Grymt läckert Hobbe1979!!!
 
Snyggt PrinsValium! Just ytbehandlingen är intressant tycker jag då jag jagad runt lite efter snygga behandlingar av ek. Tung-olja, typ linolja eller?
 
Mikael_L
Vad är tung-olja för nåt ?
 
Där ser man. Var köper man dito olja?
 
phl skrev:
Där ser man. Var köper man dito olja?
Jag har en burk sån här som jag köpt på grönmarks eller färghandeln som låg intill... Borde finnas att få tag på i välsorterade färgbutiker. Ofta är det som betecknas som kinesisk träolja en blandning av tung- och andra oljor samt lösningsmedel, tex http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=1628 eller http://www.mpdiy.com/ShowProducts.aspx?productgroupID=4. Ärligt talat tror jag väl inte det blir nån enorm skillnad mot vanlig träolja med lite terpentin i...

Det viktiga är att man slipar in lite trädamm i oljan så det blir en smet som fyller ut porerna i eken. Sen när man polerar så försöker man undvika att dra alltför mycket längs med fibrerna så det inte åker ut direkt igen. Polering sker lämpligen med polertrassel eftersom en trasa snabbt sätts igen av smeten.
 
Redigerat:
Herdins variant finns ex på K-rauta...
 
T
Hobbe1979 skrev:
vad man kan göra med en gammal volvo 760..... det vart en del jobb att rengöra den!
Mycket häftig gjort.
 
Tänkte när jag såg rubriken att jag skulle bifoga några bilder av mina alster men efter att ha sett PrinsValiums grejjer så inser jag att det nog är bäst att jag låter bli.

Imponerande!
 
Håller med vojma, så därför tänkte jag sänka standarden så vi vanliga dödliga vågar posta :surprised:

Spikade ihop en pall av lite begagnat spillvirke.
Definitift inget att skryta över, däremot är jag jättestolt över målningen.
Det är min dotter som både valt färgen och målat "pallen".
Hon är drygt tre år och behöver en pall för att nå upp till snickarbänken i verkstan.

Så vojma, nu vågar du posta lite av dina alster:D
 
  • tn_Verkstan4 319.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
MrMagoo82 och 13 till
  • Laddar…
Snyggt målat får du hälsa dottern. Tycker det är läge att hon får spika själv nästa gång!
 
  • Gilla
Lena.ingvarsson
  • Laddar…
vojma skrev:
Tänkte när jag såg rubriken att jag skulle bifoga några bilder av mina alster men efter att ha sett PrinsValiums grejjer så inser jag att det nog är bäst att jag låter bli.

Imponerande!
Nej, nej, det var ju inte så det var meningen att det skulle bli... Jag kanske inte skulle ha tagit i så hårt från början :p Jag har bara alldeles för mycket tid över till att fila och putsa. En viss andel av projekten råkar bli bra helt enkelt =) Det görs en hel del hafsverk som jag inte är särskilt stolt över heller. Kanske får ta och lägga upp lite bilder på sånt också. Dessutom vet jag ju att man själv ser alla skavanker som ingen annan någonsin skulle lägga märke till. Jag tror inte du kommer få skämmas över dina prestationer om du delar med dig av dom här.

Tack igen för berömmet, det gör mig glad men det var inte meningen att det skulle bli min (nästan helt) privata tråd. Tanken var mer en samlad tråd med färdiga projekt som inspiration på saker som går att göra som hemmapulare. Så kom igen allihop och lägg upp lite bilder här nu =)
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mikael_L
Thomas59
Inget skryt men två sköna vilstolaroch ett litet bord.

Modellen heter Adirondack och ritningarna hittade jag på COLORAMAS webbplats.

Stolarna är byggda i planhyvlad Klass 1 Kärnfuru. 7 brädorá 2,5 meter 21x143 går det åt. Bordet är byggt av spillvirke och en granitplatta för 69 kr på Bauhaus.

Allt sågat med min gröna Bosch bordssåg och likaledes gröna kap och gersåg. Kantfräst med Bosch gröna 1400-nånting handöverfräs. Alla fogar kexade med Bosch blå kexfräs och limmade.

Bordet änvände jag som övningsobjekt för att lära mig att göra tappar.

Vet fortfarande inte hur jag ska ytbehandla stolarna. Kärnfuru lär klara sig obehandlat i många år men jag skulle vilja ha dem vita och vill inte måla med vanlig oljefärg. Kan man lasera och olja eller köra med täcklasyr eller har ni nåt annat förslag?

Tog ca 6 timmar per stol. Nu är såg, fräs och borrmallar fixade så jag ska bygga två till och ett större bord. Såg att det fanns 60x60 granit i samma modell och kanskeäven större.
 
  • DSC00091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lynn Wigardt och 4 till
  • Laddar…
Stolarna ser flotta ut, men är de sköna att sitta i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.