Grus- eller Stengångar ?

  • Antal röster
    58
behöver inte skriva men vad anser ni är snyggast / bäst / enklast
o ha på gångrna där man rör sig till fots ?
 
31 besökare o 6 st som röstat =?
är ni andra 27 likgiltiga eller bara så lata att ni inte
årkar trycka två gånger extra på musen ?

menar har man ändå gått in för o läsa kan man väll lika gärna rösta me ?
 
Thomas59
Linus_E skrev:
31 besökare o 6 st som röstat =?
är ni andra 27 likgiltiga eller bara så lata att ni inte
årkar trycka två gånger extra på musen ?

menar har man ändå gått in för o läsa kan man väll lika gärna rösta me ?
Kunden har alltid rätt!

Om trådläsare inte röstar är det kanske så att svaret inte är av allmänt intresse eller att man redan vet svaret eller........!.

Om du frågar mig så behöver jag inte rösta (men nu gjorde jag det i alla fall för att vara lite snäll:D) för att kunna gissa att de allra flesta föredrar stenbelagda gångar om priset inte är en faktor. Varför ska jag då klicka två gånger för att få reda på det jag redan vet eller inte är intresserad av att veta?

En annan anledning till att svaret inte är så intressant kan ju vara att du inte tagit med tex kostnadsaspekten. Visst stenlagda gångar är fina men dom är också DYRA jämfört med grusade gångar. För många är kostnaden avgörande och då spelar det inte så stor roll att det finns snyggare alternativ.

Sen är det ju också frågan om att passa in. I vissa fall kan en grusad gång passa bättre än en stenlagd så svaret är inte alltid så enkelt.

Ta nu detta på rätt sätt. Du är lite besviken att trådläsare inte röstar och förklaringen kan ligga i ovanstående.

Marknadsundersökare har upptäckt detta och använder ofta någon formav conjoint analys. Conjointanalysen innebär att du får ta ställning till ett antal produkt- (eller tjänste-) egenskaper satta i relation till ett pris som produkten/tjänsten betingar.

Tex:

Bil 1:
-Plats för fyra
-Litet bagage
-Förbrukning 0,6 liter/mil
-Service var 1000 mil
-Snygg design
-Pris 185 000 kr

Bil 2
-Plats för fyra
-Litet bagage
-Förbrukning 0,85 liter/mil
-Service var 1500 mil
-Öststatsdesign
-Pris 120 000 kr

Bil 3
Osv

Man tar också uppgifter om respondenten tex ålder, kön, årsinkomst, familjeförhåpllanden, yrke osv.

När man har ett tillräckligt antal respondenter (det finns formeler för det) kan man med ett analysprogram se hur respondenterna värderar en produkt/tjänsts olika egenskaper i för hållande till priset och på sätt få fram betalningsviljan för tex design, förbrukning, serviceintervaller eller vad man nu är intresserad av.

Man kan också hitta grupper (cluster) som trots olikheter i personlig profil (yrke, ålder, kön, inkomst osv) gör liknande val och på så sätt hitta nya kundgrupper.

Kort sagt - svaret måste vara intressant för att trådläsare ska orka svara.
 
oj. övereagera... :)

men merparten av trådar i detta forum är så.
man frågar ngåot o där är MASSOR med folk som öpppnar o läser
men inte svarar alls.

men om jag ställer en fråga o har en omröstning så ställer jag den för att jag undrar.
om man nu är så nyfiken så man går in o läser kan man lika gärna trycka ?
eller hela forumet är baserat på att läsaren/beskådaren ska lära sig av trådskaparens fråga ?
vet dock inte hur de skulle fungera....
handlar väll om o utbyta kunskap, tyckande och erfarenheter ?

sen gällande ämnet och aspecter som inte finns med i min fråga.

de är ju så att blir de för mycke text läser inte folk o då inte svarar alls.
o skrievr man för lite så är där alltid något ljushuvud som kritiserar
att där är för lite info...

men okej.

grus eller sten
till detta hus :
5568_1131517606371_1180189758_30338251_7010189_n.jpg

borde vara info så de räcker......
 
Thomas59
Linus_E skrev:
oj. övereagera... :)

men merparten av trådar i detta forum är så.
man frågar ngåot o där är MASSOR med folk som öpppnar o läser
men inte svarar alls.

men om jag ställer en fråga o har en omröstning så ställer jag den för att jag undrar.
om man nu är så nyfiken så man går in o läser kan man lika gärna trycka ?
eller hela forumet är baserat på att läsaren/beskådaren ska lära sig av trådskaparens fråga ?
vet dock inte hur de skulle fungera....
handlar väll om o utbyta kunskap, tyckande och erfarenheter ?

sen gällande ämnet och aspecter som inte finns med i min fråga.

de är ju så att blir de för mycke text läser inte folk o då inte svarar alls.
o skrievr man för lite så är där alltid något ljushuvud som kritiserar
att där är för lite info...

men okej.

grus eller sten
till detta hus :
[bild]

borde vara info så de räcker......
Grus skulle nog passa bra men har jag pengarna skulle jag kanska satsa på smågatsten (väl sliten) ev uppblandad med kullersten för att få en känsla av ett gångarna legat där for ever.

Modern stenläggning kanske skulle bli just för modern om man är lagd åt det tidstypiska hållet. Nu har ju du valt en relativt modern design på din uteplats så det kanske skulle kunna funka i alla fall. Ibland blir det snyggt att blanda stilar. Ibland inte.

Sen är det ju en praktisk aspekt också. Grusgångar kräver lite underhåll och du får problem med snöslungan:). Stenlagda gångar kräver ett minimum av underhåll.
 
Vad för grus om grus väljes?? Lite skillnad på sjösten och vasst stenkross..
Går ni mycket barfota?
Jag tycker att grus är snyggare än sten faktiskt, men tänker iaf inte rösta innan jag vet mer vad du tänkt dig!
 
Jag röstade på sten och då menar jag främst smågatsten som är min favorit. Helst begagnad sådan.
Stod valet mellan grus och modern betongsten skulle jag ta grus. Betongstenarna ("byasten" o dyl) ger ett för stelt intryck för min smak.

Tycker att sten är väldigt vackert men det kan grus också vara, så det är främst underhållet som får mig att föredra sten. Grus kräver ständig ogräsrensning och krånglar till snöskottning.

Som grus föredrar jag natursingel - tycker att det ser trevligare ut och så är det något visst med ljudet och känslan när man går på det...antagligen något barndomsminne som spökar...
 
Dåligt ställd fråga, om du undrar varför du inte fått svar. Menar du vad som är snyggast, vad som är mest praktiskt eller vilket som är mest kostnadseffektivt? Dessutom är det olika vad som passar på olika platser.

Sedan kan du inte tvinga någon att svara på din fråga. Det är alltid frivilligt.

Nu svarade jag vilket jag tycker är snyggast, men det är inte det som jag väljer till min trädgård.
 
med grus är min tanke isåfall vanlig singel.
0-16 grå.

jo risk finns att man kommer gå barfota endel och det är de som säger
att man bör välja sten :) .
aja är kluven. de är egentligen tiden som är emot mig vad gäller val.

men fick en liten ideé om de där.
där singlen / stenen ska ligga har de innan legat sten.
så något bätlager behövs inte. så fiberduk-singel.
skulle man sen ångra sig så blandra man upp singlen med
stenmöjl och platsäter ? är jag het ute o reser då ?

för slänger jag på singel nu så blir gångarn användbara under hösten / vintern
istället för o vara sandlåda o gegamåjs lekplats för barnen :)

vi hade tänkt oss byasten grå mig men är rädd att de kommer se för "modernt" ut mot en skånelänge från 1800 talet :) lågt i taket mm mm....
kantiga små gatsten är jag emot men om någon har en ideé på¨annan sten
gärna med bild så posta gärna :)

och jo de är helt friviligt att svara men ventilera gärna om du tycker ngåot :)
 
Gillar "snygga" saker, varför antingen grus eller sten? Själv skulle jag(till ditt o inte mitt hus) välja stora skifferplattor med vit sten/makadam mellan samt 3-4dm på båda sidor längs hela gången samt en snygg rabatt med låg lättskött buske som angränsar hela gången.... Kan bli lite rull på skiffret med makadam mellan stenarna
men snyggt!

"byggare"
 
Hmmm! Gillar dessvärre inte tryckimpregnerat! Kanske måla sidorna nästa år?:rolleyes:
 
gillar inte häller de tryckta när de är nytt.
men efter 2-4 år i regn o rusk då de börjar se slitet ut.
då passar de in riktigt fint :)
 
Ok, finns en poäng med det:p men du vet att det är ok att måla om du vill men inte samma år som virket slås upp!


viskar lite försynt"måla" hehe!;)
snyggt hus by the way...
"byggare"
 
Linus_E skrev:
med grus är min tanke isåfall vanlig singel.
0-16 grå.
Inte för att vara näsvis (eller joo, kanske lite :)) men 0-16 är per definition inte singel. Singel är slutna fraktioner, 8-16 t ex - innehåller ingen nolla.
 
okej. då är de sådan jag tänker på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.