Vilken åsrmodell hade du Andlan? Tråden börjar bli ganska lång och rörig nu :) Någon duktig moderator med ork kanske skulle kunna sortera ut alla AM-frågor med seoarata svar i en egen tfåd, typ en AM-faq? Jag hade aldrig orkat i vilket fall...

3 stift kan jag inte komma på att jag har sett, det brukar vara stift som är som pinnar (hur man nu ska förklara sånt...) där man kopplar in vita kontakter. Ett med fyra stift i fyrkant till laddplattan och ett med stift i rad till laddning/begränsnigskabel/guide. På de utan guide ska det sitta ett vanligt flatstift mellan dessa, längst ner på kortet (eller längst upp på bilden ovan som är uppochner).

Är det 3 flatstift så är det antagligen det i mitten och de andra till begränsning, men jag är inte helt säke. Kan du ta en bild?
 
Nonkan skrev:
Vilken åsrmodell hade du Andlan? Tråden börjar bli ganska lång och rörig nu :) Någon duktig moderator med ork kanske skulle kunna sortera ut alla AM-frågor med seoarata svar i en egen tfåd, typ en AM-faq? Jag hade aldrig orkat i vilket fall...

3 stift kan jag inte komma på att jag har sett, det brukar vara stift som är som pinnar (hur man nu ska förklara sånt...) där man kopplar in vita kontakter. Ett med fyra stift i fyrkant till laddplattan och ett med stift i rad till laddning/begränsnigskabel/guide. På de utan guide ska det sitta ett vanligt flatstift mellan dessa, längst ner på kortet (eller längst upp på bilden ovan som är uppochner).

Är det 3 flatstift så är det antagligen det i mitten och de andra till begränsning, men jag är inte helt säke. Kan du ta en bild?
Jag tror att det är en -04 men jag vet inte säkert, köpte den beg. Hur kollar jag vilken årsmodell jag har?
Mitt kort ser ut som det på bilden med inkopplade anslutningar till vänster och höger, bara det att jag har 3 oanvända stift mellan de andra, precis där du beskrev att guidekabelstiftet ska sitta. De tre stiften ser ut som de 3 till vänster på bilden.
Ska ta en bild på mitt kort när jag kommer hem.
 
Här kommer bilden, Nonkan.
Nere till vänster sitter en 4-polig kontakt och nere till höger sitter en 6-polig. Mellen dessa sitter den oanvända 3-poliga, precis under lysdioden.
// Anders

20:00
Jävla skit, nu hittar den inte till laddstationen. Jag har ju endast öppnat och tagit kort utan att röra något. Den känner av laddstationen på håll men kan inte pricka rätt när den söker nära eller på plattan. Jag har öppnat igen och kollat alla anslutningar men det ser bra ut. Har för mig att det sitter sensorer i plattan som den använder sig av sista biten. Inga felmeddelanden. Vad tror du Nonkan? Är det något jag kan mäta upp själv med spänningsprovare? Det kommer olägligt då jag åker iväg på sem på lördag, frågan är om nån har tid att fixa det innan dess...
 
  • DSC00032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej,

Vi har en stentrappa som gräsklipparen tycker om att köra emot ibland, pga detta så uppstår det ju givetvis repor på skalet, och då 220AC inte har någon gummilist som storebror ACX verkar ha, undrar jag om någon monterat dit en egen sådan list?

(det går inte flytta begränsningsslingan utåt då laddstationen står precis bakom hörnet till trappan.)

Om inte, är det någon som vet om garantin försvinner om man borrar ett par hål i skalet för att fästa dit en egen gummilist som airbag?
 
henrike skrev:
Om inte, är det någon som vet om garantin försvinner om man borrar ett par hål i skalet för att fästa dit en egen gummilist som airbag?
Garantimässigt borde det vara lugnt, jag har t.o.m föreslagit en del kunder att popnita gummilist längs med chassit. En del kör med silvertejp, men det beror ju på hur estetiskt tilltalande man vill att det ska vara. Orkar du hålla på så kan du göra lite vad du vill med karossen, men se till att den inte blir för tung för då kan det påverka krocksensorerna så att de slår till när klipparen byter från fram till back o sådär.

Själva karossen är inte så komplicerad så att det ska påverka garantin. Karossen är för övrigt ganska billig, den är ju gjuten i grön plast. De gamla lackade karosserna är däremot svindyra.

En liten brasklapp dock: det kan vara bra att höra med din ÅF, hur man tolkar vad som är garanti och inte är ju upp till ÅF i de flesta fallen, det är sällan Husqvarna lägger sig i.
 
andlan skrev:
Här kommer bilden, Nonkan.
Nere till vänster sitter en 4-polig kontakt och nere till höger sitter en 6-polig. Mellen dessa sitter den oanvända 3-poliga, precis under lysdioden.
// Anders

20:00
Jävla skit, nu hittar den inte till laddstationen. Jag har ju endast öppnat och tagit kort utan att röra något. Den känner av laddstationen på håll men kan inte pricka rätt när den söker nära eller på plattan. Jag har öppnat igen och kollat alla anslutningar men det ser bra ut. Har för mig att det sitter sensorer i plattan som den använder sig av sista biten. Inga felmeddelanden. Vad tror du Nonkan? Är det något jag kan mäta upp själv med spänningsprovare? Det kommer olägligt då jag åker iväg på sem på lördag, frågan är om nån har tid att fixa det innan dess...
Hmm. Det där kortet har jag inte sett faktisk, tyvärr. Jag har semester just nu, så mitt råd blir att du får ringa till helpdesk eller åf. Jag har alla sprängskisser på jobbet och dit åker jag inte om jag inte får betalt :) Dock är det precis där guidekabeln ska kopplas in.

Jäkla märkligt med att den inte hittar stationen. Kolla med snabbkoll, det står om det tidigare i tråden. F-vrdet ska vara över 300 och N-värdet över 100 när klipparen står med vänster framhjul vid höger bakkant av plattan. Är det så att N-värdet (det troligaste) är för lågt så prova att göra om kopplingen klippare-station genom att byta pin-kod och sen byta tillbaka.

F- och N-värdena är hur bra radiosignalen från plattan är. Själva radiosändaren sitter på kortet, men plattan är antennen med två ingjutna spolar, det är därför man inte ska gå på den för mycket.

Det som är lite oroande är att de fyra kretsarna i mitten till höger på kortet ser brända ut. Så brukar de se ut om det är fuktproblem med plattan (jättevanligt på tidiga modeller, men alla plattor ska vara bytta på garanti redan, problemen kom oftast ganska fort) eller eventuellt ett blixtnedslag i närheten (ovanligare att det händer).

Hur gammal klipparen är ser du på serienumret under kåpan för höjdinställningen. Första siffrorna är tillverkningsår+vecka. Din är förmodligen ganska tidig, skulle tippa på 03-04.
 
Redigerat:
Jag kollade med snabbkollen och jag fick värdena F=38 och N=230. F-värdet är då alldeles för lågt. Kan du säga vad som är fel med hjälp av detta?
 
Då är det nog F-spolen eftersom det värdet är fel :) Har du gjort om kopplingen?

Kolla med ÅF om plattbyte, det är inte helt säkert att de har i lager, men det går ju att låna från ny station hos dem. Annars ska kortet bytas, samma sak där.

Man får köra lite trial and error med nya delar, det går inte riktigt att mäta på kortet vad som är fel.
 
Nonkan skrev:
Då är det nog F-spolen eftersom det värdet är fel :) Har du gjort om kopplingen?

Kolla med ÅF om plattbyte, det är inte helt säkert att de har i lager, men det går ju att låna från ny station hos dem. Annars ska kortet bytas, samma sak där.

Man får köra lite trial and error med nya delar, det går inte riktigt att mäta på kortet vad som är fel.
Gjorde omkopplingen men det hjälpte inte. Ringde helpdesk och berättade att F-värdet var lågt och då sa han att plattan är kass. Jag tycker att värdet borde vara noll om plattan är kass men jag ska ändå byta den, måste ha det klart till på lördag då jag ska på sem. Ska hämta en ny platta (1400:) efter jobbet och jag hoppas att det hjälper. Annars kan jag kanske lämna tillbaka plattan eller byta mot ett kort...

Bytte plattan och nu funkar det ! Tack för hjälpen med felsökningen!
Jag vill ändå gärna veta vad de 3 stiften är till för. Kan du eller någon annan kolla det så hade det varit bra.
 
Redigerat:
Hej
Vi har precis köpt en 230ACX och undrar vad som händer vid strömavbrott? Kommer den att sticka iväg utanför slingan om den är ute och klipper?

Andreas
 
Mordellio skrev:
Hej
Vi har precis köpt en 230ACX och undrar vad som händer vid strömavbrott? Kommer den att sticka iväg utanför slingan om den är ute och klipper?

Andreas
Det borde väl vara samma sak som att dra ur strömsladden till laddstationen, när jag testade detta vid installation så backade den ut, stod still en stund, sen pep den ett par gånger och klagade på att den inte kände av slingan och stod still där.

Fick stoppa och starta den manuellt sen för att den skulle fortsätta.
 
Mordellio skrev:
Hej
Vi har precis köpt en 230ACX och undrar vad som händer vid strömavbrott? Kommer den att sticka iväg utanför slingan om den är ute och klipper?

Andreas
Har testat detta...

Den stannar. Tror att den har radiokontakt med laddstationen. Så när laddstationen tappar spänningen så stannar klipparen.

Den startar automatiskt när spänningen kommer tillbaka.
 
Hej,
Hoppas att någon här kan hjälpa mig,
Jag har en Automower - 2009 års modell 230 ACX.

Jag har stora problem med guide 1, den hittas inte alltid av klipparen när den kör ut ur laddstationen. Jag har testat att sätta guide 1 - 100 % och testat att ändra backsträcka olika men det hjälper inte. Den hittar guide 1 "ibland", dock rätt så sällan och då följer den ut.

Oftast så verkar det som att det inte hittar guide 1, då kör den bara rakt ut i en sned vinkel med texten lämnar laddstationen tills den stöter på begränsar slingan då vänder den upp och startar. Så här har det varit enda sedan jag installerade klipparen så det har inte blivit nu.

Den hittar ALLTID guide 2 samt att den verkar inte ha några problem att hitta guide 1 när den ska in till laddstationen när man tar testa in.

Jag vet inte hur jag ska få bukt med detta problem
Någon som har några bra idéer?
 
Datazmurfaren skrev:
Hej,
Hoppas att någon här kan hjälpa mig,
Jag har en Automower - 2009 års modell 230 ACX.

Jag har stora problem med guide 1, den hittas inte alltid av klipparen när den kör ut ur laddstationen. Jag har testat att sätta guide 1 - 100 % och testat att ändra backsträcka olika men det hjälper inte. Den hittar guide 1 "ibland", dock rätt så sällan och då följer den ut.

Någon som har några bra idéer?
Prova att ställa upp korridorbredden lite på guide 1 och se om den hakar på då. Kolla också att kabeln går rakt ut under plattan och inte lite snett.
 
Prova att ställa upp korridorbredden lite på guide 1 och se om den hakar på då. Kolla också att kabeln går rakt ut under plattan och inte lite snett.
Jag testade detta och då verkade det fungera en liten stund...
men sedan samma problem.
Jag satte då backsträcka till 100 och då funkade det två gånger efter varandra,
men sedan fallerade det igen en massa gånger efter varandra.

Det är konstigt för guide 2 verkar inte alls känslig.
Jag försökt att dra dem så rakt jag kan ut från plattan i framkanten,
guide 1 är inte senare än guide 2,
tycker det är konstigt att den följer ibland och inte alltid.

Tycker att om det är att kabeln ligger fel så ska det väl inte fungera alls?

Jag får väl ta upp hela laddstationen och kolla,
om det skiljer något där?
Skulle tro att de går lika "snett" under plattan båda två.

Jag har kämpat med detta enda från början...
Det verkar som att klipparen inte söker.
Det står ju "lämnar laddstation" och så kör den bara iväg tills den träffar begränsarslingan.
Den uppför sig inte riktigt på samma sätt när den kör mot guide 2.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.