Nu har frun bestämt sig för att trädäcket skall ha ett rutmönster vilket resulterar i att jag måste ha CC 60 i ett rutnät,
Sedan är det så att jag max kan ha cirka 25 cm höjd på altanen.

Har tänkt mig att lägga betongplattor direkt på sanden, lite sylpapp emellan dessa och 45 X170 reglar, på dessa limmar/skruvar jag fast ett par 45 X 45 för att slippa köpa 220 balkskor eller något liknande och sedan kottlar jag av med 45 X 95. (För att få rutnätet)

Tycker ni att detta verkar vara vettig eller kan jag lösa detta på ett smidigare/billigare sätt?
 
  • trall.gif
  • reglar.gif
  • plattor.gif
Har du eller frugan någonsin sett en sådan rutaltan???

Hade jag varit dig så skulle jobba mer på att få henne på andra tankar.

Tekniskt sett så är du på rätt spår
MEN
väga in 40-tal betongplattor...brrrrrrrrrrrrrrr
alla stickor i fötterna pga allt ändträ mitt i altan.....aaaaj

Men om du bygger den så måste du visa bilder efteråt.
 
Thomas59
"Tycker ni att detta verkar vara vettig eller kan jag lösa detta på ett smidigare/billigare sätt? "

Byt fru! :D

Kul idé men i praktiken verkar det som ett väldigt krångligt sätt att få stickor i fötterna. För att inte tala om den tid det kommer att ta att få till alla kapningar på millimetern för att passa med fogbredden osv osv. Kan tänka mig ytterligare ett 10-tal vettiga (20-30-40-tal välj själv) skäl till att detta inte är någon vanlig design.
 
Redigerat:
. . . för att tillgodose hustruns önskningar när det gäller inredning och snickerier men hade hon lagt fram det här förslaget så hade jag sannolikt tittat fånigt på henne och sedan vänt på klacken :rolleyes:

dsub, sorry att jag inte istället kommer med konkreta tips på hur du kan gå tillväga men jag håller helt och hållet med Thomas59 när han säger: "Kul idé men i praktiken verkar det som ett väldigt krångligt sätt att få stickor i fötterna".

Jag hade aldrig, jag repeterar aldrig, gått med på att fixa altantrallen på det här sättet!

Alternativet skulle möjligen vara att köpa så'na där färdiga kvadrater i trä som många förser sina balkonger med. Men att regla upp för detta . . .

Hade nog varit smidigare att gjuta en platta och lägga ut de där färdiga träkvadraterna på.
 
Med all respekt.
Själv skulle jag vägra. Varken snyggt eller praktiskt.
Håller med övriga: lägg jobbet/mödan på att få din fru på andra tankar.
 
Om du kapar 60 cm långa bitar och lägger dessa på sina yttersta ändar så kommer deras bärighet bli ganska dålig utan mittstöd. Kommer krävas rejäl dimension på dom bitarna om det inte ska svacka ner när någon tung person kliver mitt på. Så tänk om och gör något annat. Kanske går att förstora tanken och göra 2 * 2 meter stora rutor tex
 
peegee4 skrev:
. . . för att tillgodose hustruns önskningar när det gäller inredning och snickerier men hade hon lagt fram det här förslaget så hade jag sannolikt tittat fånigt på henne och sedan vänt på klacken :rolleyes:

dsub, sorry att jag inte istället kommer med konkreta tips på hur du kan gå tillväga men jag håller helt och hållet med Thomas59 när han säger: "Kul idé men i praktiken verkar det som ett väldigt krångligt sätt att få stickor i fötterna".

Jag hade aldrig, jag repeterar aldrig, gått med på att fixa altantrallen på det här sättet!

Alternativet skulle möjligen vara att köpa så'na där färdiga kvadrater i trä som många förser sina balkonger med. Men att regla upp för detta . . .

Hade nog varit smidigare att gjuta en platta och lägga ut de där färdiga träkvadraterna på.
tycker ändå att det e en kul ide.
stickor i foten?
bara ta överhandsfräsen å döva ner kanten i samma rundning som trallens långsida.
myvket jobb men kan bli lite fränt å snyggt enligt mig..
skulle aldrig köpa färdiga trallsektioner iaf...
min åsikt....

mvh
snickar estwing
 
Nädå estwing, jag tror nog att de flesta tycker att idén är kul och frän. Det jag vände mig emot var ju som sagt själva insatsen i tid och arbete. Skall man dessutom fräsa ned alla 60 cm trallbitar så blir det ännu mer jobb.

Egentligen tror jag att de flesta hemmapulare, som inte har tummen mitt i handen, skulle kunna få till en altan som dsubs hustru vill ha den men jag anar att de flesta skulle låta bli pga allt arbete och inte minst bärighetsaspekterna. Sedan tror jag i och för sig att spalterna mellan ändträbitarna och trallbitarna 90 grader mot dessa, skulle bli mindre trevliga när virket torkar ordentligt.

Av ren nyfikenhet skulle det vara intressant att höra vad du skulle säga om en presumtiv kund kom och sa´: "Hej estwing, jag och frugan vill ha en så´n här altan med 60 cm kvadrater på totalt 50 kvadratmeter. Vad tar du för det och hur lång tid tar det?"

I övrigt avslutar jag min del i detta projekt med att önska dsub och fru lycka till!

Peter
 
Redigerat:
Byta fru är inget jag går i funderingar kring, och idén tycker jag om, har dock bestämt mig för att gräva ut så att jag får mera bygghöjd för att slipa alla plattor och få till bärlinor på rätt sätt.

Det där med stickorna hade jag dock inte tänkt på, men när jag tänkte på det så var min tanke att slipa ner dessa, men med fräsen fungerar det ju ännu bättre.

Och visst att det tar tid men altanen skall ju ligga länge och enligt mig är det bättre och lägga mer tid och pengar på något och sedan vara skitnöjd än bara halvnöjd.



Om du kapar 60 cm långa bitar och lägger dessa på sina yttersta ändar så kommer deras bärighet bli ganska dålig utan mittstöd. Kommer krävas rejäl dimension på dom bitarna om det inte ska svacka ner när någon tung person kliver mitt på.
Sen var det det där med bärigheten på trallen, tänkte köra 28 X 120, är ingen guru på hållfastighetslära men tror ni att det blir svajigt då?
Att gå upp till 34 X 145 skulle ju betyda att jag måste Ändra cc till något annat än 60 för att få det att gå jämt upp.
 
Jo dsub, det blir svajigt med 60 cm längder som endast vilar på ytterkanterna (22,5 mm) - jag har gått på sådana bitar och det känns i kroppen hur det svajar. Jag har "normal" vikt ;)
 
peegee4 skrev:
Jo dsub, det blir svajigt med 60 cm längder som endast vilar på ytterkanterna (22,5 mm) - jag har gått på sådana bitar och det känns i kroppen hur det svajar. Jag har "normal" vikt ;)
Du har helt rätt att det blir svajigt men orsaken är att du får dragkrafter längs med trallen som 2 ynkliga skruvar nära ändträt inte kan hålla. Skruvhålen blir med tiden ovala och skruven får även då problem med att hålla trallen mot regeln och kan därför lätt börja skruva på sig.

Min teori blir att bygg först en helt vanlig altan med trall o allt och normalt bjälklag.
Sedan kan du ovanpå detta göra ditt rutexperiment om du fortfarande har lust.

Jag ser massor med fördelar med ett sådant upplägg.
 
Tror ni det räcker med att gå upp till 120 för att få det stabilare?
 
Bygg som jag sa i inlägg 12 så slipper du bekymra dig plus att du sparar ett halvt ton regelverk.
 
Nu är det gjort och altanen har legat en vinter, tappade bort kameran under bygget så jag har tyvärr inga bilder under byggets gång.
 
  • IMG_0422 (Custom).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0425 (Custom).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huggert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.