Hej på er byggare.
Sitter och stirrar mig blind på alla olika forum om gersågar och blir mer förvirrad helatiden.:confused:
Ska köpa en ny såg för max 8000:- med bord.
Men vilken är bäst
Ska bygga ett garage på 90 kvadrat mm.
Är inne på bosch gcm 10sd Makita ls1013 eller en dewalt kanske.


Mattias.
 
Hej Mattias,

samma fråga ställs nästan varje vecka.
Gå in i dessa trådar och fundara på vad du eg behöver.
 
köper du en proffsmaskin för hemmapulning så kommer du att bli nöjd vilken du än väljer.. dom flesta byggare får inte heller välja utan snällt använda det som stoppas framför näsan på dom.. blå bosch, dewalt, makita eller nått annat av märkena för yrkesmässiganvändning kommer att funka utmärkt.. mitt råd är att gå till handlarna, ryck o slit i dom, välj den du tycker känns schönast.. du kommer aldrig att få ett entydigt svar om vilken gersåg som är bäst ändå.. jo, kapexen tycker väl alla är bäst.. men annars så är det skit samma..
 
Problemet när man bor ien liten stad är att det aldrig finns något urval av maskiner att slita i.
Så man får lita på omdömen av er användare.

mattias
 
Ta då en Bosch GCM8s.
Den räcker till 99% för hemmapularen vare sig det handlar om o bygga garage, altan eller gera lister.
För pengarna du får över köp en Sticksåg 135a samt ett par bra skruvdragare. Allt detta kan du få in i din 8k budget.
 
Har redan bra sticksåg och skruvdragar:)
Ja vet att oftas så räcker det med en billigare varijant men mycke vill ha mer.
Va faktist inne på gcm8s först innan jag läste om 10sd.
men den kanske är onödigt bra för en hemma fixare.
Skick gärna mer synpunkter.

Mattias
 
Om inte utrymmet är ett problem skulle jag välja 10:an före 8:an.
 
Mr Handyman skrev:
Om inte utrymmet är ett problem skulle jag välja 10:an före 8:an.
sant plus om det inte finns behov av att släpa omkring på sågen. Detta var viktigt för mig så därför vart det 8an.
Dom gånger den inte räckt till så har jag kollat om tex 10an skulle fixat det men icke.
 
Och därför beställde jag en 12a ;-)
Inte portabel men det spelar ingen roll för min del.

//Markus
 
Det lutar mot 10 sd, men man har ju en beslutångest.
Väntar med att beställa en tills på måndag tror jag.
Får se om det är någon annan som har någon annan åsikt.

mattias.
 
du har redan bestämt dig.. köp den, du kommer att bli grymt nöjd..
 
Själv så måste jag rekomendera Dewalts 717 XPS, Tight ihopskruvad inget som fladdrar eller kränger när man ska såga, kirurgiska snitt. Helt enkelt en kanon maskin. Den spräcker väl din 8000kr gräns, men jag fick min för 8834kr med Dewalts sågstativ DE 7023 till på k-rauta i Bromma. Å andra sidan så tror jag att du blir nöjd sålänge du håller dig till pro märken som Bosch, Dewalt, Makita osv, sålänge du köper 10" klinga, tycker själv 8" e lite litet.
 
Är inte 10SD bara en förvuxen 8S eller en förkrympen 12SD.
Från vardagspraktiken så har man ingen direkt glädje av 10" klingan
50% tyngre än 8S
Risk att säkringen går om man kopplar den genom sin grovis.
Den fixar inte en 4"4 regel

Då är det nog bättre att satsa på 12" istället eller nöja sig med 8S.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
...Då är det nog bättre att satsa på 12" istället eller nöja sig med 8S.
Håller med.
Själv skulle jag vara jättejättenöjd med en 8S. Helt klart den såg jag skulle köpa om jag var på väg att köpa en ny såg idag.

Jag har en Makita LS0714 med 190mm klinga idag, så jag vet att jag inte skulle sakna den extra kapkapaciteten en 10 eller 12s har, nämvärt mycket.

En 10:a eller 12:a är tyngre, dyrare och har högre driftskostnader (klingor och klingslipning).
 
Nimajneb skrev:
Hej Mattias,

samma fråga ställs nästan varje vecka.
Gå in i dessa trådar och fundara på vad du eg behöver.
Sluta upp med dessa kommentarer, då blir ju forumet lika inaktivt som dom flesta på nätet:)
Vill jag ha ett svar startar jag en tråd för att få dom svar jag är ute efter, vill inte sitta och bläddra igenom folks kommentarer för att just hitta den jag söker.

Inte för att låta grinig, men det är alltid intressant att få se folks åsikter, dyker alltid upp något nytt intressant.


ot; I den prisklassen tror jag inte det spelar någon roll vilken såg du en väljer så kommer den att lösa dom uppgifter du har, jag skulle prioritera makita och dewalt då jag tycker dom sopar banan med bosch's sågar.

Mvh Henke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.