Masonite som kondenskydd och vindavledare, ja. Men nu var det OSB som bärande underlag. Jag har sett på bilder från amerikanska byggen att man lägger det som undertak. Men det betyder ju inte automatiskt att det är bra.
 
Med takstolar/balk cc600 kan nog osb vara snabbt och effektivt som underlag till pappen. OSB och cc1200 låter mycket vanskligt i mina ögon...
 
Det billigaste du kan komma undan är masonit som läggs mellan takstolarna med lite nerhäng för att leda ner eventuellt vatten/yrsnö sen reglar du med tegelläkt och lägger betongpannor. Finns en del hustillverkare som gör en sådan takkonstruktion. Tex den här tråden beskriver konstruktionen: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31858-luftspalt-foer-snedtak.html
Att sitta och disskutera hur man ska bygga ett hus billigt är inget man gör utan att ha mycket goda kunskaper i olika konstruktioner och deras för- nackdelar anser jag. Sen är det som det sas tidigt i den här tråden även den totala driftskostnaden som är viktig. Lägger du ett papptak nu så kommer du få göra om det inom ett överskådligt antal år medan ett väl lagt glaserat tegeltak säkerligen överlever din livstid innan det behöver göras om.

Ett bra tips kan ju vara att titta på hur hustillverkare som gör billiga hus konstruerat dom. Sen kan du ju alltid bygga lite billigare genom att göra mycket arbete själv som är den stora biten.
 
Redigerat:
Det handlar inte om att jag vill ha tips om hur man bygger billigast, utan mest pengaeffektivt. Kan man bygga ett tak 20% billigare bara genom att tänka till innan, kan man kanske lyxa till det nån annanstans. Typ fönster, kök, mm, mm.

Tycker tråden artar sig väldigt bra hittills. Fortsätt så!


/G
 
F
5.2 racing skrev:
Svallat??

Fönsterbiten då? Är toksvag för Hajompartier, men inser att det sticker iväg om man vill ha ett par såna ;) Blir det mycket merjobb att sätta in ett sådant parti, jämfört med vanliga fönster?

Låt säga att vi bestämmer oss för en viss planlösning, kan man be konstruktören/husföretaget att rita det så kostnadseffektivt som möjligt? Tänker på alla standardmått etc.
Gillar också Hajom skjutdörrar. Vi skulle ha ett sånt och det skulle ha levererats förmonterat i väggen. Nu blev det inte så utan levererades långt efter stomresning. Ja det är jävligt att montera. Hajomparti på 6x2meter som fick lyftas över huset med en mobilkran. Sättas ner på en provisoriskt uppbyggd hög altan och rullas in på plats.

Inklusive bygget av den provisoriska altanen (som endast byggdes för monteringen av Hajompartiet) så kostade kalaset 12-14000kr inklusive mobilkran.
 
Ett annan lösning på platt tak är att använda tex gummiduk. Eller en liten lutning och varför inte plantera taklök eller andra växter på taket?

Men är ditt främsta mål att få ett så billigt hus som möjligt så är tyvärr standardlösningar modell färdigmonterade trämoduler den billigaste lösningen tror jag. Eller köpa ett äldre hus och renovera det i etapper om så behövs och när plånboken säger ja till det.

Vill du däremot göra en egen design på ditt hus så bör du vända dig till en arkitekt. Du kan själv ge förslagsritningar men en professionell måste ändå göra själva bygghandlingarna. Antingen bollas det fram och åter mellan dig och bygglovsarkitekterna i kommunen eller så kan du direkt vända dig till en arkitekt och diskutera igenom dina idéer och ta fram en lösning. Beror på hur viktigt det är att det blir billigt respektive egendesignat. I slutändan är det dock inte säkert att det behöver bli så fasligt mycket dyrare. Om du kan göra mycket av arbetstimmarna på bygget själv men med rätt konstruktion och rätt material. Men man ska nog inte leka för mkt Timell om man inte byggt förrut.

/ arkitektstudent och partisk :D
 
Att dömma av mitt garagebygge så finns det vissa saker som jag skulle beakta.

Plattan och dess golvvärme och isolering. Jag körde 300 då kostnaden är försumbar. Visst är det dyrare men annars får man ju fylla upp motsvarande med grus och det kostar ju också vilket bara ger en kostnadsökning i mellanskildnaden och den är inte så himla stor.

Spontant känns det som el och VVS inte är någon ide att mickla med själv då det är vitala delar som inte bör mixtras med och dessutom är det en liten del av totalkostnaden och insparningen blir procentuellt minimal. Jämnfört med att lägga tak som är lätt och man spara in hantverkartimmar. 21mm råspontsluckor med 3 man och spikpistol så går det undan. Införskaffa spikpistol och pappistol alternativt hyra. Båda är värda sin vikt i guld när det gäller takläggning.

Mycket hänger ju på hur du vill ha det i framtiden. Jag valde putsfasad och plåttak för att minimera underhåller. Det kostade mer nu men kostar mindre på sikt. Det är skildnad på sparsamt och dumsnålt. Kom ihåg. Det blir aldrig billigare att bygga än NU. Inte nästa år och inte om 10 år.

Teknikutrymmena kostar mest har det ju sagts så se till att samla dom. I klump eller på rad. Elens placering däremot skulle jag säga spelar välidgt liten roll då det blir lika många kabelmeter ändå hur man än vänder på det. Vissa kommer ju närmare och vissa längre bort oavsett vart man sätter skåpet.

Kök och badrum är ju dyra områden men tänk över din situation i nuläget och innom 10-15år. Har du barn på gång så kör budgetvarianten, dom kommer ändå demolera alltihop. Då är det roligare att lägga dom pengarna senare när barnen kan hantera sig själva. Samma med ytskikt i kök och bad. Det finns väldigt tjusiga våtrumsmattor nu och det är bättre pris än kakel.

Plattan är ju en hyffsat stor del i totalkostnaden så planera den väl och se till att kunna hjälpa till så mycket som möjligt under denna perioden samt under själva byggprocessen och lämna över till målare och liknande längre fram. Dom gör ett bättre jobb om man väljer rätt folk, det går snabbare och det blir gjort och det påverkar inte totalkostnaden så mycket.

Någon som har en totalkakyl över ett husbygge som är hyffsat komplett så går det ju rätt snart se vart man har pengar att spara?
 
Att material anländer till bygget på rätt dag i rätt mängd är viktigt,att mottagning och lossning av material sker rationellt med kran eller hjullastare och att det sedan inte ligger i vägen.Börja gärna med garage och förråds byggnaden de kan användas som lager och förråd för verktyg och material som behöver låsas in.Gör de olika etapperna helt klara när du väl har börjat ex gräv ned dagvatten dränering återfyll avjämna väl innan du går vidare med huskroppen, gjut alla plintar samtidigt som plattan, takjobbet i en följd med hängrännor ränndalskärningar och vindskivor så att ställningnen kan rivas och återlämnas på kort tid.Städa och transportera bort emballage och spill.
 
Tack för alla råd.

Då jag är målare och håller på att utbilda mig till grävmaskinist kommer jag göra dom bitarna själv såklart. Men det svåra tycker jag är att kunna förutse dom svåra problemen. Har för avsikt att kanske låta svågern och hans företag stomma upp kåken och göra färdigt på utsidan med allt vad det innebär. Sedan låter man rörläggare och elektriker göra sitt, därefter kan man göra resten själv inne. Givetvis med hjälp av diverse inhyrda snickare, far, osv, osv.
Frågan är väl hur mycket man tjänar på att göra på detta sätt kontra att snickarfirma gör färdigt allt snickeri? Tiden blir ju väsentligt längre såklart.
 
var hittar man mer info om huset på bilden ? ser väldigt trevligt ut tycker jag
 
Just huset på bilden är tagen från Robustas hemsida. Ett företag som specialiserat på exklusiva byggen i gbg-trakten. Men det huset är nog mest lite inspiration. Kanske blir nåt liknande, eller inte. Svag för hus utan sadeltak.
 
Mikael_L
Jag kom på en sak till.
Se till att marken runt kåken blir väl förberedd för byggställningar och stegar, dvs när marken schaktas, schakta bort och grusa upp tillräckligt för att byggställningar och stegar ska gå lätt att ställa upp. Det är tröstlöst om man måste pyssla i flera minuter med underlägg och sånt för att ställa upp stegen.

Fundera även på att jämna av och ev grusa på en yta, där du kan lägga virkeshögar och liknande.
 
Men för allt i världen bygg inget platt tak det är den genuint sämsta takkonstruktionen som finns. När det inte snöar/regnar längre i Svedala då kanske det är ett alternativ.

Betongpannor/plåt på råspånt på det och du har en mycket bra takkonstruktion. Råsponten kostar inte många kronor (i husbyggarsammanhang) om man själv hammrar dit den. Med spikpuffra tar det typ en dag om man ligger i med en kompis till hjälp.

Standardfönster spar man mycket på bästa är om man kan ta in offerter på ALLA fönster och på så sätt få det bästa priset.

El kostar också mycket här går säkert att spara massor om man själv köper in materielen utan dyra påslag. Skippa spottar och sätt en bra lampa mitt i taket i varje rum.

Enligt en bekant med nytt hus så kan man köpa modulhus (han har tex Skidsta) ihopspikat för inte mycket mer än vad det skulle kosta att köpa virket. Gör man resningen själv så kan man spara mycket deg. Såklart bygger man inkromet själv.

Mao så är det KOLL som är det viktigaste.

Hoppas nåt av dravlet är användbart :rolleyes:
 
Nja, platt tak vill jag väl inte ha, men kanske inte en så stor lutning.
Råspont-underlagspapp-ytpapp är väl ändå inte en så dålig lösning eller?

Ang spottar; Jag hatar spottar när dom sitter i ett helt hus. Ok i ett badrum, tre-fyra stycken i ett kök. Kanske i en hall. Max 15st kommer upp i vårt hus.
Jag tycker man får prickiga tak med alla dessa spottar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.