Thomas59
Hej,

Har en massa trädgårdsprojekt på gång vilka nästan samtliga innebär omänskligt fysiskt arbete=gräva, bära, bryta osv osv.

När dagen är slut är det en enorm tillfredställelse att sjunka ner i en skön utestol och ta en (?) kall bira. Problemet var bara att den sköna utestolen inte fanns på uteplatsen så det blev till att bygga en själv.

Modellen heter Adirondack och ritningen kommer faktiskt från Colorama. Tyvärr visade det sig att ritningen är en taskigt översatt och måttomvandlad amerikansk ritning. Stolarna kommer ju ursprungligen därifrån.

Lite tankemöda och räknande löste dock detta. Stolarna är gjorda i Klass1 Kärnfuru. 7 bräder 21x145 och ca 2,5m långa per bräda går det åt. samt 4 vagnbultar, två vinkelbeslag, trälim och lite skruv. Bosch gröna bordssåg PTS10(?) blev en ovärderlig vän. Utan den hade detta projekt tagit veckor. Nu tog det inte fullt en dag.

Övriga verktyg:
Sticksåg: Bosch 85:a
Skruvdragare: AEG 12 nånting (Classefynd och gudomligt skön att jobba med) för borrning, Bosch grön 14v nånting för försänkning och en Bosch IXO för skruvdragning.
Slip: Bosch PEX400 och Bosch gröna multiverktyg
Mätning: Stållinjal, vinkelhake
Bygghjälp: Ett gäng snabbtvingar och klämmor i olika storlekar
Åtdragning: Polygrip och ringspärrnyckel till vagnbultarna
Fräsning: Bosch gröna 1400 nånting på ett Classe fräsbord, som i sin tur sitter på B&D WorkBench, för kantfräsning samt Bosch blå kexfräs för kexning av fogar.
Arbetsbord: B&D WorkBench samt två JULAbockar och en MDFskiva.

Vet inte riktigt med vad jag ska behandla dem (det blir 4 st vad det lider och fotpallar ska till) men funderar på att enbart olja in dem och sedan låta tiden ha sin gång. Närmast till hands vore annars att måla dem vita.

Nån som har något annat förslag?

Den obligatoriska ölen är provdrucken (13:15) och den smakade förträffligt och stolen är precis så skön som den ser ut.

Stolen är lite dammig av slipdamm på bilderna så hav överseende.

Här kommer i alla fall några bilder:
 
  • DSC00081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00084.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BstromA och 8 till
  • Laddar…
Snygga!
Förutom förslagen med olja eller vit färg så är även grönt en klasissk färg på dessa. Linoljefärg förstås :)

Har själv en ritning i lådan sen fem år tillbaka men snart så... Jag får kanske locka mig med bira.
/B
 
Thomas59
Bira funkar, gå och lägg en på kylning på direkten:D

Byggde tidigare i sommar två kopior på Stackelbergs Fri Formsolstolar också. Dom blev i princip en exakt kopia av orginalet men jag sålde dem då jag dels inte hittade några hjul liknande dem som orginalet har och dels också att jag insåg hur mycket orginaldynorna kostar. Sådana ville jag ha.

Elsas orginal ser ut så här:
 
  • Fri.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dom var riktigt snygga! Du har inte någon länk till ritningen?
 
Thomas59
www.colorama.se under menyn "Just nu" http://www.colorama.se/Now.aspx?ArticleID=760

Ritningen är lite taffligt översatt vad gäller mått. Den utgår också från 19x140 tror jag det var och jag hittade bara 21mm virke varför vissa mått får justeras.

Det innebär också att vissa vinklar bla i tvärbrädorna som håller ryggstödet inte stämmer. Inte värre än att det går att skruva ihop ändå men inte heller perfekt. Vill minnas att materiallistan också listade fel mått på sitsens ribbor men det rätta måttet går att räkna ut. Jag fick ribbor över så där vet jag inte heller riktigt hur dom räknat.

Vissa radier är inte angivna så där får man chansa eller ta fram gamla matteboken och räkna.

Infästningen av den övre vinklade tvärbrädan är en potentiellt svag punkt. Där förstärkte jag medett litet plattjärnsbeslag som jag bockade i rättvinkel och skruvade/epoxilimmade fast.

Kexade alla skarvar jag kom åt och limmade med utebeständigt trälim mest för att jag har köpt en kexfräs. Lim är bra men kexen kan man klara sig utan.

Att runda alla fria kanter med kantavrundningsfräsen gör otroligt mycket för slutfinishen. Det går att slipa men det blir aldrig lika snyggt. Kantavrundningsfrässtål från 36 kr på JULA till 550 kr i fackhandeln. Fräste även av de sidor som sågats med bordscirkelsågen med en rak kantfräs så alla sågspår försvann. Går också att slip men blir inte riktigt lika snyggt.

Sågade det mesta med ca 0,5 till 1 mm marginal just för att ha lite att bearbeta för slutfinishen.

Ska bygga 3 stolar till och har lite idéer till förbättringar så jag ser den första som en prototyp. Tex ska alla skruvskallar pluggas med träplugg. Hade tänkt göra det men glömde det i brådskan. Ska också göra en sågmall i tunn MDF och ettpar tre jiggar för några av arbetsmomenten. Det kommer att minska tillverkningstiden till några timmar.
 
Hej.

Snygga stolar. Vad ungefär skulle du beräkna materialkostnaden till per styck? Inklusive fotpall skulle vara intressant att veta?

//Stoffe
 
Thomas59
Stoffemannen skrev:
Hej.

Snygga stolar. Vad ungefär skulle du beräkna materialkostnaden till per styck? Inklusive fotpall skulle vara intressant att veta?

//Stoffe
I planhyvlad kärnfuru 21x143 (ca 65 kr/löpmeter) kostar dom ca 1100 + 4 vagnbultar och lite träskruv per st. Fotpallarna, som jag inte byggt ännu, gissar jag ca 350 kr per st. Summa ca 1500 kr

I vanligt virke (10-15 kr/löpmeter) kommer du undan med 200-300 kr men då får du slipa och måla eller olja in stolen och du får leva med lite kvistmärken och annat. Stolen blir dock lika skön att sitta i ;-)

Som jämförelse har Skagerack Möbler, som säljs i "fina butiken", en variant som heter just Adirondack och den kostar ca 10 000 kr per stol med fotpall. Det är en mkt smäckig konstruktion och den är inte alls lika skön att sitta i.
 
Thomas59
I väntan på tid att bygga de andra tre stolarna snickrade jag ihop ett litet bord att ställa mellan stolarna.

Granitplatta 40x40x3 cm på Bauhaus 69 kr och lite skräpvirke samt spillbitar av 45x45-reglar och vips så hade jag ett fint litet bord. Tanken var att gjuta en platta till bordet men granitplattorna var så billiga. Graniten finns även i större dim tex 60x60x3 för ca 160 kr.

Bilder kommer.
 
Thomas59
Står fortfarande i valet och kvalet om jag ska ytbehandla stolarna och i så fall med vad. Stolarna är ju byggda i kärnfuru och luktar oerhört gott då man sågar virket och lär hålla i en evighet även utan ytbehandling men jag funderar på.

Helt obehandlat och låta tiden ha sin gång ELLER:

a/enbart rötskyddsmedel, fast det behövs nog inte

b/rötskydd och träolja ev med vitt pigment

c/lasyr och olja om man nu kan ha olja på lasyren, vill inte lacka. Vi har matgrupp i rostfritt och teak så teaklasyr kanske skulle funka, blir det ok eller ser det bara billigt ut?

d/järnvitrol och olja eller bara järnvitrol, kan man ha olja på virke som behandlats med järnvitrol

e/måla vita med oljefärg, vill helst inte det då det är så pilligt. Då skulle jag ha målat INNAN jag satte ihop stolarna

Några synpunkter eller ytterligare tips?
 
Thomas59 skrev:
d/järnvitrol och olja eller bara järnvitrol, kan man ha olja på virke som behandlats med järnvitrol
Vet inte om man kan, men så har vi gjort! Fast på ett golv, har inte sett nåt problem.
 
Thomas59
Stol 2 klar och bild på lilla bordet.
 
  • DSC00091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pallekulings och 3 till
  • Laddar…
Stolarna ser verkligen fantastiskt fina ut. Jag önskar jag hade tid...

Om du snabbt vill få till en väderbiten grå look kan du tvätta dem med teakrengöring (teakrens A). Prova på en spillbit. Om du sedan oljar dem mörknar de lite men det behövs nog. Eller förresten, skippa oljningen och låt dem vara naturligt grå. Du har ju mallarna och kan snabbt bygga några nya om 10 år :) Dessutom kan du alltid ångra dig och olja senare.

Du skrev att du tänkte göra några jiggar - blev det några och i så fall hur ser de ut?


Edit:
c/ Bets är nog bättre om du ska olja. Prova att ha i lite t-röd om kärnvirket inte suger ordentligt.
d/ Olja går bra på järnvitrol.
 
Redigerat:
Thomas59
nanowire skrev:
Stolarna ser verkligen fantastiskt fina ut. Jag önskar jag hade tid...

Om du snabbt vill få till en väderbiten grå look kan du tvätta dem med teakrengöring (teakrens A). Prova på en spillbit. Om du sedan oljar dem mörknar de lite men det behövs nog. Eller förresten, skippa oljningen och låt dem vara naturligt grå. Du har ju mallarna och kan snabbt bygga några nya om 10 år :) Dessutom kan du alltid ångra dig och olja senare.

Du skrev att du tänkte göra några jiggar - blev det några och i så fall hur ser de ut?
Jag har gjort pappersmallar i skala 1:1 från pdf-filen som jag hämtade på COLORAMAS web. Mallarna är ändrade lite jmf med ritningen då ritningen baseras på 19 mm tjocka brädor och jag använder 21 mm + att jag upptäckte att omvandlingen från tumm till mm blivit lite fel på ritningen.

Ska överföra mallarna till tunn (6 mm) MDF då dom är lite sladdriga idag. Med mallarna ritar man upp alla bitar för tillsågning på 5 minuter. Mallarna kan också användas för att fräsa kanterna med en kantfräs efter tillsågningen men fräsningen är eg överkurs. Det går betydligt snabbare att fräsa men slipa funkar också.

Vidare har jag gjort en borrjigg för sitsbrädorna och tänkte även göra en borrjigg för de kraftiga sidobrädorna så att benen kommer på rätt plats. Nu tar det lite tid att mäta men det går ju också om man bara gör en eller två stolar.

Vidare tänkte jag göra en jigg för att få sitsribborna på rätt avstånd från varandra. Nu får man använda tillsågade tunna träbitar för att placera ut sittsribborna och det blir lite trial and error innan man får att jämnt avstånd.

Slutligen en enkel jigg för att få ryggbrädorna med rätt spridning och tvärslån på rätt avstånd från sitsen nedre del.

Räknar med att det sedan kommer att ta:

-5 minuter att rita ut sågschema
-Ca 30-45 minuter att såga allt
-45 minuter till kant och avrundningsfräsning
-Borrning ca 30 minuter
-Montering ca 60 minuter

Summa: 3,5 - 4 timmar per stol. Lägg till en halvtimme för fotpallarna. Med lite övning kanske 3 timmar:D.

Har redan beställningar på stolar så det kanske blir småskalig serietillverkning.

Köpte idag lasyr och vitpigmenterad olja. Har redan vitbets. Ska testa på några spillbitar så får vi se hur det blir. Järnvitrol gårnog bort då frugan bestämt att dom ska vara vita eller typ vitlaserade/vitbetsade.

En figur eller bandsåg skulle ha underlättat men tills vidare nöjer jag mig med Bosch lilla sticksågsbord som jag beställde från Lawson. Monterar sticksågen under bordet och drar fast det i min B&D WorkBench. Det är betydligt smidigare än att hålla sticksågen på fri hand.
 
Redigerat:
Det låter avancerat:)

Men om du har bitarna i 6mm mdf, ritar av, och tar det ca 2mm utanför linjen med bandsåg eller sticksåg med ett aggressivt blad (monterad i bord) och sen fräser med kopierfräs så borde det väl gå fortast? Du får ju dessutom en kant som i princip inte behöver någon putsning alls.
 
Thomas59
Daniel_N skrev:
Det låter avancerat:)

Men om du har bitarna i 6mm mdf, ritar av, och tar det ca 2mm utanför linjen med bandsåg eller sticksåg med ett aggressivt blad (monterad i bord) och sen fräser med kopierfräs så borde det väl gå fortast? Du får ju dessutom en kant som i princip inte behöver någon putsning alls.
Ja precis, nåt i den stilen tänkte jag. Det jag kallar kantfräs heter ju naturligtvis kopierfräs, det visste jag inte.

Mallarna har ju de exakta måtten idag och sågar jag med någon millieters marginal till linjen jag ritar med hjälp av mallarna så kan jag också såga snabbare då det inte gör något om det inte blir 100% exakt. Det är bara en 90 gradesvinkel i innerhörn, som jag får svårt att fräsa (om den ska va 90 grader) men det kan jag lösa genom att kantfräsa med samma radie som kopierfräsen ca 2 cm på den biten som ska ner i innerhörnet.

Det löser också problemet med att kanterna som jag nu kör av med kantavrundningsfräsen inte alltid är 100% plana. Det händer ju att jag vinglar till med både bordsklyvsågen och sticksågen. Eftersom jag kör avrundningsfräsen i fräsbordet blir det inte alltid perfekt avrundning om inte kanten är helt plan från början.

Är ju nybörjare på snicker men tycker ändå att finischen blir helt ok och med Daniels tips blir det nog nära 100%.

Glömde på nytt bort att jag tänkte försänka skruvarna och sätta en träplugg över - shit också!

Det tar ju lite tid och skulle kanske funka bäst med en pelarborr med djupstopp och en kombinerad borr/försänkningsborr som både borrade hålet och samtidigt borrade lite större hål ca 5-8 mm djupt för träpluggen.

Hur som helst så är det EXTREMT KUL att snickra och jag funderar redan på ytterligare projekt ....och mera maskiner:D men just maskinerna får vänta.

Tänkte lära mig lite manuellt hantverk först. Har en gäng hyvlar från min fars samlingar och köpte nyligen en sats stämjärn. Köpte också prylar för att slipa dessa. Hyvlarna behöver det definitivt. Stämjärnen är dock nya men jag har förstått att en slipning i alla fall är på sin plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.