Thomas59
Janneman skrev:
Jag tycker också effekten känns dålig, trots höga siffror i tester.
Jag har iofsig bara kört rund kolgrill tidigare.
Jag körde med öppet lock på Grand Hallen, alla 5 brännarna på max
och alla galler upptagna av mat till ca 70%.
Tycker att maten är väldigt placeringskänsligt, Bäst blir det i mitten och åt vänster
och gärna rakt över brännaren.
Skälet till att jag kör alla brännarna är att få mer värme från sidorna.
Upplever att det tar längre tid att få maten klar med gasolgrill fast i gengäld lättare att få den lyckad utan svart yta. Fast det e klart att köttet kan ju bli segt om det ligger på för länge.

Summasummarum så är ju gasolgrillen så bekväm och smidig för stora matlagningar. Inte så mycket bök och förberedelser heller som kolgrillen.
Men kolgrillen har jag kvar till vissa grillkvällar.
Du ska ha locket stängt!
 
Thomas59 skrev:
Du ska ha locket stängt!
Beror på vad som lagas. Att ha locket stängt som regel verkar många ha fått för sig, vilket leder till mediokra resultat med exempelvis en "steak". För ett större köttstycke stämmer det att locket är till nytta, men problemet med många "hobbygrillar" är då att det lätt blir alldeles för varmt, även med brännarna på låg effekt, eller lite kol i grillen.
 
. . . och resultatet blir perfekt - oavsett vi grillar entrecôte, T-bone, biffstek, hamburgare, korv, hel rostbiff, skinkstek, hel ox-/fläskfilé etc. Det handlar bara om ett veta vad man gör och ha koll på termer som direkt och indirekt grillning och inte minst temperaturer. De som vill ha well done får det och de som vill ha medium eller rare får det också ;)

Temperaturen kan regleras så att den blir perfekt i varje enskilt grillningsfall. Weber har dessutom en inbyggd temp.mätare så att man får en extra koll på vad som händer under locket.

Själv är jag van att "läsa köttet" när jag steker på öppen grill eller i vanlig stekpanna. Var därför tvungen att så att säga lära om och lita på angivna tider för olika köttstycken och inte minst prova mig fram för att erhålla bra grilltider.

Smaken blir fantastisk och de flesta gäster hemma kan nästan inte fatta att det är en gasolgrill och inte en kolgrill. Beror sannolikt på Webers s.k. Flavorizers.

Har provat andra "pampiga grillar" av olika fabrikat men blivit missnöjd pga ojämn temperatur i grillen och därmed ojämnt resultat på grillningen, dålig/låg temperatur trots fullt ös på brännarna etc. Snygga att se på dock . . .

Möjligen lite off topic men jag ville helt enkelt ösa beröm över Webers gasolgrill :D

Tillägg
Prövade häromsistens svärfars Weber Kolgrill One-Touch Gold - den var också helt grym! Även här körde jag med locket på och fördelade grillkolen så att jag fick önskat resultat.

Tillägg 2
För att ligga lite mer on topic - här är en bild som visar hur Weber löst flaskförvaringen. Flaskan sitter fastspänd i en hållare, som hänger på grillvagnen. Stör inte på något vis när man grillar och med kåpan på ser men inte flaskan när det inte grillas ;)
 
  • genesis_silver_c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Smakskillnaden mellan kol och gasol är till 99% placebo, så det är ju inte konstigt att folk inte märker skillnad. Det är helt enkelt för lite rök och för kort tillagningstid för att ge någon röksmak vid grillning, utan det krävs BBQ om man vill ha det, vilket är något helt annat.

Men angående locket. På exempelvis en entrecote så finns det ingen som helst anledning att använda lock. Fundera på hur många steak-houses du har sett där kockarna står och grillar med lock på köttet. Det enda som krävs för att få en bit nötkött (en steak) perfekt är tillräckligt hög temperatur på brännarna, något som många billigare grillar inte kan prestera. Hela köttstycken går som sagt att tillaga med locket stängt och brännarna under köttet avstängda, men jag skulle inte grilla ett stort stycke, utan då är det BBQ som gäller. Ofset-grillning med locket stängt är i praktiken samma sak som att köra köttet i ugnen fast med lite sämre kontroll över temperaturen.

Problemet med den inbyggda termometern är att värmen i en grill inte är enhetlig. Det kan skilja mer än 100 grader mellan sidorna och från gallret upp till "taket". Jag har själv en Weber Summit, men jag har modifierat den med 5 extra termometrar placerade så nära gallret som möjligt för att kunna hålla bättre koll på köttet.
 
Vore nice med en bild på din modifiering.
I resturangköket brukar vi köra köttet på grillen och sedan in i ugnen för att få en bra yta och ett jämt resultat inuti.
Som jag brukar göra är att dra på grillen på max, mönstra upp bägge sidor på köttet, dra ner värmen till 110 grader och låta köttet ligga.

Skillnad från ett stakehouse är att det oftast inte blåser så mycket i köket, därför så kan locket nere hjälpa en normal gasolgrill på traven då de ofta som nämns ovan inte har tillräckligt med drag i brännarna.
 
Jag får nog testa mig fram lite så kanske jag hittar det optimala grillsättet
Om någon har en bra inte för tungläst länk till hur man lär sig grilla med gasolgrill så får ni gärna lägga in den.
 
coss skrev:
Vore nice med en bild på din modifiering.
I resturangköket brukar vi köra köttet på grillen och sedan in i ugnen för att få en bra yta och ett jämt resultat inuti.
Som jag brukar göra är att dra på grillen på max, mönstra upp bägge sidor på köttet, dra ner värmen till 110 grader och låta köttet ligga.

Skillnad från ett stakehouse är att det oftast inte blåser så mycket i köket, därför så kan locket nere hjälpa en normal gasolgrill på traven då de ofta som nämns ovan inte har tillräckligt med drag i brännarna.
Tyvärr är min kamera borttappad på semestern (snyft), så jag kan inte fota den just nu, men jag har helt enkelt borrat hål i huven så nära gallret som möjligt och satt in termometrar.

Med en steak, säg en ryggbiff eller entrecote på 4 cm tjocklek (föredrar minst så tjocka) så gör jag enligt följande: Full fräs på grillen, ser till att jag har ungefär 350-370 grader vid gallret. På med köttet. Köttet kommer nu fastna i gallret. Låt det vara tills det lossnar och vänd det. Samma sak händer igen. När den lossnar på denna sidan så är köttet perfekt medium-rare, lite mer åt rare-hållet. Vill man ha det lite mer done så är det bara att köra någon mer vändning. Min erfarenhet är att om man använder locket när man gör detta så får man för hög övervärme och köttet blir lätt torrt. Nu vet jag att många i sverige av någon anledning gillar well-done, och då fungerar det naturligtvis, även att jag tycker det är att förstöra köttet. Dock så kräver ju som sagt denna tillagning en bra grill, den gyllene gränsen jag fick lära mig i Texas var att den ska kunna prestera minst 32,000 BTU.

En större köttbit går ju som sagt att köra med gasolgrillen på indirekt värme, med locket stängt. Ordet för detta är väl egentligen "roasting". I det fallet fungerar det ju precis som när man lagar en större köttbit inne, grilla på så man får yta, dra ner värmen och stäng av brännarna under köttet, i med en köttermometer och stäng locket. Men då ska man ju vara medveten om att det inte är någon egentlig skillnad mot att använda en grillpanna på spisen och den vanliga ugnen.

Om man vill få en försmak av barbeque utan att ha tillgång till en smoker så går det faktiskt att göra något liknande med en gasolgrill också. Vissa modeller är till och med förberedda för detta med en "smoke box", men det går bra även utan. Gör såhär: Köp lite baby back ribs (kamben). Putsa dem och ta bort hinnan och ge dem en rub med kryddor ni gillar. Täta alla eventuell ventiler och utblås på grillen med aluminiumfolie, utom ett i ena änden av grillen. Lägg träflisor (typ hickory, mesquite, ek eller något annat) i blöt någon timme och slå sedan in dessa i små foliepaket, 5-6 stycken och gör hål i paketen. Tänd en brännare på grillen, längst från där du lämnade öppningen och lägg ett av foliepaketen över den. Placera köttet så långt från denna som möjligt. Se till att du har ca 100-110 grader vid köttet. Ett knep för att styra detta är att ställa en form med vatten under köttet, vilket även underlättar att få köttet mörare. Risken är dock att röksmaken blir för kraftig, så snåla lite med spånen om du gör detta. Låt det nu bara vara. Byt rökpaket var 30-40 minut. Efter ca 2 timmar börjar du pensla köttet med en moppsås, som ska vara tunn: blanda olja, goda kryddor och öl. Gör detta ca var 20 minut, så ytan inte torkar ut. Efter ca 4-5 timmar börjar köttet bli färdigt, kontrollera nära ett ben. Stäng av värmen och ge köttet en glace som får sätta sig medan grillen svalnar något.

Det blir inte lika gott som med en smoker, men betydligt godare än varianter där man förkokar revbenen och sedan grillar, vilket blir lite smaklöst, eller snabbgrillar dem, vilket i stort sett ofelbart leder till ganska sega revben. Det går även bra att göra detta med hela kycklingar, fläsklägg, kotlettrad, skinka etc, men tiderna blir annorlunda. Jag gjorde julskinka i smokern i julas vilket tog 38 timmar, men gott blev det..
 
Jag har några nya undringar gällande grillen.

1, Tycker den drar mycket gas. Skall gasen ta slut fort?
Hörde så mycket positivt att det är mer ekonomiskt än med kolgrill.
Grillar med 3-5 brännare fullt klös med öppet lock.
Känns som det kan vara ide att ha en extra flaska hemma.
Hur ofta byter ni flaska ni som har hållit på ett tag?
Är det 1 per säsong eller oftare?

2, Ser att det blir väldigt skitet fort inuti grillen.
Hur ofta bör man göra rent och finns det några bra tips
att få bort det snabbt och lätt ?
Även de rostfria grillgallren är svåra att få rena, tips tas tacksamt emot.
Renbränning av grillen efter avslutad grillning, vad är detta egentligen?

3, Alla brännarna har tidigare startat vid första försöket tidigare.
Idag var det plötsligt väldigt segt. Tog lång stund innan det poffade till.
Kan det bero på att det är skitet (fett) runt brännarhålen eller kan det vara
någonting annat ?

4, Har en dyr snygg skyddshuva av galon. Finns det något bra medel som
man kan smörja upp den med så den håller sig snygg och inte torkar ut av solen
samt inte släpper igenom regnvatten.
 
1. Jag använder 4-5st P11or per år (grillar flera gånger i veckan i stort sett året runt).

2. Rengör brukar jag göra när det ser grisigt ut under och när det lätt börjar bli fettbränder på flametamerna på grund av mycket skit som byggts på där, kanske en gång i månaden. Gallren rengör jag innan varje gång jag grillar (jag har emaljerade galler) jag använder baksidan av en diskborste som smällt en aning så att passar precis över varje rand på gallret.

3. Kan vara lite tjurigt om det är kallt/rått(?) i luften, kan vara dåliga batterier också?

4. Brukar skölja av skyddet bara och det ser bra ut ännu efter ett par år utomhus, oftast under tak och det läcker inte in vatten i det. (Jag har GrandHalls egna skydd).
 
1. Med alla brännare på för fullt kan det så klart gå åt fort. Jag brukar göra av med 3 flaskor per säsong med grillning 2-3 gånger per vecka och ganska lång säsong. Extraflaska är en bra idé, är inte så kul att få slut på gas mitt i en grillning.

2. Jag är ganska dålig på det där med rengöring, förutom på själva grillytorna. Renbränning är jättebra, det funkar helt enkelt så att man drar på värmen för fult i några minuter och sedan borstar gallren med en mässingsborste så försvinner skiten enkelt.

3. Menar du att gasen har svårt att komma ut eller att den inbyggda tändaren inte funkar lika bra? Min erfarenhet är att de inbyggda tändarna inte brukar funka så länge på många grillar, bara att använda en vanlig grilltändare istället. Om gasen har svårt att komma fram är det nog som du säger, skit som har satt igen några av hålen.

4. Kanske impregneringsspray för skor. Brukar funka på de flesta textilier för att hålla emot väta.
 
Just det, extraflaska är mycket bra, har en själv men glömde nämna det.
Se bara till att den är fylld också. :)
 
Då är det nog så att det drar mer gas än jag trodde.
Får fixa en extra flaska att ha stående.

Tack för alla tips.
 
Lyfter en gammal tråd.

Har nu använt min Grand Hall en längre tid och jag är mycket nöjd.
Bortsett från att det går mycket gas.
K-rauta verkar inte sälja den längre, någon som vet vem som tagit över?

Hade grillen utomhus under tak och med presenning över i vintras.
Såg i våras att brännarnas vredfästen var ganska rostiga.
Alltså strax innanför vreden i grillen där det är gängat.
Känns lite som det kan rosta sönder i förtid, det kanske inte blir så billigt isåfall.
Finns det något bra sätt att skydda eller förebygga detta problem?
Värmebeständigt skyddsfett el.liknande?
 
Min första gasolgrill var inte helt rostfri och det ledde ofelbart till problem efter några säsonger. När jag köpte en ny så var det ett av grundkraven att inga delar skulle kunna rosta, även att det kostar en del mer.

Kolla om det är en del som går att byta, ofta finns det reservdelar att få tag på. Att förhindra rosten verkar väldigt svårt.
 
Jag tror att själva brännaren fästs med dessa vredfästen så det blir väl till att byta ut hela brännaren isåfall.
Jag tror att det skall vara rostfria brännare på min grill men det gäller nog inte muttrarna.
Att hitta en grill där allt är rostfritt är nog inte lätt.
Vad som oroar mig mest är att det kommer att bli svårt att lossa brännarna när det blir dags om fästena är rostiga.
Man skulle kanske ha något värmebeständigt fett på gänger och muttrar som skyddar mot rost.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.