Har haft en byggfirma som utfört en större källarrenovering med blandade resultat. Uppdagade i slutskedet när allt skulle testas att den fuktstyrda PAX-fläkten inte startade annat än vid tänd belysning i badrummet. Bad dem då at dra fram direkt ström till fläkten då de missat detta. De visade sig inte vara så lätt då de hade satt samtliga kopplingsdosor mellan reglar mot rummets gamla betongvägg. Har även fått det bekräftat på bild då jag knäppte ett par kort bakom väggen igenom en inspektionslucka. Ser ut som att de använt sig av "kulodosa" som de dragit EKLK i VP flex mot. Är det ens lagligt att göra så här?
 
  • vägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej

Koplingsdosor måste vara synliga. Nu är jag iofs inte helt 100 säker men 99,9. Någon mer kanske kan bekräfta? Någon med behörighet :)
 
Ja, är kopplingsdosan åtkomlig via en lucka är det ok. Kan du posta bilderna så vi får se?
 
E
Man måste kunna koppla om i dosan med å inte bara kunna se den.
Att dölja dosor med överskåp/gips skivor m.m är olagligt.
 
Är detta ett jobb som en svensk elfirma gjort?
 
Smile.75 skrev:
Är detta ett jobb som en svensk elfirma gjort?
Verkar som att byggfirman gjort eländet.

//Patrik
 
Man följer i varje fall inte svensk standard om man har dolda koplpingspunkter. Står det något i de tvingande föreskrifterna om när dolda kopplingspunkter är tillåtna?

Man diskutera vad som är att anse som dolt. Ett lock på en list som måste skruvas bort verkar vara ok, liksom en plåtpanel som måste skruvas bort. Däremot verkar överspacklad och tapetserad gipsskiva vara lite väl dold.
 
Svar ja, "byggfirman" har satt dosorna bakom vägg. Utan på detta ligger "humidboard" fuktspärr samt kakel. Knäppte ett flertalet kort under ombyggnationen för att efter färdiställande kunna utvärdera om något inte blev som det skulle, och dessa foton är nu guld värda för mig. Jag kommer att dra det här så långt det krävs för att få det fackmanna mäsigt utfört efter gällande regler på byggfirmans bekostnad. Har haft en SBR godkänd besiktningsman på plats som har sett foton på kopplingsdosorna, men eftersom han endast är expert på badrum och VVS så kunde han inte uttala sig om placering av dessa dosor, utan endast notera att de finns där enligt bild dokumentation. Ser ut som att jag ev. måste göra en elbesiktning också för att få något som håller vid en ev. rättstvist. Hittade även detta:

"SS 436 40 00 ELINSTALLATIONSREGLERNA
526.3
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag:
– skarvar hos nedgrävda kablar
– massafyllda eller inkapslade skarvar
– förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem"
 
Hmm.. byggfirma, har dom en behörig elektriker anställd också, eller har dom anlitat en elfirma? Det är nog iofs tveksamt eftersom det inte ser ut som att det varit något proffs i farten. Och som sagt installationen av dosorna är helt regelvidrig om de är helt dolda utan åtkomstmöjlighet och i synnerhet hela installationen om firman som gjort den saknar behörighet. Luktar fuskjobb lång väg, så det ser om att du har något att bita i här.
 
Ingen vidare bild du postade men vad jag kan se är det inte bra alls. Du får låta bli att klä väggarna helt enkelt och låta det stå som det gör!
 
G
Hur har det gått? Vad har hänt?
 
Det som hänt är att de byggt in utanpåliggande installation innanför väggarna. Men det var säkert billigaste offerten också..
 
Lite notering: Är det tryckimpregnerade reglar eller är det bilden som lurar ögat....

elen är under all kritik.
 
Nej, det var inte den billigaste offerten. De har ++++ på brabyggare.se samt en referens som jag själv varit i kontakt med innan ens valet föll på dem.

Ja reglarna är tryckimpregnerade. Jag hade själv valt aluminium reglar om jag själv fått bestämma.

En elsäkerhetsbesiktning samt entreprenadsbesiktning är nu gjord med 49st nedslag på den första, varav majoriteten är klass 3 (den högsta). 45st anmärkningar finns på den andra med inriktning på VVS/våtrum. Firman är informerad men vägrar att ens diskutera åtgärder innan slutbetalning erläggs.Jag håller fn. inne med slutbetalning enligt §19 i konsumenttjänstlagen då det kommer att kosta stora summor att åtgärda dessa byggfel. Svea Inkasso försöker nu att hjälpa de "stackars fuskbyggarna" att få loss pengarna, men jag ger mig inte. Advokat samt ARN är kontaktade. Första gången jag råkar ut för något dyligt i mitt drygt 40-åriga liv. Tips mottages tacksamt.
 
Oh fuck, vart ska man börja...

Kolla med advokaten om det är värt att driva det vidare-.....

Ring till sverker på SVT, :)

Äh fan häng ut namnet på firman, eller inte.

Rådlös...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.