Jag letade lite halvhjärtat och fann ingen liknande tråd så här kommer den. Posta bilder på era färdiga hobbysnickrade möbler och inredningsföremål som ni blev sådär extra nöjda med. Inga byggrapporter här, bara bilder på färdiga projekt.

Jag går ut hårt själv så kanske någon annan också vågar...

Det är många års helgnöjen så känn er inte alltför överväldigade. Kan ni se det gemensamma temat?...

Hushållspappershållare, intrikat fogning som inte syns i botten.
33cracy.jpg

Två lampor till köket
2iizp7p.jpg
wmbamw.jpg

Pepparkvarnar, har blivit lite av min specialitet. Mest i ek och numera med inlägg av valnöt.
2cr0y9j.jpg
1zfmrs3.jpg
242j2aa.jpg

Vitrinskåp/bokhyllor, sidorna är för tillfället "stegar" fyllda med vitt tyg limmat på björkplywood. Kommer eventuellt ersättas med ekplywood eller iaf betsas lite mörkare på insidan.
34hxq91.jpg

Sängstomme 2 st 105x200cm-madrasser, det är skönt med mycket plats =) Inget egentligen jätteavancerat, bara mycket ekskiva från bauhaus och en hel del arbete med kapsåg och överhandsfräs och slipmaskin inte minst...
2zo9kbb.jpg

Tavelramar i valnöt
260ehjm.jpg

Bordet är förresten egen produktion också, visserligen av färdiga skivor. Och griffeltavlan bakom dessutom, tavelfärg på eternitskiva och ekram.
dfu6mr.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 10 till
  • Laddar…
Verkligen snyggt prinsen! Visa gärna fogningen i botten också, vi tittar gärna;)
 
Ok då, en liten utläggning kan väl kanske accepteras... Ser inte så mycket ut för världen kanske
2z3nb53.jpg

Barnen som i vanliga fall har slöjd i salen jag håller till i brukar få göra en sån fog som ett rent arbetsprov. Från färdighyvlat virke skulle jag gissa annars vore det lite väl elakt... Så fort jag såg uppgiften insåg jag dock vad den var ämnad att användas till =) Jag fuskade såklart med bandsågen och finlirade med stämjärn. Kom själv på idén att ta ur lite överst på dom två undre bitarna så dom glider upp lite extra och döljer fogen. Sen är det bara att slipa plant i botten. Jag gjorde en sketchup som jag tror konstruktionen framgår av.
2psj8u1.jpg
 
  • Gilla
J-stedt och 12 till
  • Laddar…
Den fogen var intressant. Dubbelfog eller vad man ska kalla det. väldigt intrikat.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Hehe, är kökslampan gjord av absolut flaskor?
Snygga prylar!
 
Mr Handyman skrev:
Dubbelfog eller vad man ska kalla det.
Trippelfog borde va mer "passande". Snyggt jobbat! :)
 
femer skrev:
Hehe, är kökslampan gjord av absolut flaskor?
Snygga prylar!
Javisst =) Letade efter en bättre bild men jag fick ta en ny istället.
vr38zo.jpg
Det skulle onekligen vara snyggare om man kunde borra hål i flaskhalsen och dra in sladden genom det och ha lite snyggare låsning på ovansidan. Faller iofs på att sladden är fastlödd och inbyggd i änden utan lamphållare (do'h..). Det här är dock prototyp två av lampan. Den första slöjdades på tills den inte höll ihop längre... Så det finns väl inget som stoppar ännu en version :p

Jag är iaf evinnerligt trött på "Vanilla Sky"...

Och tack för allt beröm. Och en upprepning av uppmaningen till andra att posta sina egna alster.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Immobil skrev:
Trippelfog borde va mer "passande". Snyggt jobbat! :)
Yupp, riktigt cool fog!
 
Vad är det för behandling av dörrarna på vitrinskåpet?
 
vad man kan göra med en gammal volvo 760..... det vart en del jobb att rengöra den!
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lynn Wigardt och 21 till
  • Laddar…
PrinsValium skrev:
Javisst =) Letade efter en bättre bild men jag fick ta en ny istället.

Det skulle onekligen vara snyggare om man kunde borra hål i flaskhalsen och dra in sladden genom det och ha lite snyggare låsning på ovansidan. Faller iofs på att sladden är fastlödd och inbyggd i änden utan lamphållare (do'h..). Det här är dock prototyp två av lampan. Den första slöjdades på tills den inte höll ihop längre... Så det finns väl inget som stoppar ännu en version :p

Jag är iaf evinnerligt trött på "Vanilla Sky"...

Och tack för allt beröm. Och en upprepning av uppmaningen till andra att posta sina egna alster.
Skulle det inte kunna vara en lösning att använda korkarna som det... ;)

Om du nu lyckas lösa kablarnas dragning förstås... :surprised:
 
Hobbe1979 skrev:
vad man kan göra med en gammal volvo 760..... det vart en del jobb att rengöra den!
Häftig!! Men, j....r vad stryk jag hade fått av min fru om jag gjort likadant...:D
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Hobbe1979 skrev:
vad man kan göra med en gammal volvo 760..... det vart en del jobb att rengöra den!
Ja, jävlar, du vinner mot mina Absolut-projekt i kategorin "saker som inte hör hemma här" =D

Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle det inte kunna vara en lösning att använda korkarna som det... ;)

Om du nu lyckas lösa kablarnas dragning förstås... :surprised:
Absolut-korkar är jäkligt slimmade men kanske kanske att det skulle kunna fungera...
 
Redigerat:
Jo, jag vet ju det med...

Men yttermåttet på korkarna är ju dock större än gängorna på glaset...

Testa att borra hål i halsen för kablarna med ett glasborr vilket borde gå eftersom det är ganska kraftigt glas i dessa flaskor...
 
phl skrev:
Vad är det för behandling av dörrarna på vitrinskåpet?
Jag är rätt säker på att det är våtslipat med 50/50 tung-olja/balsamterpentin, papper 240 eller 320 kanske. Sedan uppolerat med en trasa bara. Man blir lite yr efter ett tag men fint blir det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.