Thomas59
Immobil skrev:
Stolarna ser flotta ut, men är de sköna att sitta i?
Jajjamensan, dom är väldigt sköna att sitta i. Ska iofs kompletteras med en mysig pläd som man kan vira in sig i under sena höstkvällar.
 
Thomas59 skrev:
Inget skryt men två sköna vilstolaroch ett litet bord.
Det där med skryt ska kanske inte tas på så stort allvar. Det är bara en klatschig rubrik. Jag själv är knappast den som brukar gå runt och hävda min överlägsenhet... Allt jag kan om slöjd (nåja, typ iaf) har jag läst mig till på internet eller uppfunnit själv. Jag är övertygad om att det finns många här som är minst lika duktiga. Men det är alltid kul att prata om vad man gör tillsammans med andra med samma intressen.

Jag tycker stolarna ser sköna ut =) En dyna att sitta på och något att lägga fötterna på så skulle jag nog kunna sitta där länge.
 
  • Gilla
blåbärspi och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
PrinsValium skrev:
Det där med skryt ska kanske inte tas på så stort allvar. Det är bara en klatschig rubrik. Jag själv är knappast den som brukar gå runt och hävda min överlägsenhet... Allt jag kan om slöjd (nåja, typ iaf) har jag läst mig till på internet eller uppfunnit själv. Jag är övertygad om att det finns många här som är minst lika duktiga. Men det är alltid kul att prata om vad man gör tillsammans med andra med samma intressen.

Jag tycker stolarna ser sköna ut =) En dyna att sitta på och något att lägga fötterna på så skulle jag nog kunna sitta där länge.
Det var mest på skoj. Jag vet ju att det finns grymt duktiga finsnickare på forumet så man kan ju inte jämföra sina alster och det är väl inte heller meningen.

Ändå kul att hobbysnickra och tillfredställelsen över att ha gjort en sak själv ska man inte glömma.

Sitter och skissar på en fotpall så det kommer också. Dyna behöver man egentligen inte men frugan föreslog en snygg kudde (inte att sitta på utan mest som man har kuddar i soffor) och en pläd så det ser och känns lite mer ombonat.

Två stolar räcker för tillfället men det blir två till under vintern.

Tänkte också bygga en barnvariant till vår dotter. Stolen är hennes favoritstol men kanske lite stor för henne i nuläget. Hon vill också ha en stol som man kan gunga med så det får bli en lite omkonstruktion.

Har kollat lite vad svenska kvalitetstillverkare av utemöbler använder för ytbehandling av furumöbler. Målat givetvis vanligt men det vill jag inte ha. Laserat verkar också vara vanligt så det får bli lasyr. Den lägger man visst på lite varje år och vad jag förstår kan man kombinera den med oljning. Ska höra om dom vet något i färgaffären.
 
Jag hade nog funderat på att fernissa stolarna. Jag la på några lav båtfernissa på en liten hylla vid badkaret och tyckte det blev rätt bra. Lär tåla fukten i alla fall. Om man sen gillar den blanka ytan eller ej är ju en smakfråga.
 
Thomas59
Ropa skrev:
Jag hade nog funderat på att fernissa stolarna. Jag la på några lav båtfernissa på en liten hylla vid badkaret och tyckte det blev rätt bra. Lär tåla fukten i alla fall. Om man sen gillar den blanka ytan eller ej är ju en smakfråga.
Ska testa lite. Köpte vitlasyr och vitpigmenterad träolja idag och har vitbets hemma. Ska ta några spillbitar och provbehandla. Frugan har beställt vitt. Fick jag välja själv skulle jag bara olja in dem och låta tiden ha sin gång.
 
Thomas59 skrev:
Ändå kul att hobbysnickra och tillfredställelsen över att ha gjort en sak själv ska man inte glömma.
Mycket klokt sagt!!
 
Bidrar också med några möbler:


th_DSC_0060.jpg

Ett litet supskåp i björk

th_DSC_0061.jpg

Det finns plats för två hängande glas, en flaska sprit och i den dolda lådan ligger ett rör treo.

th_Okt07032_edited.jpg

Ett av två likadana shakerinspirerade sängbord i ek.


th_Okt07029.jpg

Ett par höga pallar i ek och valnöt.

/B
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Otroligt vad ni är duktiga! Jätteroligt att se era bilder!
 
Jösses Bengtn, vad snyggt!!!
Efter detta så kommer det att dröja innan jag lägger ut något alster...
 
naresjo skrev:
Jösses Bengtn, vad snyggt!!!
Efter detta så kommer det att dröja innan jag lägger ut något alster...
Håller med, skitsnyggt bengt! Sitter precis och funderar på om detta gör mig mer motiverad att fortsätta snickra möbler eller om man bara ska lägga ner och skita i det ;)
 
En liten hatthylla i vitlack.

2009-08-23%2014.22.00.jpg

Först tänkte jag göra den vägg till vägg men väggarna är inte alltid parallella eller i 90 grader i vårt gamla hus. Så det fick bli en annan design med rundade hörn och fräst kant.

2009-08-23%2014.22.10.jpg


Tyvärr så råkade skivan ligga lite fuktigt och buktade sig en aning. Hoppas att den torkar rätt. Skall lägga på lite tyngd så fort lacken är 100% torr.
 
Redigerat:
Vad snygga grejer ni gör! Själv ska jag börja bygga en hylla och ett skåp om några veckor, om det blir tillräckligt bra så kanske jag lägger upp en bild, men först måste jag bli klar med dräneringen som påbörjades idag...
 
Ser trevligt ut mattias! Men det hade varit roligt att se lite tydligare - kan du inte lägga upp lite större bilder?
 
Vilka fina grejor, jättekul att se! Har själv planer på att försöka mig på att bygga ett bord, får se hur det blir och om jag har den rätta känslan :)
 
Daniel_N skrev:
Ser trevligt ut mattias! Men det hade varit roligt att se lite tydligare - kan du inte lägga upp lite större bilder?
Kanske,,,

:p

Jag blev inte 100% nöjd. Men jag kan ta lite detaljer som jag är nöjd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.