Jag bad om offert för två badrum med nedanstående mått.

Badrum nere Djup Bredd m2

Golv 2,35 2,30 5,41

Väggar 2,40 2,35 5,64
2,40 2,35 5,64
2,40 2,30 5,52
2,40 0,70 1,68
2,40 0,70 1,68
Totalt 20,16

Inåt-hörn Utåt-hörn
4 0


Badrum uppe Djup Bredd m2

Golv 1,70 2,11 3,59

Väggar 2,40 1,70 4,08
2,40 1,70 4,08
2,40 2,11 5,06
2,40 0,35 0,84
2,40 1,00 2,40
Totalt 16,46

Inåt-hörn Utåt-hörn
4 2


Offerten är:

Priset på dina 2 tätskikt blir 10 682:- exkl moms och frakt. (Tar man bussgods så är det billigast)

I priset ingår:

2 rullar golvduk á 5 kvm
4 rullar väggduk á 10 kvm
4 rullar skarvremsa á 50 lm
2 rullar Golv/Vägghörnremsa á 25 lm
8 st Innerhörn
2 st ytterhörn
2 manschetter

Vi har också en specialkniv för håltagningen i manschetten för 90:-/ st +moms.
 
Jag betalade ca 16000kr+moms inkl frakt för allt som behövs för att göra två badrum och en tvättstuga( januari 2008). Skall tilläggas att i tvättstugan har jag bara tänkt ha illigo till golvet.

Det blev totalt 22 kvm golv och 55kvm vägg samt 12 st innerhörn och 2 st ytterhörn. Det blir ca 260 kr/kvm inklusive frakt, det kanske är dyrt om man jämför med att rolla fuktspärr på vägg men det tycker jag inte går att jämföra med detta system då det här är något helt annat.
 
Tack!
Trodde faktiskt det var dyrare än så.
 
Om du klickar på "Förfrågan" på deras hemsida, kommer du till ett formulär och ka fylla i alla uppgifter för ditt badrum. Jag fick svar jättesnabbt!
 
Jag fick att kanonmail från tillverkaren. För att vara godkänt enligt BBV får inte kartonggips användas och plattorna måste sättas i fix. Tydligare än så kan det inte bli.
 
Men hur kan dom skriva så här på sin hemsida då:
"Kakelmontage sker direkt i duken utan fix!

Illigos våtrumssystem följer Boverkets regler med ett ånggenomgångsmotstånd på
1 100 000 sek/m. "
och sedan rakt under det:

Typgodkänt system

"Illigo är det enda typgodkända systemet mot kartongbeklädd gips, även efter 1 juli, då nya regler träder i kraft. "

i så fall är det ju falsk marknadsföring, tycker jag!
 
Det övre citatet är ju rätt och riktigt, det undre är synnerligen märkligt när de jämför äpplen och päron...Jag ville inte debattera om deras marknadsföring i mitt mail utan ville kolla med tillverkaren om de själva var medvetna om BBV's krav. Det var de, därav mitt inlägg #36.
 
Jag letar efter system för tätskikt i våtrum och har läst en del om det här Illigo-systemet. Det verkar ganska smidigt. I kort är det som en dubbelhäftande tejp i tapetformat som man fäster på ytorna i våtrummet. Eftersom det är klibbigt på båda sidor KAN man fästa kakel direkt på ytan, utan att använda något fix. Tidigare var det även godkänt att göra så, men det är det inte längre. Ska det vara godkänt enligt Byggkeramikrådets branschregeler måste man använda fix.

Då kan man fundera. Blir det på något sätt tätare för att man har fix under? Kakelfix är ju så vitt jag vet inte det minsta vattentätt.

Eller är det helt enkelt så att eftersom Byggkeramikrådet är en sammanslutning av företag som säljer bland annat kakelfix så vill man inte att folk ska sluta köpa fix? På samma sätt som det också består av företag som lever på att trycka fast kakelplattor i fix, och de vill inte att det ska uppstå en ny metod att göra deras arbete på (som har sett likadant ut sedan Romartiden)?
 
Fixet hjälper till att ta upp rörelser i underlaget, och därför vill man att det ska vara en del av konstruktionen.

Ingen skulle väl bli gladare än vi som sätter plattor ofta om det fanns ett vettigt sätt att slippa bära, blanda och kladda med fix.
 
Gjorde själv ett badrum (golv och vägg) 6kvm på 36 timmar. Trixigt och klibbigt men snabbt, se bara till att ha en skarp mattkniv, laserpass och kakelkryss, hörnlist och ALLA rörkopplingar...och en hel del sopsäckar. Sen rekommenderar jag att ni skaffar en klinkelskärare (maskin) för att snabba på jobbet. Köp en extra rulle Illigo skarvtejp också.

Fick lägga fix på golvet eftersom golvduken inte var dubbelhäftande..undrar varför? men mina golvplattor var 30x60cm så det var nog lika bra det.

Kostnad för Illigo matrialet gick på 13tkr.

Har ett bad rum till på 24kvm och vill hemskt gjärna göra det med Illigo om jag kan få ner kostnaderna...eller kanske bli sponsrad..:)
 
Jag tycker att det låter helt galet dyrt. Är det verkligen säkert att detta är värt pengarna?
 
Mosmaskin skrev:
Är vagnen verkligen värd sitt pris?
[länk]

3300 spänn för en vagn man helt klart kan göra själv med lite fantasi....
Ni som använt detta system köpte ni vagnen också eller körde ni utan?
Du tror inte det är så att den vagnen är avsedd för de som arbetar dagligen med denna typ av tätskiktssystem... ;)

Knappast något för Svensson som fått för sig att på egen hand göra vid ett litet badrum i sin bostad EN gång... :rolleyes:
 
Den behövs inte men underlättar då det är klister på baksidan av duken vilket får den att fastna fel om man inte passar sig. Jag lät rullen ligga på golvet och drog upp duken försiktigt och fäste längst upp först och jobbade mig neråt och tryckte fast duken med händerna så att det inte blev några luftbubblor. Man måste dock vara försiktig så man inte skadar duken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.