Vi har precis varit och tittat på tomter (1:- plus 96 000:- i va-anslutning) och fått ett lånelöfte som utgår ifrån Älvsbyhus Regin för 1 354 600:-.

Vi har fyra barn och behöver fem sovrum. Regin har detta och är tillräckligt billigt. Dessutom ingår ju grunden. Vad vi funderar över nu är vad det kan finnas för alternativ till Älvsbyhus om vi till exempel väljer ett 1,5-planshus och inreder övervåningen själva. Vore mycket tacksamma för tips och råd!

hälsningar

Q
 
Mikael_L
Det är riktigt att grunden ingår vid köp av Älvsbyhus, det som dock alltid tillkommer är de förberedande markarbetena för grunden som kostar ca. 150 000:- (eller cirka 300 000:- om du anlitar älvsbyhussäljarens entreprenadförslag) vilket inte alltid framkommer vid första mötet med Älvsbyhus representanten som för övrigt nästan aldrig är anställd av Ävsbyhus utan driver ett eget företag som säljer Älvsbyhus på agentbasis, men som tjänar de stora pengarna på att sälja markarbeten, kakel, golvvärme med mera som inte levereras av Älvsbyhus direkt.

Jag vill inte skrämma dig från att bygga med Älvbyhus men det finns mycket att kolla upp....
 
Z
lb-hus (classic) eller fiskarhedenvillan
 
Kolla björklidenhus. Villa Modig, nyckelfärdigt inkl platta på mark med oinredd vind, 3 sovrum i bottenplan, 1 425 tsek (parkett torrutrymmen och kakel/klinker i våtutrymmer är standard). Färre rum så klart än Regin men kidsen kan säkert dela rum tills ni fixat övervåningen. Tillkommer säker vissa kostnader som man inte tänker på (ex om grundarbetet blir omfattande, byggherre-el etc etc etc) men nöjer man sig med standardutrustningen är det helt klart en stark konkurrent till ÄH (utklassar ÄH skulle jag vilja säg utan att egentligen veta... ).

Var får man tag på tomter för 1kr?
 
har ni inga drömmar själva??eller ska vi här på sajjten välja hus åt er ???
 
nybyggd skrev:
har ni inga drömmar själva??eller ska vi här på sajjten välja hus åt er ???
What???? Om någon är i byggartagen så är det väl inte fel att fråga om alternativa hustillverkare eller råd i största allmänhet????? Ett husbygge handlar inte alltid om drömmar..... någonsin funderat över att det finns en verklighet utanför din värld av husdrömmar där kostnader mm spelar större roll än vilken dröm man har för tillfället. Mår du dåligt av det så kan du väl helt enkelt fösöka undvika att läsa och kommentera andras frågor.
 
Micke2 skrev:
What???? Om någon är i byggartagen så är det väl inte fel att fråga om alternativa hustillverkare eller råd i största allmänhet????? Ett husbygge handlar inte alltid om drömmar..... någonsin funderat över att det finns en verklighet utanför din värld av husdrömmar där kostnader mm spelar större roll än vilken dröm man har för tillfället. Mår du dåligt av det så kan du väl helt enkelt fösöka undvika att läsa och kommentera andras frågor.
skönt med folk som inte fattar ett skit av vad man menar.
det jag menar är att alla som skall bygga ett hus har väl en vision om vad man vill ha??antingen en plan eller tvåplan,lyxigt eller standard???detta är väl basic.
när man vet att det är t,e,x enplan med normal standard man söker då kan det va läge söka alternativ.
och självklart ska man få massa tips och råd här,och det var inte det jag undrade över.
 
Tyckte att qtus var ganska tydlig med att deras "vision" är att hitta ett prisvärt hus där de får plats med hela familjen. Men det kanske var jag som drog förhastade slutsatser.
 
Fantastiskt roligt att ni äntligen ska bygga nytt, mitt bästa tips är att ta fram den husmodell ni önskar och jämför denna med andra leverantörer. Det finns leverantörer som kan skräddarsy ditt hus utan extra kostnad, dvs arkitekthjälp. Kan vara en bra ide om ni ska ha 5 sovrum t.ex. Då blir det lätt att man vill ha en annorlunda lösning.

Bland de hustillverkarna som gör reklam här finns bra arkitekt hjälp, då kan du få ytterligare ett pris på samma hus. Hoppas verkligen ni tar chansen och inte "låser" in er på ett företag.

Lycka till!
 
Tack för era förslag! Det är ganska svårt att få en överblick över olika företag, deras modeller och priser. Därav frågan. Som Micke skrev handlar det om pris och utrymme i första hand och allt annat i andra hand. Vi blev dock lite osäkra på ÄH efter alla skriverier och funderar därför på att välja en dyrare tillverkare och göra mer jobb själva (på t.ex. ovanvåningen).

Tomter för 1:- får man bland annat i Färgelanda och Robertsfors (och säkert i andra "utflyttningskommuner").
 
qtus skrev:
Vi blev dock lite osäkra på ÄH efter alla skriverier och funderar därför på att välja en dyrare tillverkare och göra mer jobb själva (på t.ex. ovanvåningen).
Det är lätt att fastna för ÄHs låga priser och därmed utesluta andra alternativ. Gör istället en nogrann genomgång mot några nära konkurrenter och granska vad det är man får för pengarna. Det är ganska ofta så att man får det man betalar för och min åsikt är att det finns bättre alternativ även om de är dyrare. Till en början var jag också inne på att Älvsbyhus var ett bra alternativ men efter mycket "utredningsarbete" valde jag lätt bort detta alternativ. Jag vill inte direkt avråda från ÄH (det är ert beslut) men uppmana er till att nogrannt överväga de andra alternativen innan ni skriver på.
 
Mikael_L
Många hustillverkare har prispressade serier för att möta upp konkurrensen i ÄH SMV-skiktet.

LB-hus ugglan (heter dom classic nu?), A-hus basic, Smartstarthus osv osv.
Ofta aningens dyrare men också ofta aningens högre standard.
Jag har jättedålig koll, men uppmanar er att kolla upp lite.

Eller ni andra forummedlemmar som har hyfsat aktuella priser kan ju ge lite info,
 
Z
Mikael_L skrev:
Många hustillverkare har prispressade serier för att möta upp konkurrensen i ÄH SMV-skiktet.

LB-hus ugglan (heter dom classic nu?), A-hus basic, Smartstarthus osv osv.
Ofta aningens dyrare men också ofta aningens högre standard.
Jag har jättedålig koll, men uppmanar er att kolla upp lite.

Eller ni andra forummedlemmar som har hyfsat aktuella priser kan ju ge lite info,
lbhus classic (som det heter nu, ej ugglan) är väldigt billiga med tanke på den höga standarden man får. iaf vad i sett då vi kollat. första villan är i ungefär samma prisklass.
 
Nybyggd, vad menar du..? Det är just för råd o tips man skriver här.
Att ha drömmar är bra, men att vara realist och förnöjsam är bättre. Huset ska fungera och vara rejält, men livet består av annat, det är annat som avgör om en människa i slutänden mår bra.

Regin är ju ett stort hus med rätt fin planlösning till oslagbart pris. Vettigt att inte skuldsätta sig i onödan också. Om bara ÄH sköter sig och bygger huset väl, så förstår jag att det är ett alternativ i tanken.

Själv skulle jag kanske välja platta på mark och Björklidenhus, kanske Smålandsvillan. Älvsbyhus har ju gjort bort sig en del också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.