Se min bild.

Ska jag sänka pottan, dvs ett hästjobb, eller kan det bli en "rörkanal" från spotten till pottan på några centimeter? ...eller brinner taket upp då? Skulle underlätta väldigt mkt om jag slapp fräsa ner pottan, kanske kan fixa ett metallrör som länkar spotten med pottan så inte taket utsätts för den värme som kommer från spotten?

Hur många cm får taket vara max för en spott? Finns info om detta på spott-förpackningarna?
 
  • spott i tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Njaa, oftast då anges det att det inte får finnas brännbart material inom visst avstånd i sidled (50 mm på de spottar jag sett). Då blir det ju en definitionsfråga om vad som är i sidled och vadsom är hålkant. De flesta spottar är gjorda för att sitta i enkel eller dubbelgips, dvs max 26mm tjocklek. Går man avsevärt över den tjockleken så tror jag det blir problem både med värme (brand) och att överhuvudtaget få spotten att sitta i hålet. En vanlig förankring består av fjäderspända "vinga" som fälls ut på översidan av takskivan och som då drar upp spotten mot taket. Är då taket för tjockt så kan inte vingarna fällas ut ordentligt.

På din beskrivning så låter det som du kan komma åt att montera burkarna ovanifrån? Och den understa gispskivan sitter redan på plats?

Om du skall sätta upp en ny gipsskiva i taket så är ju det enklaste att du sågar ett rejält hål i nuvarande tak, sätter upp burken underifrån, och sedna monterar ny gipsskiva, såga ett hål med rätt diameter för spotten.

Din tanke om att sätta metallrör i hålet är jag tveksam till, värmen kommer att gå igenom metallen och värma upp trämaterialet ungefär lika bra som om lampan satt direkt mot träet.
 
Hmmm, mjo.

Nä, kommer inte sätta upp nå mer gips i taket. Yes jag kan komma åt från vinden. Det är kört alltså för min del om jag skulle lösa detta hyffsat enkelt. Nu måste jag alltså såga ut stora bitar för pottan, o detta med cirekelsåg, o utan att komma igenom taket.
 
Det jag skriver skall du nog inte ta som exakt fakta, men följ det som en försiktighetsprofil. ALternativt så välj ut en spot du vill använda, kontakta tillverkaren med din fråga. För jag tror inte du kommer att hitta ngt. i dokumentationen som tillåterr din montering, men tillverkaren kan troligen säga om det skall gå eller ej.

Ärligt talat så trot jag att det är enklare att sätta upp en gipsskiva till än att fräsa ovanifrån utabn att skada understa skivan. Hyr en skivhiss (typ 150 kr per dygn) då får du upp skivorna i en takt av 5- 10 minuter per skiva.
 
Fast det är rätt mycket jobb att spackla et tak. Har spacklat ett tak på ca 85m2. Var rätt trött i armarna efteråt...
 
Ja jo det är sant, men sedan är det ännu jobbigare att slipa spacklet, men hyr en slipgiraff så går det ganska fort.
 
hempularen skrev:
Det jag skriver skall du nog inte ta som exakt fakta, men följ det som en försiktighetsprofil. ALternativt så välj ut en spot du vill använda, kontakta tillverkaren med din fråga. För jag tror inte du kommer att hitta ngt. i dokumentationen som tillåterr din montering, men tillverkaren kan troligen säga om det skall gå eller ej.

Ärligt talat så trot jag att det är enklare att sätta upp en gipsskiva till än att fräsa ovanifrån utabn att skada understa skivan. Hyr en skivhiss (typ 150 kr per dygn) då får du upp skivorna i en takt av 5- 10 minuter per skiva.

Sätt gips är som sagt tung arbete, jag kom däremot på en lösning. Ska försöka se om det finns stora cylinderborrar på ca 15cm i diameter. Eller en mindre som jag får borra fler gånger med. Borrar först med en den borr som skall göra hålet för spotten, då ser jag hur djupt jag behöver borra med centrumborren o sätter en tejpbit på borren. ..så ska det nog bli bra.
 
  • spott i tak 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej

varför kör du inte med hidi lights??
där sätter man spottarna i en vanlig takdosa.
det räcker...
detta med burkar är gammalt...

mvh
snickar estwing
 
Är du full eller???????
 
elmont skrev:
Är du full eller???????
kan man säga att jag ej är?
har du ej satt spottar inom 3 år tbx?

mvh
snickar estwing
 
Jag har antagligen satt fler spottar än du kan ana, dom hide lights man kan sätta i en dosa är max 20 Watt och för att få en belysning som fungerar i alla lägen måste man "förstöra" hela taket med spottar. Med "riktiga" behöver man knappt halva antalet för samma belysningsnivå, och även då får man rätt många "hål" i taket. Den enda ev. fördelen är att dom får plats i en dosa, jag ser dom mer som en nödlösning där man inte har nått alternativ.
 
då visste du ej att man lägger transingarna i 80 dosorna heller??

bör du ha gjort om du är elektriker?
byggt 300 villor där elkillarna gör på detta vis.
har spottar hemma där jag har samma.
saken är den att där har du fel angående belysningen. du behöver ej 50w lampor i spotten, helt klart onödigt då man aldrig bränner på så mycket.
ja har man 50w då krävs burken, sjklart+ värmekabel hela vägen till förgreningsdosan.

angående sätta spotten i takdosor funkar helt klockrent du kan även lägga transen i samma men då går det ej att köra med 20w utan 10w bara då det kan bli lite varmt å transen klipper.
därför enskild dosa för transen.
kör detta system hemma nu med, 53 spottar, klockrent.

mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Jag vet att man kan pressa in en 60 Watts trafo i kopplingsdosor, men då får man inte plats med nån spott.
Jag har sett några skräck exempel på spottmontage där man klämt in ca 80 spottar i en villa, det var ingen vacker syn. Det som gör saken än värre var att det var en som sade sig vara fackman. som utfört arbetet.
 
elmont skrev:
Jag vet att man kan pressa in en 60 Watts trafo i kopplingsdosor, men då får man inte plats med nån spott.
Jag har sett några skräck exempel på spottmontage där man klämt in ca 80 spottar i en villa, det var ingen vacker syn. Det som gör saken än värre var att det var en som sade sig vara fackman. som utfört arbetet.
dom är på 80w dom transarna.
 
Ledsen jag hade fel Trafos för dosmontage är tex E52 814 20 och E52 801 12 och, 20-70W, samma gäller alla fabrikat jag känner till det skulle dock vara möjligt att det finns nått udda märke som ger 80 Watt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.