Klassisk oljefärg med lösningesmedel typ lacknafta, skall som jag förstår det förbjudas from 2010.

Skall man bunkra oljefärg med lösningsmedel typ lacknafta och isåfall vilka typer?

Tacksam för tips på färger som du anser överlägsna färger med vatten som lösningsmedel, dvs färger som kommer att försvinna 2010 men som kan vara väldigt bra att ha på lager hemma.
Utomhusfärger?
Inomhusfärger?



Själv har jag villa i skåne med gavlarna i trä, resten tegel o siporex. Träfasaden har jag börjt måla med Cuprinol Fasadfärg som är en oljefärg med vatten som lösningsmedel (jäkligt märkligt med oljefärg som har vatten som lösningsmedel).

Innerdörrar och snickerier inomhus målar jag med oljefärg. Har testat med finaste och dyraste snickerifärg med vatten som lösningsmedel och det funkade skitdåligt. Omöjligt att få snygga ytor. Vattenlöslig färg flyter inte ut och torkar alltför snabbt. Allt blir randigt efter pensel. Ser för jäkligt ut. Med oljefärg får man en helt annan yta - dvs snygg.
 
Är inte nån färg-guru men kan lämna mina synpunkter...har väldigt nyligt målat uthus, plank och staket med både lösningsmedels- och vattenbaserad (eller -buren?? vet inte vilket som är rätt eller fel benämning!) oljefärg och märkte ingen större skillnad. Den vattenbaserade upplevdes möjligtvis lite "lösare" i konsistensen. Inomhus på snickerier brukar det vara min fru som håller i penseln men hon har aldrig klagat på att den vattenbaserade skulle vara sämre, däremot att den lösningsbaserade gör henne yrslig och illamående efter ett tag.
Det som återstår att se är väl hur hållbar färgen är utomhus, men enligt "min" färghandlare så skall den vattenbaserade oljefärgen vara mer färgbeständig eftersom lösningsmedlet påverkar pigmentet mer negativt. För övrigt så dunstar ju både vattnet och lösningsmedlet bort och kvar i trät blir samma komponenter, pigment och olja.
 
Redigerat:
H
ohlgren skrev:
Klassisk oljefärg med lösningesmedel typ lacknafta, skall som jag förstår det förbjudas from 2010.
Klassisk oljefärg har linolja som lösningsmedel så där blir det inga problem annat än den eviga skinnbildningen i burken.


ohlgren skrev:
Innerdörrar och snickerier inomhus målar jag med oljefärg. Har testat med finaste och dyraste snickerifärg med vatten som lösningsmedel och det funkade skitdåligt. Omöjligt att få snygga ytor. Vattenlöslig färg flyter inte ut och torkar alltför snabbt. Allt blir randigt efter pensel. Ser för jäkligt ut. Med oljefärg får man en helt annan yta - dvs snygg.
Gäller bara att ha den rätta tekniken och rätt pensel. Vattenbaserad färg stryker man på en gång utan att gå tillbaka. Vattenbaserad färg gulnar inte medan lackfärg gulnar och måste målas om inom några år.
 
holmertz skrev:
Klassisk oljefärg har linolja som lösningsmedel så där blir det inga problem annat än den eviga skinnbildningen i burken.



Gäller bara att ha den rätta tekniken och rätt pensel. Vattenbaserad färg stryker man på en gång utan att gå tillbaka. Vattenbaserad färg gulnar inte medan lackfärg gulnar och måste målas om inom några år.
Nja, du har fel om att linolja är ett lösningsmedel. Klassiskt lösningsmedel till linolja är terpentin.
Linoljefärger passar bra till vissa ändamål men har ett antal nackdelar och passar dåligt eller inte alls i många fall.

Jag anser mig vara en ganska erfaren målare då jag bl.a haft träbåt i många år och lagt många många lager fernissa på mahognyskrov. Då har kraven på slät blank yta varit mycket höga så jag har tränat mycket , och experimenterat med många sorters påstrykningstekniker och penslar.

Men med vattenlöst akrylat-snickeri-färg går jag bet på. KAnske har vi olika uppfattningar vad som är acceptabel yta, men de snickerier jag målat med vattenlöst akrylat-snickeri-färg har sett för jäkliga ut enligt min mening. Men kanske resulatatet hade varit acceptabelt för andra. :) Alla har olika förväntningar och krav förstås.

Att oljefärg gulnar stämmer, men det dröjer nog rätt många år med dagens moderna oljefärger. Linoljefärg däremot gulnar snabbt.
 
ohlgren skrev:
Nja, du har fel om att linolja är ett lösningsmedel. Klassiskt lösningsmedel till linolja är terpentin.
Går också alldeles utmärkt att använda linolja/linoljefärg helt utan lösningsmedel (terpentin, lacknafta). Se Gysinge, Ottossons, Allbäcks tex.

ohlgren skrev:
Att oljefärg gulnar stämmer, men det dröjer nog rätt många år med dagens moderna oljefärger. Linoljefärg däremot gulnar snabbt.
Linoljefärg är fotokromatisk och kan därför ändra färg i frånvaro av ljus. Den gulnande effekten ska dock inte överbetonas. Målar du utomhus eller i ett normalt dagsljusupplyst rum med fönster lär du knappast se att linoljefärg gulnar. Målar du i en mörk skrubb kan du däremot - lite beroende på pigment - se att färgen gulnar. Effekten är mer eller mindre reversibel. Dvs tillför du ljus permanent igen så försvinner gulheten till viss del efter några veckor.
 
H
Både lackfärg och oljefärg gulnar. Bara att prova - måla en dörrkarm med vit lackfärg och en annan i samma rum med vattenbaserad färg.
Det är stor skillnad i tekniken för vattenbaserad färg och linoljefärg-båtfernissa. Linoljefärg kan man gå tillbaka i medan vattenbaserad färg stryks på direkt som det ska vara på en gång.
Nu är det väl lackfärgen som ska försvinna och inte oljefärgen. Behövs det extra lösningsmedel i oljefärg så var det på den gamla goda tiden terpentin som stod till buds. Behöver man tunna ut oljefärg idag så kan man skvätta i både Gula Flamman tändvätska (billigast) eller lacknafta men ska det göras på riktigt sätt så tar man terpentin.
Jag kommer inte att sakna lackfärgen och lacknaftan särskilt mycket.
Oljefärgen däremot är bekväm, rengöra penslarna med vanlig hushållssåpa!
 
Krumeluren skrev:
...Effekten är mer eller mindre reversibel. Dvs tillför du ljus permanent igen så försvinner gulheten till viss del efter några veckor.
Japp. Samma effekt som med mattor eller möbler på ett naturoljat golv. Ett golv som var snyggt grådaskigt gulnar under en matta, men får tillbaka gråheten efter några veckor utan matta.
 
Oljefärg, Täcklasyr mm i lacknaftaburna versioner,kommer inte att förbjudas genom VOC-direktivet fas 2 som träder ikraft 2010-01-01. Ett flertal av de större producenterna såsom Alcro, Beckers(som är samma sak som Alcro, båda ägs av finska Tikkurila), Nordsjö (Holländsk ägo genom Akzo-Nobel) kommer att konvertera det mesta till vattenburna teknologier. De mindre tillverkarna som inte har samma benägenhet att chansa på oprövade kort som Landora, Colorex,Liwa, Flügger kommer att erbjuda lacknaftaburna produkter även efter 2010-01-01.
 
Förtydligande: Med oljefärg med lösningsmedel (VOC- Volatile Organic Compound) typ lacknafta menar jag alla typer som tex lasyrer , täckfärger, täcklasyr, fernissor, lacker, oljor, primers osv.
Dvs alla lacknaftalösta olje och akrylatfärger som kommer att försvinna eller begränsas från 2010. Observera att även VOC-lösta akrylatfärger kommer att förbjudas/begränsas.

Alla lacker på tex denna sida kommer väl att förbjudas, eller?
http://www.yachtpaint.com/sweden/product_guide/finishes_undercoats/default.asp

Hammarlack kommer att förbjudas antar jag?
Underredsmassa?
Bättrings-Bil-lack?
Sprayfärger? De flesta av dessa är väl VOC-lösta?
Fönsterfärg? Oljebaserad sådan är väl alltid VOC-löst?
Metallfärger? Att måla metall med en vattenlöst färg kan väl i många fall inte vara rätt, eller?

Kommer lacknafta, thinner mm förbjudas?
Vilka andra bra produkter som innehåller VOC (lacknafta) kommer att förbjudas?

http://www.sveff.se/Infoblad_till_handeln_VOC-direktivet.pdf
Direktivet innebär att färger och lacker, som omfattas av detta, inte får innehålla
högre halter av flyktiga organiska lösningsmedel, VOC (Volatile Organic Compound)
än de som finns uppsatta för respektive produktkategori/produktunderkategori samt
vara märkta med information om:
• Vilken kategori/underkategori produkten tillhör, tillåten maxhalt av VOC för
respektive kategori/underkategori (gränsvärde för 2007 och/eller 2010). Om
gränsvärdet för 2010 redan är uppfyllt behöver gränsvärdet för 2007 inte
uppges i Sverige.
• Produktens VOC-innehåll (i g/l)
Brytpunkter för direktivet är 2007-01-01 respektive 2010-01-01. Fram till dessa datum
får produkter tillverkas enligt nuvarande system och säljas fritt. 12 månader efter
dessa datum är det inte tillåtet för en producent/importör att sälja en produkt, som
inte är märkt men som omfattas av direktivet, till handeln. Handeln däremot har rätt
att sälja ut de produkter som är omärkta enligt direktivet och som köpts in före 2008-
01-01 respektive 2011-01-01.
 
  • Gilla
Frasse fräs
  • Laddar…
En nackdel med de vattenlösta färgerna är att de nästan alltid är plastfärger (akrylat).
Att slipa plastfärg, när det är dags att måla om, är ett elände. Plastfärg sätter igen sandpapper direkt. Oljefärg är mycket lättare att slipa.
En klassiskt knep när man skall måla om ett rum , men tapeten lossnar, är att försegla väggen med ett lager lacknaftalöst oljefärg. Det kommer man inte att kunna göra snart då sådan färg förbjuds.
Vattenlösta akrylatlacker kan ej få samma hög glanstal som lacknafta-lösta oljelacker.
Vattenlösta akrylatfärger är inte alls så slitstarka som lacknaftalösta oljefärger. Tex VOC-löst oljebaserad golvfärg rekommenderas av färghandlare eftersom den blir så mycket slitstarkare än en vattenlöst akrylatfärg.
Tex är jag väldig inne på att köpa på mig ett lager vit lack (olja/nafta) för snickerier inomhus eftersom jag får så mycket snyggare yta med sådan lack jämfört med vattenlöst akrylat-lack. Och jag avskyr att slipa akrylatfärg.


För vilka andra användningsområden rekommenderas VOC-lösta olje eller akrylatfärger, dvs det fungerar dåligt med vattenlösta dito?
 
ohlgren skrev:
Vattenlösta akrylatlacker kan ej få samma hög glanstal som lacknafta-lösta oljelacker.
Vattenlösta akrylatfärger är inte alls så slitstarka som lacknaftalösta oljefärger. Tex VOC-löst oljebaserad golvfärg rekommenderas av färghandlare eftersom den blir så mycket slitstarkare än en vattenlöst akrylatfärg.
I det här testet fick de bästa vattenburna färgerna bättre betyg på reptålighet än den lacknaftaburna referensfärgen:

http://www.testfakta.se/img/2009/5/20/159346.pdf

Professionella golvmålare använder väl vattenburen golvlack? På vårt jobb lackade de om parkettgolven för ett par år sen med vattenburen färg och det har hållit mycket bra. Och det är en miljö där golvet slits mycket, alla går runt med ytterskor året om.
 
Enligt den färgbutik jag handlar på kommer inte beckers metall&grund att inkluderas i det nya"miljötänket"och lacknaftalösta färger kommer att säljas tom.2011.
Vet inte var ni har fått den infon att det skall förbjudas redan till årsskiftet?,sedan får de sälja det ut det de har i lager.
 
http://www.sveff.se/Infoblad_till_ha...direktivet.pdf

Brytpunkter för direktivet är 2007-01-01 respektive 2010-01-01. Fram till dessa datum
får produkter tillverkas enligt nuvarande system och säljas fritt. 12 månader efter
dessa datum är det inte tillåtet för en producent/importör att sälja en produkt, som
inte är märkt men som omfattas av direktivet, till handeln. Handeln däremot har rätt
att sälja ut de produkter som är omärkta enligt direktivet och som köpts in före 2008-
01-01 respektive 2011-01-01.
 
Ok,tack för klargörandet,gick inte att klicka på länken dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.