Jag ska bygga ett hus och kommer att få det NF i nedervårning och ska göra övervåning själv, men så behöver man ju självklart ett garage till huset och det är där frågan kommer in.

Är det nån här som byggt sitt garage i lösvirke och vet ungefär vad slutnotan hamnade på. Vill ha ett dubbelgarage på minst 60kvm, gärna lite större, ungefär 8m x 9m.
ska ha platta med golvvärme i.
 
Ca 250000 för 72m². Fast då var det ingen golvvärme.
 
Mikael_L
Ska garaget också vara sas nyckelfärdigt?
Eller vill du göra lite/allt själv?
 
Jag hade tänkt göra garaget HELT själv
 
Mikael_L
Vi bygger 40kvm. En grov budget på ca 63 tusen finns.
Den kommer garanterat bli överskriden, men vi hoppas klara under 70' iaf.

Mycket snik och snållösningar, såsom begagnat material, billiga tyska fönster, beg port och dörr, Leca istället för kantelement ... osv.
Allt jobb själv givetvis, inkl gjutning av platta osv.
 
Ojdå, verkar som att det drar iväg, då kan man räkna med en bit över 100.000 för ett dubbelgarage.

Vad menar du med leca istället för kantelement? Har du gjort en ram med leca och sen gjutit som vanligt innanför?
 
Mikael_L
Jag är uppe dryga 200000:- (och kanske mer därtill) på mitt bygge som har måtten 10,8x7,2m...

Grund av lecabalk + armering
200mm isolering.
Golvvärme.
2xdörr från ByggMax.
2x SP fönster från Hedins.
2x portar från SkånskaByggvaror.
19st takstolar på cc600 för övervåning.
11x5,5 halvmånefönster till övervåning.
Stomvirke, råspont och panel från Hedins.
OSB innanför vägggipset.
Utegips innanför panelen.
145mm isolering i väggarna.
2kupiga betongpannor från Benders.
Osv...

Har gjort allt själv (med hjälp av familj och vänner), utom grävning 5500:-, gjutning 4000:-, balklyft och takstolslyft 2500:-

De springer iväg.. :) och än är de inte klart ;)
Men det blir bra när det blir klart.
 
Mikael_L
Ja materialet till gjuten platta med golvvärme blir lätt minst 500:-/kvm
Takplåt, 100-200:- /kvm
Råspont och underlagspapp under, 100:-/kvm
Garageport, fönster och ev dörr drar ihop rätt många kulor.
Sen är det bara stommen kvar :)

Ja förutom spackel, färg, hängrännor, rännkrokar, rör svep över, under-bleck och allt sånt där småkrafs :surprised:
 
Ja usch, bara hängrännor, rör, krokar, böjar, svep osv.. skulle gå på 5000:- vid första kollen, men sjönk något då jag valde 2 nerlöp istället för 4 samt att plåtfirman hade kampanj på rännan (19:-/m). :)

Bara grundmaterialet (ink gjuthjälp, dränering, avlopp + dagvattenrör) gick på nästan 80000:-

Rödfärgen är billig på Coop (2x250:- hittils och de bör räcka, panelen köptes grundad), vitfärgen 2x400:-
Men sen allt annat vet inte hur mycket jag handlat spik för.. :)
 
Mikael_L
3000 bandad gips och spånskiveskruv har jag dragit i väggar och tak, med automaten.
Det låter mycket men är trots allt bara ca 350 spänn.
 
Mikael_L Såg väldigt smidigt ut med lecablocken som en Ram, vad menar du med "Stora skälvan"?

Va det problem att få fastblocken så dom inte trycktes iväg utav betongen, hur fick du fast dom? stöttade du upp dom från utsidan eller?
 
Mikael_L
Jag motfyllde på utsidan och spikade dessutom fast en tunn läkt på ovansidan av blocken.
Läkten var även bra som dragbana med lägre friktion, då vi drog av betongytan med en lång regel.

Men skälvan berodde till stora delar på att ifall ett block ger sig och betongen flyter ut så står man sig slätt, dvs det är helt kritiskt och oreparerbart.

Jag var t.ex. noga med att stå ovanpå lecablocken närmast när jag vibrerade kantbalken. ;)
 
Mikael_L skrev:
Ja materialet till gjuten platta med golvvärme blir lätt minst 500:-/kvm
Jag skulle nog säja snarare 1000:- /m2
I alla fall om vi räknar in 200mm makadam under, fiberduk, 200mm cellplast, kant/hörnelement, armering, dränering, markavlopp, golvbrunn, golvvärmeslang/shunt och såklart själva betongen.
 
Mikael_L
Jodå, jag brukar tänka ca 1000:- /kvm, sen blir det säkert lite billigare om man inte sumpar att göra lite research och ta in offerter.
Men till garage kan man spara lite på framförallt isolering, men även sätta golvvärmeslingor lite glesare, bygga form istället för kantelement ... osv.

Men jag håller med dig.
500:-/kvm är i snävaste laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.