Falstänger, plastklubba, m.m. Vad behöver man? Storlekar? Det är fråga om hemmapul, inte yrkesutövning.
 
Hultafors gör en plåtslagerihammare som är bra. Men vad är det du ska göra? Takfotsplåtar eller karosseridetaljer? Det är rätt avgörande för vad som behövs.
 
Skall fixa till lite husdetaljer, bocka om standardfönsterbleck och skarva/falsa i lite plåt som förlängning. Kommer även att hjälpa farsgubben med lite lagningsarbeten på ladugården.
 
Det var det jag misstänkte. Ja, då skulle jag rekommendera plåtsax, hammare enligt ovan men framförallt en plåtnibblare som är otroligt smidigt om det är korrugerad plåt etc. Sen en järnbalk med vass kant, typ U-balk, att knacka mot. Körde med plåtsaxar och sticksåg och gud vet allt innan jag snubblade över en nibblare och blev frälst. Hittade också en enklare modell som man sätter på borrmaskinen. Såna tillsatser är ju ofta rätt basic och jag har inte prövat den, men i alla händelser bör du kunna hitta en bättre begagnad nibblare för 1000-1500kr
 
Kan väl tillägga att jag skulle vilja ha en kantvik på två meter, och att falstång är bra att ha.
 
Till sådana "husprylar" skulle jag satsat på en böjd falstång och plåtsaxar - börja med en rak och eventuellt komplettera med höger/vänster vid behov. Sen har du säkertgummiklubba/polygrip, vanliga hammare som om man använder dem med skydd, typ träbitar eller läder emellan kan funka riktigt bra. En bågfil med riktigt fint blad med 32 tpi lyckas jag i många fall bättre med än med plåtsaxen, även om det tar lite längre tid.

Nibblare är väldigt trevligt, och supersmidigt...men ska du bara fixa lite hemma tillhusbehov hade jag hoppat den och kört på sax+bågfil istället, och lagt pengarna på något verktyg du använder mer. En balk som mr handyman skriver är tvunget om du ska bocka något. Eller kanske skruva ihop en egen plåtbock av några kraftiga balkar?
 
...
börja med en rak och eventuellt komplettera med höger/vänster vid behov...
Rak sax behövs inte - man kan klippa rakt med en höger och/eller vänstersax. Dock så är det svårt att svänga med en rak-sax. Köp därför höger och vänstersax. Se till att köpa en sån som går att klippa långa sträckor med.

På denna typ av saxar:

123060_d.jpg

har plåten ingenstans att ta vägen när man har klippt ca 5 cm. Då måste man börja böja och bryta för att kunna fortsätta klippa.

På denna typ av sax:

123177_d.jpg

passerar plåten rakt bakåt utan problem.

Lite svårt att visa mer än så här men tänk på detta när du köper sax.
 
Det gäller att städa noga efter en nibbler. De små halvmånarna har en konstig förmåga att punktera all cykeldäck som kommer i närheten.
 
vojma skrev:
Rak sax behövs inte - man kan klippa rakt med en höger och/eller vänstersax. Dock så är det svårt att svänga med en rak-sax. Köp därför höger och vänstersax. Se till att köpa en sån som går att klippa långa sträckor med.
Jag har rak, höger och vänster. Min uppfattning är att det är lättare att klippa rakt med den raka saxen....fast det är fullt möjligt att det är en placeboeffekt, och att jag hade lyckats lika bra med någon av de andra.
 
Man måste inte ha en plåtnibblare, men jag blir glad varje gång jag använder den när jag tänker på hur trist det är med plåtsax etc. Även oprofilerad plåt tjänar man på att ha den till. Om man är dålig på att klippa med plåtsaxen, och det är man väl de första 200 metrarna blir plåten vågig av klippningen. Kommer man sen till korrugerad eller tegelpanneprofilerad plåt har man ett drömläge med nibblaren liksom om man behöver ha ett hål mitt i plåten.

Elektrisk plåtsax finns också, men det har jag aldrig prövat.
 
  • Gilla
Olof79
  • Laddar…
Appropå Daniels inlägg ang. att skruva ihop en egen plåtbockare. Är det någon som gjort en dylik konstruktion, vad blev i så fall resultatet?

Klurar själv på om man skulle kunna fixa ihop något som kan ta iaf nånstans mellan 1500-2000mm långa bitar. Kikat på lite billigare plåtbockar men det tycks vara alldeles för korta längder för att vara direkt användbart till egna plåtarbeten på huset.
 
För 1500-2000 mm långa plåtbitar behövs ganska gedigna grejer, även om man bockar tunn plåt.
 
Jag lägger till falsöppnartång och knoster! Saxar från midwest, köpes på Bevego, bra grejer.
 
Knostret kan jag köpa men - handen på hjärtat: Hur ofta använder du falsöppnaren? Och vad kostar den - räcker 1000?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.