Hjälp! Hus från -37, behöver byta fönster och vill gärna ha "rätt" typ, som passar, någon som kan råda i frågan? Det samma gäller staket runt tomten, hur ska det se ut för att passa bäst? (INTE Gunnebo!)
 
  • 3582221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog använt mig av 2-lufts fönster,öppningsbara samt gjort ett krön ovanför till fodret.....Staketet är svårare men om ni inte har barn/djur så hade jag valt ett lågt 40-50 cm med enbart 2 liggande 1"3 i trästolp....
 
Det var just det, både barn och hund finns.... Det räcker inte med ett lågt staket. Men jag vill ändå att det ska vara snyggt och passa med huset.... Svårt!
 
Bygger ofta entreér men är badrumsbyggare i vanliga fall. Till entreén brukar jag använda mig av sektioner som jag gör av: stående 1"2 samt 1"3 börjar att kapa ett prov som skruvas färdigt.
lägg två st. 1"3 parallellt med varandra cc650 mm,ungefär 2 meter långa, skruva fast en 1"2 som start kant i kant 700mm lång. 15 mm mellanrum till 1"3 nästa 15mm till 1"2 sedan ca:50 mm till nästa 1"2,1"3,1"2(15mm mellan dem) sedan 50 mm till nästa sektion om 3 st bitar, fortsätt tills du har gjort en helsektion om ca. 2 meter, skruva fast 1"3, 2st på motsatt sida som de i början. (2 parallella)....

Sedan snedkapar du hörnen i ca:30 grader på en 45*95 som skruvas ovanpå staketet. Alltså fasa kanten på hela längden, ska egentligen göras i nederkant på 1"3 på staketet också,så att vatten inte samlas. det blir en glipa i nederkant mellan staketbrädorna som INTE ska täckas det är bara överliggaren som täcker på ovansidan..

När du har en bra mall gör de andra lika men grunda innan samt täckmåla en gg innan du skruvar ihop konstruktionen.. Olja gärna ändträet innan målning iaf i nederkant..

Mycke pillande men resultatet blir mer än ok!
Stolpkonstruktionen kan variera,det enklaste är 2 st 45*95 med en "hatt" av kantfasad 45*145*145 kapas ur 45*145, skruva staketet i stolpen med vinklareller bygg in staketet i stolpen men då krävs en annan konstruktion....
"byggare"
Måla med fönsterfärg på överliggaren den är inte genomsläpplig för vatten....
 
Haha Pagno, du satte verkligen myror i skallen på mig! Var tvungen att ta fram papper och penna och börja rita innan jag begrep hur staketet ska se ut! Du har ingen bild?
 
Ja, det låter riktigt fint men det känns svårt att visualisera. En enkel skiss om du har tid vore toppen! :)
 
Kommer senare om det är ok... ska leta i bilderna jag gjort...brukar fota färdiga resultat, med kundens medgivande.....
 
Tycker att ett staket med "smala" staketbrädor, typ 25x50mm, skulle kunna passa stilen.
 
Här kommer det en bild på verandan/entrén som har staketet jag menar.....
såg att jag la en 1"3 på platten under den fasade regeln.....
"P-A"
 
  • 4 augusti 2009 027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pagno: Det där var riktigt snyggt! Men tror du verkligen att det passar till denna hustyp? Och runt hela tomten?

Milde tid, jag kommer att bli galen innan jag har hittat "rätt" staket.... Sen ska man göra jobbet också. Satt och kikade i en "staketbok" och det finns mängder med roliga förslag och idéer, men varför i hela fridens namn har de inte tagit bilder på både staket OCH hus?! Knäppgökar.
 
hehe! lämnar bara förslaget, arbetet blir ditt;)
 
Vad sägs om en hederlig smålandsgärsgård? Det finns företag som tillverkar nytt i tryckimpregnerat som det är rätt bra fason på. Ser kanske inte så "äkta" ut, men det kanske passar bättre till ditt hus.
 
Åbacka: förlåt en okunnig... Men hur ser en sådan ut? Bild?
 
:( Nu har jag slitit med denna bild o så ratar ni den... Nä kan hålla med att det kan vara "för mycket" arbete för ett större staket samt att det inte blir speciellt billigt! Skulle nog försöka med något annat förslag men det är svårt....
"staketlös byggare"
Hinner inte att göra ett själv, tråkigt att tanten just kom upp......
oooooooooo ska vi bygga staket!(vad svarar man på det?) ring en snickare eller?
:p
"byggare på heltid"
 
Du gillar bilder...:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.