Beape skrev:
Missade det inlägget. Låter farligt. Kan tänka mig att små barn är ännu känsligare för legionella än vuxna.
Vet förvisso inte hur det är med detta, oftast hör man ju om äldre som drabbas och som jag fattat det är det ofta genom finfördelade vattendroppar i duschen som man andas in. Så låt oss hoppas att det lilla barnet här inte duschar utan får sig ett klassiskt bad istället.
 
Nimajneb skrev:
Vet förvisso inte hur det är med detta, oftast hör man ju om äldre som drabbas och som jag fattat det är det ofta genom finfördelade vattendroppar i duschen som man andas in. Så låt oss hoppas att det lilla barnet här inte duschar utan får sig ett klassiskt bad istället.
Det får vi göra. Jag läste för övrigt om någon som fick legionella av en fontän. Vederbörande satt på ett kafé intill fontänen, solen värmde upp fontänvattnet som lär ha cirkulerat runt i systemet och den vattendimma som uppstod i fontänen blåste in mot kaféborden. Efter några dagar uppstod de klassiska symptomen och det gick att isolera smittkällan till fontänen. Ljummet vatten i ledningssystem är riskabelt...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.