har börjat lägga lite råspont nu men de ser ut att bli dåligt väder imorn eftermiddag så blir nog så illa tvungen att plasta över råsponten sålänge, får se om man kanske kan fortsätta me andra halvan taket senare om vädret vänder, fasen va e de för fel den här sommarn SUCK
 
C
Slipper man snedsträvor om man sätter råspånt på innerväggen, eller är det bara att rätta sig och sätt in såna då?
 
råspont på innerväggen? ja har råspont på taket.. o ja ska ha OSB skivor inne, o hellst inga snedstävor alls
 
C
Men jag tänkte ha råspont. 21 mm riktigt trä, mot 11 mm pressade skivor, jag vet iaf vad jag föredrar. Funderar bara på om det stabiliserar nog för att slippa strävorna, eller om jag ska sätta dit såna.
 
Ska du ha vindväv/plast eller utegips?
 
C
Papp hade jag tänkt. Jag kan gissa vad svaret blir.. :)
 
hmm vad har det med min byggtråd att göra?;) hur som hellst, jag har en kompis som byggde så med vanlig svart papp & råspont, det funkar bra..
 
C
Ja nej, jag ska inte spåra ur med, haha. :p
 
patriklarsson skrev:
hmm vad har det med min byggtråd att göra?;) hur som hellst, jag har en kompis som byggde så med vanlig svart papp & råspont, det funkar bra..
Sant sant, dock vore kul med lite bilduppdateringar i din byggtråd ;)
 
fick ju fint väder lör-sön så blev lite gjort, synd man inte hade semester den här veckan för nu verkar vädret bli bra igen... suck!
hade visserligen 2 semesterdar kvar men tyckte att de kunde va kul att åka till tyskland o supa skallen i bitar oxå, så blir nog så inatt..
här kommer lite bilder iaf:
090729_01.jpg

090729_02.jpg

090801_01.jpg

090803_01.jpg

behöver snart bestämma mig för vad jag ska ha för plåttak för att kunna sätta läkt, det lutar åt vanlig räfflad svart plåt, men behöver hitta en firma som kan leverera längder på ca 4,8m till området (linköping), nån som har nått tips om detta?
 
Hej, var ett tag sen, blir nog svart pannplåt nu istället, känns snyggt & har hittat leverantör!
Håller på med andra sidan takhalvan nu, men vädret är ju fortf kasst, behöver ungefär 4 dar uppehåll i följd, är det för mycket begärt?
Hade hoppats de skulle bli nästnästa helg, får se hur vädret utvecklar sig, är sugen på att jobba vidare nere på marken..
Jag tätade spåret mellan masonitskivorna med silikon, hade gått lägga dom lite omlott men var sent påkommet så de blev inte så, men ja tror detta ska funka fint!
Takpappen slätade ut sig fint när den fick stå ett tag, är nästan helt slät nu!
bild
Ska fixa till lite läkt så ska det nog gå att få dit all papp, i helgen skulle det väll bli regn så man får åka kolla på saxon o supa skallen av sig istället....
 
Hej, vad tror ni om att sätta vindväv på insidan av väggreglarna och sedan skruva upp OSB skivor, finns det någon risk att skivorna suger åt sig fukt och blir förstörda?

Har ju tänkt jag ska få i isolering och panel utvändigt i höst också men hinner inte få på det just nu, skulle vilja ha upp lite väggar för att kunna slipa och måla plattan innan det blir för kallt

Vad jag förstår kan man måla sålänge det är +10 grader?

Kom gärna med synpunkter!
 
Mikael_L
Sätt istället utegips eller asfaboard utvändigt, ev vindväv. Det bör klara en vinter ganska bra. Slå på spikregeln också, så inte vinden tar allt.

Jag hade asfaboard hela vintern och nästan hela sommaren, det gick bra.
Har man oskyddat utegips en längre tid bör man skydda gipsens ändytor med tape, typ silvertape, så skivorna inte suger fukt - har jag hört.

Sen panelar du utsidan och isolerar från insidan allteftersom du får tid.
 
Jag skulle satsat stenhårt på utsidan och fått det så klart som möjligt. Som det är nu så är det ju "bara" att ta en rulle vindpapp, en polare och en hammertacker och gå ett varv så är det ju klart med den biten. Slänge upp asfaboard och slå på spikreglarna. Borde gå på en helg om man har bra vänner och bra väder.

Sen kan du grejja invändigt hela vintern och på så sätt ha hela insidan klar när våren kommer och spika panel då.

Värme invändigt löser du med en luft luft eller en elbjörn eller så och då kan du ju måla golvet ändå.
 
Mikael_L
Med någon till hjälp kan jag inte tänka mig att det tar mer än dag att sätta upp asfaboard och spikregel.
Jag slog fast den med långa pappspik, typ 3cm långa.
Jag satt endast asfaboard, ingen vindskyddsväv under. Varför det? Asfaboarden är ju vindtät.

I efterhand, innan panelen satts, har jag skjutit fast asfan tätare (ca 5-7cm mellan klammer) med klammerpistol. Bara för att garantera vindtätt. Långa klammer med 5,7mm rygg.
Man kan gödsla, dom kostar väl ett öre styck.
L13BAB.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.