Vad bra, då ska vi ringa Hermelins. Ingick det inte leverans av gräset i priset?

Frida och Emil


Joachim74 skrev:
Som ni kanske sett har vi rullat ut gräs (från Hermelins i Skänninge, rekommenderas:)), vi var tre pers som började kl 11.00 och när kl var 19 så hade vi rullat ut 480 kvm. Vi hade tur med vädret det var soligt och tort de första 400 kvm sedan kom regnet och då blev det ett helvete att lägga ut rullarna, ingenstans att gå eller stå. Bara en massa jord och lera och de förbannade rullarna gick knappt att skjuta ihop skarvarna på.

Men idag ca 3 veckor senare klippte jag det för första gången. Jag kan bara säga att det var värt alla de 15000 kr som det kostat. (i dom pengarna ingår även gräs på framsidan som jag skall hämta framöver) Vi har haft otroligt tur med vädret och bara vattnat ett par gånger.

Ett tips till er som funderar på rullgräs! Försök att ha utrymme så att lastbilen kan lasta av gräste på rätt ställe. Vi körde alla rullar på en skottkärra mellan fram och baksida, Jag var så j-vla trött i flera dagar senare.
// Joachim
 
Nej Frakt tillkommer hos alla gräsleverantörer, Hermelins körde ut med Östgöta frakt, kranbil för ca 1800 kr. / Joachim

Frida&Emil skrev:
Vad bra, då ska vi ringa Hermelins. Ingick det inte leverans av gräset i priset?

Frida och Emil
 
Hej alla glada!

Hoppas ni mår bra och att det går bra med era byggen och andra projekt ni har för er.

Nu till nåt annat: Jag vet inte hur många som känner till projektet ”Hjärtat i Mantorp” men det är en grupp som arbetar för att utveckla och förbättra Mantorp på alla nivåer. Det händer ju mycket och orten expanderar. Efter sommaren sätts igång ett projekt så kallad ”Leader projekt- Hjärtat i Mantorp”. Tanken med projektet är att vi ska samla information, tips och råd från olika målgrupper med olika behov som förhoppningsvis kommer att resultera i en massa idéer för en bättre Mantorp och som ska vara genomförda innan 2010 slutar. Jag har fått förfrågan att ideellt arbeta som ledare för fokusgruppen ”Nyinflyttade”. Min uppgift är att samla ihop lite folk som har bott i Mantorp högst 2 år som är villiga att träffas då och då där vi får diskutera idéer, förväntningar vi har, förbättringar och tips för en bättre Mantorp. Vidare rapporterar jag till ledningsgruppen där det diskuteras och handlingsplan utformas och där idéer blir verklighet. Jag hoppas på ett stort intresse då jag är övertygad om att alla vi önskar ha en trevlig ort att bo på och som vi ska vara stolta över. Vänligen maila mig på ivana@clickit.se för att anmäla intresse eller/och maila mig idéer, tips , dina förväntningar etc. Väntar med spänning på positiv respons!
Med vänlig hälsning /Ivana ( www.clickit.se )
 
Hej på er Mantorpsbor!
Tänkte höra om nån av er varit i kontakt med Rörvikshus? Om ni har nån erfarenhet att dela med er av...?
 
Hej där!!
Nej, vi har ingen erfarenhet av dom tyvärr. Så jag kan inte hjälpa dig.
MVH Jessica
 
Hejsan,

jag undrar hur ni nybyggare är inställda till det härliga ljud som kommer från Travet och Mantorp Park?

jag hoppas att ni är medvetna om att Mantorp är en motorby med en av Sveriges absolut bästa motoranläggning med många tävlingar varje år.
Travet är ju varje vecka, det lyser upp fantastiskt på vintertiden :) precis som det ska :D

Själv tycker jag det är härligt att bo där det finns positiv anda till både hästarna och motoranläggningen och hoppas verkligen att det får vara kvar.

Dessa två anläggningar är den absolut största anledningen till att vi flyttade till Mantorp för 1 år sen.
 
Hej Håkan,
Jag håller med dig om att dessa anläggningar skall vara kvara och att man tänka på att det kan störa. Själv har jag bott mitt emot travbanan i radhusen i fem år och då stördes vi mycket av travet, ljusen rakt in i vardagsrummet och varför i helvete måste de ha högtalaresystemet på högre volym under träning än vad de har vid V75??

Nu slipper vi både lampor och ljud från travet, och till detta har vi även kommit längre brt från riksvägen.

Motorbanan är bara härligt några gånger om året, speciellt "Skouno, eller vad det heter nu förtiden..) Skall bli intressant att höra 402 meter från vårt nya hus, vi bör komma snett bakom starten så det är väl bäst att sätta på hörselskydd på barnen.

/ Joachim i det gula huset på åkern.



håkans skrev:
Hejsan,

jag undrar hur ni nybyggare är inställda till det härliga ljud som kommer från Travet och Mantorp Park?

jag hoppas att ni är medvetna om att Mantorp är en motorby med en av Sveriges absolut bästa motoranläggning med många tävlingar varje år.
Travet är ju varje vecka, det lyser upp fantastiskt på vintertiden :) precis som det ska :D

Själv tycker jag det är härligt att bo där det finns positiv anda till både hästarna och motoranläggningen och hoppas verkligen att det får vara kvar.

Dessa två anläggningar är den absolut största anledningen till att vi flyttade till Mantorp för 1 år sen.
 
Tjenare!

vissa detaljer får man ju ha anmärka på, volymen från högtalarna tex :rolleyes: vad tänkte dom då?

sitter på utealtanen nu o dricker öl, lyssnar välsång från mantorp park / Veidec festival som än så länge inte låter mer grannarnas gräsklippare, det "fjärtar" till en kort stund sen äre över liksom.

Det blir en liten inlinestur strax, ska kika efter det gula huset på åkern :)

Mvh Håkan

Joachim74 skrev:
Hej Håkan,
Jag håller med dig om att dessa anläggningar skall vara kvara och att man tänka på att det kan störa. Själv har jag bott mitt emot travbanan i radhusen i fem år och då stördes vi mycket av travet, ljusen rakt in i vardagsrummet och varför i helvete måste de ha högtalaresystemet på högre volym under träning än vad de har vid V75??

Nu slipper vi både lampor och ljud från travet, och till detta har vi även kommit längre brt från riksvägen.

Motorbanan är bara härligt några gånger om året, speciellt "Skouno, eller vad det heter nu förtiden..) Skall bli intressant att höra 402 meter från vårt nya hus, vi bör komma snett bakom starten så det är väl bäst att sätta på hörselskydd på barnen.

/ Joachim i det gula huset på åkern.
 
Postlådeplacering

Hej grannar,
Vi har idag mottagit ett brev från posten att vi bör placera våra brevlådor två-och-två på en sida.
Som anledning anger man "miljöskäl" och "eller där "det olämpligt att eller förbjudet att köra bil"

Det är väl inte olämpligt mer än att området är en enda stor byggarbetsplats, gatan är en genomfartsgata och det finns gott om plats att köra med bilar. Det är väl inte värre här än någon annan återvändsgata i "gamla" Mantorp.

Enligt Postens hemsida är alternativen följande:
Du som bor i villa i tätort - placera din brevlåda i lådsamling eller enskilt utmed vägen på utsidan av ditt staket, häck eller liknande med brevlådeöppningen vänd mot gatan.

Varför skall vi få sämre service än någon annan i Mantorp, på alla andra gator inkl de två nya områderna har man enskild placering.

Nog om detta:
Vi kommer inte acceptera detta och kommer kontakta Gunilla på Posten i morgon.

Är det så att vi blir tvingade kommer jag överklaga och kräva ersättning för omläggning av vår mur samt ersättning från Posten för grannens låda på min tomt.

Det står på PTS hemsida att de skall före förändringar inhämta samtycke från postmottagaren och vi har inte fått denna info tidigare.
Jag hoppas ni andra står på er och gör samma sak.
// Joachim
 
Joachim74 skrev:
Postlådeplacering

Hej grannar,
Vi har idag mottagit ett brev från posten att vi bör placera våra brevlådor två-och-två på en sida.
Som anledning anger man "miljöskäl" och "eller där "det olämpligt att eller förbjudet att köra bil"

Det är väl inte olämpligt mer än att området är en enda stor byggarbetsplats, gatan är en genomfartsgata och det finns gott om plats att köra med bilar. Det är väl inte värre här än någon annan återvändsgata i "gamla" Mantorp.

Enligt Postens hemsida är alternativen följande:
Du som bor i villa i tätort - placera din brevlåda i lådsamling eller enskilt utmed vägen på utsidan av ditt staket, häck eller liknande med brevlådeöppningen vänd mot gatan.

Varför skall vi få sämre service än någon annan i Mantorp, på alla andra gator inkl de två nya områderna har man enskild placering.

Nog om detta:
Vi kommer inte acceptera detta och kommer kontakta Gunilla på Posten i morgon.

Är det så att vi blir tvingade kommer jag överklaga och kräva ersättning för omläggning av vår mur samt ersättning från Posten för grannens låda på min tomt.

Det står på PTS hemsida att de skall före förändringar inhämta samtycke från postmottagaren och vi har inte fått denna info tidigare.
Jag hoppas ni andra står på er och gör samma sak.
// Joachim
Jag måste säga att jag blev lite smått förvånad över Postens lilla meddelande i lådan idag. :confused: Håller fullständigt med dig i det du skriver Joachim. Kan inte heller se att vårt område skiljer sig särskilt mycket från Veta när de växte upp för nåt år sen.. och vad jag minns så har de sina brevlådor intill sina egna tomter.
Vi ska oxå försöka göra vad vi kan i saken, tycker det räcker att ha sin egen låda vid tomtgränsen.
/Mahlin
 
Vad händer om ni låter bli att flytta brevlådorna? Enklast så?
Antar att posten inte flyttar några brevlådor ?!

Klagar posten får ni väl säga att ni inte sett någon lapp om det... Man kan ju inte lita på att alla brev kommer fram ordentligt... :D
 
Joachim74 skrev:
Postlådeplacering

Hej grannar,
Vi har idag mottagit ett brev från posten att vi bör placera våra brevlådor två-och-två på en sida.
Som anledning anger man "miljöskäl" och "eller där "det olämpligt att eller förbjudet att köra bil"

Det är väl inte olämpligt mer än att området är en enda stor byggarbetsplats, gatan är en genomfartsgata och det finns gott om plats att köra med bilar. Det är väl inte värre här än någon annan återvändsgata i "gamla" Mantorp.

Enligt Postens hemsida är alternativen följande:
Du som bor i villa i tätort - placera din brevlåda i lådsamling eller enskilt utmed vägen på utsidan av ditt staket, häck eller liknande med brevlådeöppningen vänd mot gatan.

Varför skall vi få sämre service än någon annan i Mantorp, på alla andra gator inkl de två nya områderna har man enskild placering.

Nog om detta:
Vi kommer inte acceptera detta och kommer kontakta Gunilla på Posten i morgon.

Är det så att vi blir tvingade kommer jag överklaga och kräva ersättning för omläggning av vår mur samt ersättning från Posten för grannens låda på min tomt.

Det står på PTS hemsida att de skall före förändringar inhämta samtycke från postmottagaren och vi har inte fått denna info tidigare.
Jag hoppas ni andra står på er och gör samma sak.
// Joachim

Hej!
Vi har inte fått någon sådan lapp men antar att det är för att vi inte hunnit flytta in än. Men det var det konstigste jag hört. Förstår heller inte varför det görs skillnad på olika områden.
Ska kolla upp och ifråga sätta detta oxå!
 
Hej på er alla!

Vi blev irriterade över postens brev och tycker inte heller att vi ska behöva flytta brevlådor.
Orsaker; miljöskäl, barn, bilar och cyklar.......det var det fånigaste jag hört! När det gäller miljöskäl kan de faktiskt cykla. och vilka barn???? kanske under sommaren då de flesta hade semster men nu går de flesta barn i dagis eller skola sen är det ju bilar överallt men man kommer faktiskt förbi.
Det står att de har det som önskemål.....och vi är inte villiga att flytta vår brevlåda som dessutom är fastskruvad i en pall...vilken granne vill ha den på sin tomt...:)?
vi kommer att ringa oxå .
ha det så bra så länge!
 
......på kräftkalaset allihopa. Det räknar vi med. ;)
Vad gäller postlådorna så hoppas jag bara att dom inte beslutar sig för att ställa alla lådor på ett o samma ställe nu när vi klagar på detta. Inte roligt om vi får gå genom halva området i morgonrock för att hämta morgontidningen.... Vi får hoppas på det bästa!!!
//Jessica
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.