Thomas59
Slangen på 65:an är ok, kanske lite kort. Dock så tycker jag den sitter lite löst i fästet i spruthandtaget. Den sitter med en form av "bajonett/snäppfäste" och lossnar lätt.
 
Hade bajonettfäste på Güden också. Höll på att bli galen. Tejpade ihop skiten till slut. Underlättade inte att slangen var så styv dessutom.
 
Thomas59
esox71 skrev:
Hade bajonettfäste på Güden också. Höll på att bli galen. Tejpade ihop skiten till slut. Underlättade inte att slangen var så styv dessutom.
Så får det nog bli, tyvärr. Man kan inte få allt för 990 kr så det får bli silvertejp. Slangen har redan lossnat ett antal gånger.

Har funderat på någon lösning med en plastpåse över hela sprutan med hål för munstycket och gummisnodd som håller fast plastpåsen runt munstycket. Det blir färgdimma då man målar och sprutan ser ganska slabbig ut efter ett tag. Skulle vara bra att bara kunna byta påse.
 
Springare skrev:
Pris?
Den finns för 1699:- på K-rauta, men jag bor 20 mil från närmaste.
Jag betalade 1850:- hos lokal handlare, det är ok.
 
Thomas59 skrev:
Slangen på 65:an är ok, kanske lite kort. Dock så tycker jag den sitter lite löst i fästet i spruthandtaget. Den sitter med en form av "bajonett/snäppfäste" och lossnar lätt.
Tror du att det är mindre problem med 105:an som har längre slang?
 
Thomas59
Springare skrev:
Tror du att det är mindre problem med 105:an som har längre slang?
Om du menar den klena slangkopplingen så vet jag inte eftersom jag inte sett kopplingen på 105:an. Min polare som köpte två 65:surprised:r för husmålning har inte haft samma problem så det kanske blir reklamation.
 
Har inte heller haft några problem med att slagen lossnar på min 65a
 
Bra tråd jag hittat. Tänker nog slå till på 65:an har nyss byggt ett dubbelgarage/förråd och vore ju smidigt att kunna spruta vägg och tak. Det är granpanel både vägg och tak blev så "fint" att jag inte tänker gå vidare med att slå gips på panelen!. Så en vattenbaserad lackfärg vore kanske bäst.
Men som bonus tänkte jag höra om ni provat utomhusfärg akrylat(norge målningen som beskrevs som en hit. vad för slags utomhusfärg fungerade så bra?) Vårt hus målades senast på 90 talets mitt med akrylat sitter bra men tänker ändra nyans på det röda en aning(blekts en hel del). Kan byggmax akrylat(röd) fungera i denna spruta? Den är till rätt kurs och om jag läst forum trådar rätt så är den prisvärd och bra, jag och frun har penslat hela garaget med denna färg, samma kulör på huset skulle ju bli bäst.
 
Thomas59
macdanne skrev:
Bra tråd jag hittat. Tänker nog slå till på 65:an har nyss byggt ett dubbelgarage/förråd och vore ju smidigt att kunna spruta vägg och tak. Det är granpanel både vägg och tak blev så "fint" att jag inte tänker gå vidare med att slå gips på panelen!. Så en vattenbaserad lackfärg vore kanske bäst.
Men som bonus tänkte jag höra om ni provat utomhusfärg akrylat(norge målningen som beskrevs som en hit. vad för slags utomhusfärg fungerade så bra?) Vårt hus målades senast på 90 talets mitt med akrylat sitter bra men tänker ändra nyans på det röda en aning(blekts en hel del). Kan byggmax akrylat(röd) fungera i denna spruta? Den är till rätt kurs och om jag läst forum trådar rätt så är den prisvärd och bra, jag och frun har penslat hela garaget med denna färg, samma kulör på huset skulle ju bli bäst.
Vet faktiskt inte vilken typ av färg min polare använde i Norge men den var i alla fall lösningsmedelsbaserad. Rengöringen av färgsprutan var tydligen lite tidskrävande (45min till en timme) och han kollade min spruta då han kom förbi häromdagen och givetvis hade jag glömt att skruva isär munstycket så där var det gott om halvtorkad färg men det gick bra att rengöra i alla fall. Med vattenbaserad färg går rengöringen på 5-10 minuter.

Borde nog börja läsa bruksanvisningar INNAN första användningen av prylar.
 
Handlat 65:an för 999kr k-rauta :) Hoppas den svarar upp till förväntningarna. Har fått fler jobb i kön under dagen. Less på kvistfria furuluckorna i köket! Snickrar i dagarna ihop en ny ytterdörr (atandörr med vanlig låskista, ramträ 40mm limpressar på hdfskiva (som skall målas med sprutan utsida och insida) och allt annat som man vill fixa till så klart.
 
Någon som vet någon webshop som säljer och har 105:an i lager så man kan få den till helgen?
 
många lovord om denna hör jag.
Vad är haken.Om en tusenkronorsspruta är så jäkla bra borde ju dom riktiga i 15-20000 kronors skiktet inte sälja alls.

Hur är det med apelsinskalsstrukturen på lackad panel i tak tex???
 
  • Gilla
Jecas
  • Laddar…
Nackdelen som jag upplever är att den låter mycket, sprutbilden är in i klass med en 20000 kr spruta. Men jag kan säga att efter att ha målat 4 väggar samt tak i ett rum på 6 kvm 2 ggr så är resultatet bättre än om jag hade kört med roller.

I andra rum har jag rollat taget 3 ggr med matt färg, i olika ljus syns det vilket hål jag har rollat. Där jag har sprutmålat syns inget sådant, dessutom fick jag bra mycket bättre täckning med färgen med sprutan.
Målning med maskning mellan tak och vägg gav fina skarpa kanter och inte som när jag målar med roller att färgen vill krypa under tejen.

Det som jag upplever tar lite tid är att hitta en bra utspädning på färgen. Men när det väl är gjort blandar jag större mängder, har även köpt till 800 ml bägaren till min 65a. Man slipper ju fylla på lite mindre än med 600 ml som följer med.

Så överlag är jag nöjd. resultater blir som jag vill och blir för min del riktigt bra. Är kräsen på den biten.
 
Thomas59
Den låter ju som en liten dammsugare men alla elsprutor funkar väl lite efter samma princip och en komressor är ju inte helt tyst den heller.

Undrar om man skulle kunna köpa en viskositetsmätare som jag har för mig att jag sett i sprutmålningssammanhang. En form av tratt där man häller färgen och räknar droppar per sekund. Har man väl hittat en viskositet som funkar borde det då gå bra att blanda alla färger med samma viskositet.

Någon som testat/vet var man hittar en/info om dem???
 
Thomas59 skrev:
Den låter ju som en liten dammsugare men alla elsprutor funkar väl lite efter samma princip och en komressor är ju inte helt tyst den heller.

Undrar om man skulle kunna köpa en viskositetsmätare som jag har för mig att jag sett i sprutmålningssammanhang. En form av tratt där man häller färgen och räknar droppar per sekund. Har man väl hittat en viskositet som funkar borde det då gå bra att blanda alla färger med samma viskositet.

Någon som testat/vet var man hittar en/info om dem???
Jag har en tumregel som jag alltid kört efter.
Om man kör ner en blandpinne eller vad som helst så skall viskositeten ligga snäppet tjockare än droppning.
Det skall alltså ligga väldigt nära droppning.När du lyfter blandpinnen skall det komma en stråle, tunn som en sytråd i minst 5 sekunder utan att det börjar droppa.Då har du korrekt blandförhållande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.