du ut den sköna yrseln? :D
 
Jeez, jag har målat t ex tjugo kvm paneltak med lösningsmedelsburen snickerifärg med bara lite vädring...det är ingen som har klagat. Blir det inte för ofta tycker de nästan att det luktar gott. Har inte märkt av någon särskild yrsel heller men det säger kanske mest något om mitt normaltillstånd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.