Någon som vet hur tunn skiva man kan gjuta? Jag ska ha en hylla för kaffebryggare & vattenkokare och tänkte att det kanske skulla vara fräckt med en i betong. Men är det möjligt att göra en 20mm eller blir det för bräckligt? Skivan blir ca 500x250mm
 
Hej, vi har gjutit många betongskivor och det har varierat från helt plana genomfärgade till liknande kvarnstenar mot öppna spisar.
Man kan använda vanlig brytfärg för infärgning. Man behöver inte genomfärga, utan kan först lägga färgad betong i botten på formen och runt kanterna. Sen in med armering. Sen gjuta i resten. Vibrera gör man med en borrmaskin man fäst i formen. I denna sätter man en bit böjd metall, tex. armeringsjärnsbit eller ståltråd. Det skakar rätt bra och genast stiger luftbubblorna fram ur smeten. Sätt fast maskinen ordentligt, annars sticker den iväg som en halshuggen höna! Gör aldrig för våt betong.
Vi brukar lägga på epoxy på ytan för att uppnå ett bra resultat för kök eller badrum. Det kan bli spegelblankt om man vill. Låter man det duggregna lite i den våta epoxyn, blir det en spännade yta. De små fördjupningarna kan få oregelbundna färgskiftningar mot gråvitt som gör den svarta skivan levande.
Vad gäller armering, så kan man använda 6 eller 8 mm armeringsjärn som man bara trycker ned i sörjan, alternativt armeringsmatta. Jobbar man med tunnare skivor, så kan man använda ett par lager riktat armeringsnät.
Vill man göra en grov, men mjukt stukturerad stenskiva, så tar man grovbetong och gjuter först en en råskiva. När denna härdat i ca. 15-20 timmar, så penslar man på cement och vatten. Ett par gånger. Först har man pillat bort de stora stenarna som tittar fram. Ytan blir som från Perm eller Juartiden med kalkstenskaraktär. Ett par gamla jeans polerar upp ytan till sammetslent. Ingen kan skilja din skiva från en naturlig från urtiden!
Ibland blandar vi i lite spislera (pulver) och får en beigegrå färg. Så kan man pensla omkring lite med cement och vatten och få det lite spräckligt. Till sist kan man efter ett par timmar trumma omkring lite med fingertopparna så att man får en lite småbucklig yta. TÄCK MED PLAST I ETT PAR DAGAR så att det inte blir sprickor.
Lycka till med experimenterandet. Fantasin får inte ha några gränser.

Calle Ring, arkitekt och konstnär
 
  • Gilla
peder fjällström och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Man kan faktiskt gjuta en skiva ner till 6 mm. Det handlar om armeringen som gjuts in. En tät metallarmering i form av ett finmaskigt nät är bra till tunna skivor. För att ta laster, handlar det i byggbranschen om att lägga över-, eller underkantsarmering. Armeringen läggs närmare den sida som blir konvex under last.
Hälsningar Calle Ring
 
Spräckte formen till en 8mm´s igår. Blev bra, och höll en kortare transport. 1800x650, 6 järn.

Vad är det alla vill få fram genom slipning? Få bort betonghuden och fram med stenen. Ytan man får genom vanlig formplyfa är ju slät, väldigt slät.
 
de första 1-3mm är svagare. Så man får slit starkare yta genom att slipa
 
Hej

Jag har gjort en liten betonskiva som är 70*70*5 cm som jag ska ha till soffbord. Har slipat den förhand, och avslutat med 1200 papper. Resultatet blev en ganska blank yta som är lite lätt flammig. Nu ska jag behandla den med något, och undrar om ni som har använt parafinolja kan svara på följande:

1.jämnar flamigheten i skivan ut sig (som när man oljar trä)? 2. när man lägger på parafinoljan blir betongen betydligt mörkare, behåller skivan denna mörkhet? 3.är det nån som rekommenderar nåt annat än parafinolja?
 
Flamigheten minskar inte, snarare tvärt om skulle jag säga men det är lite det som är grejen, att det är ett levande material. Den mörka färgen försvinner när oljan torkat. Flera har ju rekommenderat glasbetong, epoxi låter även det intressant. Det beror nog på vad du vill ha för yta
 
Hej,
mitt tips är att du skall prova olika tekniker. Ta 5-6 glasslådor och fyll med olika blandningar. Du kan lägga i epoxy eller epoxyblandad cementlösning( Cement+ vatten + 1/3 epoxy) När man jobbar med epoxy skall man se till att man absolut inte får detta på händerna- det kryper in och ställer till det.
Du kan lägga pigmenterad grov- eller finbetong.
En kul teknik är grovbetong som du borstar av ytan på efter 10-20 timmar. Så penslar du på cement och vatten eller epoxycement. Sen polerar du med bomull- dina gamla jeans.
Har du en betongskiva du gjutit, kan du dra på epoxy och sen duscha med vatten. Du får en spännande yta.
Kom ihåg att naturen i miljarder år experimenterat med sig själv. Då kan du också kanske hitta på lite kul nya varianter. Resan i det okända är fylld med ljus.
Man kan blanda i glaspulver eller kross, marmorpulver från färgaffären.
Jag lagade en trasig brun marmortrappa med en blandning av havregryn och epoxy- ingen såg skillnaden.
Så skrid till verket och låt sinnena sväva- betong är billigt.
Hälsningar, Calle Ring
 
Tack för tipsen

till slut blev det en produkt som hetter stentvål för min del. Den ändrade nästan ingenting av skivans utseende, bara nån nyans mörkare. Nackdelen med produkten är att den inte skyddar så bra mot sura ämnen, men det gör inte mig så mkt. eftersom skivan är till ett soffbord.
 
Kan ni inte ni som gjort lite fina skivor slänga upp lite bilder på olika ytor? Är sugen på en betongskiva till köksön, alternativt köpa en i kompositsten, men de är så jäkla dyra.

/Magnus
 
yps skrev:
Kan ni inte ni som gjort lite fina skivor slänga upp lite bilder på olika ytor? Är sugen på en betongskiva till köksön, alternativt köpa en i kompositsten, men de är så jäkla dyra.

/Magnus
Jag håller på med en betongskiva till köket. Du kan följa mig på www.byggerhemma.se
 
Coolt, ska läsa mera senare.
Pratade själv med en golvslipare förra veckan, och han kunde komma ut och slipa/polera upp en betongskiva om jag gjöt den. Då blir ytan väldigt blank, som HTC Superfloor.
Kan kanske vara ett tips.

/Magnus
 
Är det ingen mer som har bilder på sina betongbänkskivor??
 
finns gör-det-självtips på finja.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.