Mikael_L
templar skrev:
[länk]

Såg denna nibbler när jag kollade på plåttak på byggmax.
Vet någon hur den funkar?
Den kopplas på och drivs av en borrmaskin.

Funkar det tror ni?
Ingen aning.
Som princip borde det fungera, men i verkligheten beror det som vanligt till viss del på kvalitet på ingående delar och material. :surprised:

ps, är det carlssonhögtalare i din avatar?
 
Mikael_L skrev:
ps, är det carlssonhögtalare i din avatar?
Japp, stämmer, har du också hifiintresse?
 
Mikael_L
templar skrev:
Japp, stämmer, har du också hifiintresse?
Ja lite, inget extremt. Men vi har ett par OA116.
 
Nu vart jag också intresserad.
Vi lånade något liknande förra sommaren när vi la plåttak på ett av husen på landet.
Men har tänkt köpa på oss en sådan inför nästa tre hus.
Är denna bra eller bör man lägga mer och i så fall på vad?
Att ha en ren nibblingsmaskin känns overkill.

Jag har http://intelligentsound.se/start.aspx?lang=1
en äldre variant med dubbla 8" mellan och diskant. Sånt sjukt grymt ljud!
 
HIFI

Mikael_L skrev:
Ja lite, inget extremt. Men vi har ett par OA116.
Jag har heller inget extremt intresse men gillar carlsson och välljud.
Har ett par oa14 och ett par oa5t2.
drömmer om ett par oa116.
E du nöjd med dina?

NIBBLER

Nibblern borde väl funka till att skära två plåtar med hoppas jag.
199 kr får det va värt
 
Jag ehm... "har en kompis" som jobbar på byggmax och varje gång "han" står i kassan och ser någon köpa en nibbler så undrar j.. "han" om nibblern verkligen duger till något, men eftersom kunderna precis har köpt nibblern så vet de heller inte något ännu. "han" är jättenyfiken på om nibblern är något att rekommendera kunderna.
 
Har köpt en idag, skall använda den imorrn, återkommer med en snabbrecension.
Ser fin ut iallafall.
 
Har idag klippt mina takplåtar och det var ju en käck liten maskin, vet ej hur den funkar på tjockare plåt men skall enligt instruktionerna klara upp till 1.8 mm, takplåtarna gick som en dans
 
köpte Byggmax-nibblern för typ ett och halvt år sedan för att klippa rostfri 2 mm plåt till spiskassetten. Funkade fint tillsammans med batteridrivna skruvdragaren. Har i och för sig bara nibblat typ två löpmeter men det var i alla fall inga problem.

(Det blir ett riktigt vasst och eländigt skräp från nibblern, små sylvassa halvmånar på typ fyra mm, men det blir det ju med alla nibblers).
 
Mikael_L
foppa72 skrev:
köpte Byggmax-nibblern för typ ett och halvt år sedan för att klippa rostfri 2 mm plåt till spiskassetten.
:eek: :eek: :eek:

Det var som f**, rostfritt !!!
Känns som att det motsvarar 3-5mm vanlig stålplåt vad det gäller påkänning och slitage på verktyget.
 
Mikael_L skrev:
:eek: :eek: :eek:

Det var som f**, rostfritt !!!
Känns som att det motsvarar 3-5mm vanlig stålplåt vad det gäller påkänning och slitage på verktyget.
Så mycket tror jag inte att det är....När det bara anges kapacitet i rostfritt kontra vanligt stål (och inte för stål med olika N/mm2) så brukar man kunna ta ca 25% tjockare i vanligt stål än i rostfritt.

Dock är 2mm rostfritt mycket tjockt i vilket fall. Som exempel kan nämnas att min, förvisso ca 15 år gamla, blå bosch plåtnibbler på 500W bara är specad för 1,6mm i rostfri plåt.
 
Mikael_L
Nu beror det säkert en hel del på vilken sorts bearbetning man håller på med, men rostfritt är generellt mycket värre att bearbeta. Någon material eller verkstadskunnig kan säkert ge exakt besked.

Häromveckan borrade jag några hål i 3mm rf plåt samt gängade vissa.
Borra gick tyngre än i vanligt stålplåt, men det gick förhållandevis rätt bra. Jag var bara mer noggrann än vanligt med att kyla.
Men att gänga var näst intill omöjligt. Jag borrade med rejäl överdim och då gick det med nöd och näppe.
 
foppa72 skrev:
köpte Byggmax-nibblern för typ ett och halvt år sedan för att klippa rostfri 2 mm plåt till spiskassetten.
Där ljög jag allt en smula. Det var visserligen rostfri plåt, MEN den var bara 1,25 mm tjock, sorry för lögnen! :surprised:
 
Mikael_L skrev:
Nu beror det säkert en hel del på vilken sorts bearbetning man håller på med, men rostfritt är generellt mycket värre att bearbeta. Någon material eller verkstadskunnig kan säkert ge exakt besked.
Nu menade jag specifikt för nibblers - där är min erfarenhet att man kan ta ca 25% tjockare i vanlig plåt än i rostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.