Hej
vi flyttar en stomme i Älvdalstrakten till vårt lantställe i södra Dalarna .

10 x 10 meter. Två timmersläp med kranar visade sig nödvändigt för att få ned stockarna.
Timmerklon visade sig varade både stark, smidig och skonsam, imga märken i virket.
Så var det två erfarna timmermän som körde också.
Var lite överraskad när det visade sig att det var den största stomme de flyttat.
Kasta ner virke skulle jag inte rekommendera, annat än för en liten stomme. Som det var så var det bara fyra stockar spm knäcktes. Inga rötangrepp annat än minimalt på syllen.
Huset hade haklaxknutar som jag inte sett någon annanstans. Kanske en lokal timmermans signaturknut?

Tanken är att uppföra stommen snarast. Grunden var förberedd. Vi tänker uppföra huset så man kan tro att det är byggt på plats för 150 år sen. Original fönster, innerdörrar och kilsågade tvåtumsgolv finns. Lerklining. Uppvärmning ved och kanske luftvärmepump. En del eftergifter förstås...modernt badrum....el, va. Gör det mesta själva. Totalbudget kanske 350 - 400'?
Enda frågetecknet just nu är kanske hur man bäst isolerar övervåningen utan att bygga vind. Funderar på om man kan isolera utanpå yttertaket?
Nå, här några bilder. Synpunkter välkomna.

http://picasaweb.google.com/drjukebox/Klitten?authkey=Gv1sRgCL78nY3cyK_1jQE#5359447161412616626
 
  • ,.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0688.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0693.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0698.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0730.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0750.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0764.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • +Â.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! Har genomfört ett liknande projekt för 20 år sedan och har ett nytt på gång där
jag inte tänker upprepa de fel jag gjort första gången, Angående isolering av övervåning har jag lagt ett nytt takställ ovanpå det gamla där rundåsarna behålls synliga men inte har någon bärande funktion. Då kan du isolera och lägga rote på
vanligt sätt, Dett innebär att du måste få ordentliga vindskivor på gavlarna.

karln
 
Marive skrev:
kika här ang. isolering av taket,
[länk]
Jo har kikat på Thermisol. Om 100 mm räcker så är det möjligt, tjockare skulle se konstigt ut. Och kostnaden är rimlig, kanske totalt 100 /m2?

Frågan är om 100 mm räcker så långt? Kanske kunde man kombinera med Thermoflex folie?
Borde bli ganska tätt också-
 
karln skrev:
Hej! Har genomfört ett liknande projekt för 20 år sedan och har ett nytt på gång där
jag inte tänker upprepa de fel jag gjort första gången, Angående isolering av övervåning har jag lagt ett nytt takställ ovanpå det gamla där rundåsarna behålls synliga men inte har någon bärande funktion. Då kan du isolera och lägga rote på
vanligt sätt, Dett innebär att du måste få ordentliga vindskivor på gavlarna.

karln
Vilka var felen första gången då? :)

Så du gjorde en takstolskonstruktion?
Vore kul att se lite bilder.
 
" Totalbudget kanske 350 - 400' "

oj, oj, oj ...
 
billy_baver skrev:
" Totalbudget kanske 350 - 400' "

oj, oj, oj ...
Nej, skojar inte. Vi har byggt en del tidigare.
200 m2 med åretruntstandard en bra bit under halvmiljonen. ;)

Vi hade redan ett lantställe med kommunalt va och gott om plats.

Arbetskostnad räknas förstås inte, egen insats.

Stommen kommer att vara rest i år med tak på, och då ligger vi på runt 200'.
Man får inte ha bråttom, utan i lugn och ro hitta bra lösningar och material som inte kostar.
Återbruk för kök och badrum.
Lerklining. Kutterspån. Rödfärg och limfärg. Murstock med leca och återvunnet tegel. etc

Du får gärna säga var du tror kostnaden kommer att skena iväg, så kan vi jämföra med det faktiska utfallet senare i tråden. :)
 
Redigerat:
Om ni har änglars tålamod och ork som Sisyfos kan ni säkert bygga billigare än så...

Själv skulle jag ha kalkylerat minst 1.500 Kkr för fullt inredd bottenvåning med badrum och kök. Inklusive beskattad arbetskraft, men exklusive kommunalt VA, tomt och byggherrekostnad.
 
billy_baver skrev:
Om ni har änglars tålamod och ork som Sisyfos kan ni säkert bygga billigare än så...

Själv skulle jag ha kalkylerat minst 1.500 Kkr för fullt inredd bottenvåning med badrum och kök. Inklusive beskattad arbetskraft, men exklusive kommunalt VA, tomt och byggherrekostnad.
Jo det är visst där det brukar hamna. Av någon anledning??
Vi tänkte sprida ut processen över 8-10 år.
Men bottenvåningen beboelig inom något år.

Vi har god tillgång till folk och maskiner.
Gjorde nyss en utbyggnad på gamla boningshuset entre + badrum
totalkostnad 70000
entreprenad torde ha hamnat på 300000
 
Tar man det lite lugnt och köper så mycket återvunnet byggmaterial som möjligt samt som du skriver isolerar med kutterspån och målar med t. ex. limfärg så blir materialkostnaden riktigt låg. Gör man allt arbete själv går det dessutom så långsamt så man hinner buffra upp med lite nya pengar inför varje nytt projekt... Problemet är att man alltid hittar skitdyra tapeter och annat man bara måste ha:)

Väldigt vackert hus du har köpt! -Lycka till!
 
Hej igen !

Skickar bilder på innertak övervåning och vindskivivor. Det nya självbärande takstället är lagt ovanpå rundåsarna är gjort av 2 tum x 8 tum som lagts omlott i nocken. Rote och isolering på vanligt sätt. Vindskivorna blev heller inte alltför ögonen fallande tycker jag. Eftersom
det finns en annan byggnadstradition med ytterpanel på timmerhus i Ångermanland kunde
jag tilläggsisolera mitt hus på utsidan.

Angående fel som inte ska upprepas:

Jag flyttade ett hus i mycket bra skick. och ville ändra så lite som möjligt. varken när det
gäller planlösning eller inredning. Tyvärr har jag fått ett dåligt fungerande kök och för litet
badrum. Det verkar på dina bilder som att ditt hus har en korsformig plan med "rundgång".
Innan du sätter igång, tänk igenom funktionen på dessa viktiga rum. Det är lätt att flytta
dörrar och stänga igen dörrar i ett timmerhus. Konstruktionen av ett timmerhus är så stabil
att det också förhållandevis enkelt att flytta väggar. Ändringar i interiör behöver inte påverka
exteriör.

Karln
 
  • 22072009068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 22072009073.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilderna. Intressant och snygg lösning på takkonstruktion. Förutsättning ytterpanel. I byn där huset stod förekom det att man bara panelade norrsidan, av någon anledning. Så var det på denna stomme.
Svågern vill panela huset, jag tänker vi kan avvakta och se hur den ser ut med rödfärg. Och om den blir tät nog som den är. Så vi får se.
Planlösning ja. Där finns det många möjligheter. Frågan är kanske mest hur man får in badrum på ett bra sätt.
Men det kommer senare - nu handlar det bara om att få upp stommen. :)
 
Jag har sett ett ställe där de flyttade ett hus, att de valde att uppföra det på en gjuten platta, men satte stenar runt så att det ser ut som traditionell krypgrund.
 
Vi har grävt ur ner till berget och gjutit plintar. Sedan murat med leca. Ska putsas.

Krypgrund på berg verkar vara en helt problemfri lösning. I lägre terräng hade gjuten platta varit en bra idé.
 
  • DSCN0857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund på berg är inte alls en självklart problemfri lösning. Jag har med egna ögon sett klarvatten ligga och klucka i skrevorna under sådana hus...

Detta detaljproblem kan ni med fördel diskutera under rubriken "grund och markarbeten". Och framför allt koppla in en erfaren konstruktör. Själv skulle jag i ert ställe ha funderat på varmgrund. Om ni tänker ha kall krypgrund måste ni åtminstone ha rejäla inspektionsluckor på ett par ställen för framtida tillträde och arbete under huset. Ni ska också ha ordentligt säkrad ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.