Tack kakelmannen att du berättar hur det egentligen går till på en firma med plattsättare.
Dessvärre så var det precis så som du beskrev, att kakelfirman tyckte att på nåt konstigt sätt att vi var inga direkta kunder som skulle klaga på ett dåligt jobb.
Dessutom dumt nog åkte vi på semester och la förtroende på att de skulle göra ett bra jobb.Dels för att de är BKR-behöriga och följer de stränga riktlinjer som ska förväntas av en fackman.
Men ouch vad vi fick veta att det inte var så!!
Är det inte dags att samla en namn insamling till PER och be de ta tag i problemet??

kakelmannen skrev:
Ett fotografi bevisar inte så mycket måste ses live precis som en strand som du ser på bild kan du bli grymt besviken när du kommer dit. Jag som proffs plattsättare blir jävligt frusterad vilken bild folk har av en hantverkare, men jag förstår samtidigt för jag vet vilka egg det finns tyvärr. På min firma är vi ca 15 st men det kanske är fem av oss man skulle anlita till sitt eget badrum. Problemet i det stora hela är att det alldrig finns tid till att lära upp finliret hos många utan allt ska gå i en jävla fart. Dessa jävla tidsplaner det är det som ställer till. De flesta på min firma går på stambyten i lgh. och där är i regel lägre nivå som gäller. Normalt sett så kaklar man runt 20 kmv om dagen men på ett stambyte ca 30-35 kvm och då fattar ni själva vilket tempo det handlar om och man ligger på gränsen till det tillåtna och kanske inte ser en och annan felskärning. Så felet ligger i hela branschen och det måste till något snart, en strejk kanske. Ska man bli en bra plattsättare så ska man börja på en mindre firma med många villa jobb så man hinner stanna upp och tänka. Tyvärr så är det inge merit att man är noga idag utan det är snabbhet som gäller. Jävlig beklagligt men så är det. Som privat person är det viktigt att man är med från början och engagerar sig och kollar för då vet man av egen erfarenhet att den här killen kan de blir problem med och då tänker man till en extra gång för det värsta som finns är att ha en missnöjd människa i telefon hela tiden.
 
Thomas59
Heder åt KAKELMANNEN som säger som det är. Varför ska det vara så svårt för många av de hantverkare som populerar detta forum att erkänna det som alla redan vet.

Vad man kanske skulle önska är att de kunder (sådana finns ju givetvis) som vill anlita en billig hantverkare också på ett tydligt sätt blir upplysta om vilka kompromisser som ett lågt pris innebär. Då slipper kunden bli besviken på att det låga priset också innebär en enklare finish men fortfarande med ett utförande som är ok enligt reglerna för våtrum.

Den som vill betala mer bör å andra sidan kunna förvänta sig en högre finish.

Inga konstigheter i de flesta branscher men tydligen helt verklighetsfrämmande för hantverkare i byggbranschen.
 
Att ett dyrare jobb är liktydigt med högre finish stämmer generellt sett om man jämför två jobb utförda av samma hantverkare med samma förutsättningar och materialval. Den dagliga formen kan givetvis också påverka, som alltid när människor är inblandade i processen.

Problemet är tyvärr som Kakelmannen påpekar att det finns många klåpare i den här branschen. Killar och tjejer som inte har blicken för det estetiska och som inte är intresserade av det dom håller på med. Många av dom har halkat in i branschen i brist på annat, och andra har gått utbildningen men saknar intresset. Det är bara ett jobb som ger mat på bordet.

Ska man bli en duktig hantverkare så måste man tycka att det är kul, ha blicken och känslan för det man håller på med. Man måste också se till att vidarebilda sig efter "skoltiden" och ifrågasätta varför alla gör sitt jobb på det viset som dom gör. Det är alltför vanligt att hantverkare gör på ett sätt bara för att "alla andra gör så, och så har man alltid gjort". Inte för att det är rätt.
Utbildningen för att bli t.ex. snickare är ett skämt, och har man inte ovanstående i sig så blir många av dom utförda jobben ett skämt.

Att ta rekommendationer från en firma säger inte heller så mycket. Man måste ta rekommendationer på den enskilda hantverkaren, och även följa upp och själv kontrollera det utförda arbetet. Alla har olika preferenser och det som duger åt grannen kanske inte duger åt dig.

Som Kakelmannen också påpekar så styrs kvalitén på jobben av tidsplaner som är tighta eftersom kunden har tagit in ett antal offerter och pressar priserna. Ibland beror det pressade tidsschemat bara på dålig planering, att en arbetsledare har missat saker i kalkylen eller att han helt enkelt inte har koll på hur mycket jobb ett visst moment innebär. Oavsett vilket så rappar då piskan knegarens rygg.

Personligen skulle jag aldrig ta ett fast pris på ett jobb som kräver finish, och till skillnad från Kakelmannen så känner jag endast två andra hantverkare som jag skulle låta bygga om mitt eget badrum.
 
Redigerat:
Thomas59
Så sant, så sant ACME. Saknas känslan och intresset blir resultatet en dussinhantverkare som sällan gör jobb som positivt överraskar kunden.

Synd att det inte finns en stor röd (grön kanske passar bättre) lampa som lyser på de hantverkare som är ärligt intresserade av sitt jobb OCH att kunderna ska bli nöjda. Betalar gärna en slant extra för ett jobb utfört av en sån hantverkare. Tror det gäller många andra också.

Ser dina inlägg här och var på forumet ACME och du ger verkligen ett sådant gott intryck och en känsla av kunnighet som många hantverkare bara kan drömma om, om dom nu förstod att det var något att drömma om.
 
Markering i vänsterkolumn med
E anger att besiktningsmannen anser entreprenören ansvarig för felet.
ES anger att besiktningsmannen anser entreprenören ansvarig för felet, men bedömning sker till senare tillfälle eller besiktning.

E.1 nummer efter punkten anger ordningsnummer för anmärkningen.

ES.1 nummer efter punkten anger ordningsnummer för anmärkningen.


Nr
Utrymme
Fel
Avhjälpt / Sign

LGH 0001


ES.1.
Våtrum
Klinker lokalt ojämna kanter och lokalt ojämna fogar mot golvvinkel. V1-V4.

ES.2.
Våtrum
Klinker har mindre hörnskada mot golvvinkel. V2.

ES.3.
Våtrum
Klinker har lokala fogsprång, som överstiger tillåtet fogsprång.

ES.4.
Våtrum
Klinker har rygg under handfat mot golvvinkel.

E.1.
Våtrum
Några klinkerfogar är lokalt ej fyllda med fogbruk.

E.2.
Våtrum
Tröskel har ojämn ytbehandling och har låg höjd från golv vid dörr. V4

E.3.
Våtrum
Foder har kontakt med golv vid dörr. V4.

ES.5.
Våtrum
Klinker har några stora fogar, som överstiger tillåten fogbredd.

ES.6.
Våtrum
Kakel någon kantskada och har lokala fogsprång, som överstiger tillåtet fogsprång vid vägghörn. V2-V3

E.4.
Våtrum
Fönster har kladd, ojämn underbehandling och målning. V2.

E.5.
Våtrum
Mjukfog är kladdig mellan fönsterkarm och kakel. V2

ES.7.
Våtrum
Kakel är lokalt ojämnt mot hörnlister till fönstersmyg. V2.

E.6.
Våtrum
Mjukfogar är lokalt ojämna och har några glipor och hål i vägghörn. V4-V1, V1-V2, V2-V3 och V3-V4.

E.7.
Våtrum
Takvinkel glipar lokalt. V2.


 
K
Paul-Staffanstorp skrev:
Var har du fått detta ifrån egentligen...:confused:

Vem som helst som genomgått kurserna som anordnas av BKR har rättighet att söka och få deras behörighetslegitimation och deras dekal att sätta på bilen.
Detta garanterar inte ett enda dugg att företaget har bättre ekonomi och är seriösare än ett företag som inte är anslutet till deras intresseförening.

Tänk på att det är försäkringsbolagen som sätter kraven för vad som gäller.

Byggkeramikrådets branschregler är ingen lag, det är endast riktlinjer för vad som är fackmässigt.
Just fackmässigt är det som försäkringsbolagen kräver att det ska göras, och oftast innebär inte detta att företagaren måste vara ansluten till BKR.
Om du läser tråden så talar inte jag om BKR-behöriga utan om PER-auktoriserade.
 
Aha...
Så du menar att de 130 företag i Sverige som är medlemmar i PER har funnits länge och har en god ekonomi och inte riskerar att konka m.m, men det gör alla andra som sysslar med plattsättning & tätskiktsläggning... Mmm... eller hur ;)
Samtidigt sköter de sina uppdrag, men gör man inte det om man är medlem i PER då eller...

PER-auktoriserad känns för mig som det kvittar eftersom jag inte anser att de ger mer garanti än andra på marknaden.
PERs branschregler har ju dessutom försvunnit och gått in i BKR och BBV heter det ju numera...
Alltså känns det som PER gjort sitt, men jag har kanske fel magkänsla.
 
K
Alltså... vem som helst blir ju inte PER-auktoriserad utan de företagen kontrolleras ju hela tiden precis som ett företag som är ISO-certifierat. Jag skrev inte att alla andra är konkursbenägna, men finns det ett yttre organ som hela tiden kontrollerar dig och dina åtaganden så kan det kännas säkrare för kunden att de har ordning i sina papper och kan stå för sin 10års-garanti, men som ACME också nämde så är det egentligen den enskilde hantverkaren som man ska kika på.
Som du själv skriver så är ju behörigheten nåt som inte garanterar att du sköter dina papper eller dyker upp. Där säger auktorisation mer. De senaste åren har det kommit till väldigt många lycksökare i branschen som, som tidigare skrivits, halkat in i brist på annat. Dessa företag blir inte PER-auktoriserade.
Sen för min egen del så kvittar det om företag är auktoriserade eller behöriga för jag har ingen anledning att anlita dem i min renovering.
Kakelmannen nämnde att han kände 5 st som skulle få göra hans badrum. ACME hade 2 st. Jag har den bistra siffran 1 :)
Varken auktorisation eller behörighet säger nåt om slutresultatet.
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Ser dina inlägg här och var på forumet ACME...
Tack! :)
 
Hej Bodyman!

Har ni kommit fram till något ännu, om det blir omgörning eller prisavdrag?

Lycka till!

Mvh
 
Hej Bambi
Nu ska han snygga till så mkt han bara kan och därefter får vi förhandla pris reducering.
Men pris reducering har han faktiskt till slut gått med på och det är nog tack vare besiktningsmannens protokoll som jag har publicerat här på forumet.
Har man som hantverkare fått 14 anmärkningar på ett jobb så är det väldigt mkt.
I värsta fall om vi inte kommer överens så får det blir ARN-allmäna reklamtions nämnden.
Mvh Carlos
Bambi skrev:
Hej Bodyman!

Har ni kommit fram till något ännu, om det blir omgörning eller prisavdrag?

Lycka till!

Mvh
 
Till er alla som har hamnat i en liknande situation som jag och fått ett dåligt renoverat badrum.
Ta en besiktningsman som är ansluten till SBR svenska bygg ingenjörenas riksförbund.
Han ska självklart gått BKR kurserna och ska vara ansluten till Stockholms handelskammare som ska garantera att de är opartiska.
Att kolla referenser på en besiktningsman är svårt men jag har använt mig av Lars G Aberlind.
Han var väldigt noggrann, korrekt och såg saker som vi inte såg pga att han har mer kunskaper.

En annan här på forumet har rekommenderat Lars Brådhe som besiktningsman.
Båda finns med på BKR´s hemsida över besiktningsmän som har gått bkr´s kurser.
Men vissa är hiskligen dyra och den som var mest prisvärd var Lars.
Mvh
 
Skulle vara intressant om fler skrev om sina dåligt renoverade badrum och dela med er vad ni gjorde för att få rätt.
Tror att denna tråd kan hjälpa andra personer i liknande situationer hur de kan gå till väga.
Jag personligen har nu skickat detta ärende vidare till en kunnig i entreprenadsrätt.Detta för att få en värdering på skälig prisreducering då hantverkarnas förslag är för låg.
 
Lars_M skrev:
Är det bara detaljerna på bilderna som stör dig? Finns det fler brister?

Du kan inte klanka ner på ett helt badrum för att några plattor inte är perfekta. Plattsättning är ett hantverk och det går alltid att hitta fel. Bifogar ex på mitt nyligen klara badrum. Jag fick också en chock och hade två andra plattsättare som tittade på arbetet, de sa att detta är vad man kan förvänta sig. Jag har betalt hela fakturan.

Se bilder på min usla renovering (tror det mesta beror på feta fingrar vid fogandet).

Ursäkta att jag lägger mig i,
men det som stör mig mest på bilderna är att de har petat in en så smal klinker remsa intill väggen.
Trodde att alla seriösa plattsättare med lite yrkestolthet mäter golv och väggar innan man börjar, och skär plattorna lika på båda sidor av rummet. Då blir bitarna lika och det ser inte ut som om nån mindre nogrann hempulare kaklat.

Detsamma gäller givetvis väggar, och runt dörrar och fönster, i den mån det är möjligt.
 
Öh vad då mäta??vad är det för trams?så länge man får ner plattan så spelar det ingen roll hur den ser ut:)
Antar att många hantverkare har sådant tänk och tror att kunden kommer att acceptera det för att han/hon inte orkar bråka.
Tänk på att så länge renoveringen är inte välgjord så kan inte firman begära betalning.
Tag_H skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i,
men det som stör mig mest på bilderna är att de har petat in en så smal klinker remsa intill väggen.
Trodde att alla seriösa plattsättare med lite yrkestolthet mäter golv och väggar innan man börjar, och skär plattorna lika på båda sidor av rummet. Då blir bitarna lika och det ser inte ut som om nån mindre nogrann hempulare kaklat.

Detsamma gäller givetvis väggar, och runt dörrar och fönster, i den mån det är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.