Ha ha ha ha.
Du vet var den andra utbytes motorn står! :)

Jag är supernöjd med min gamla B&S som jag monterat på chassit, klyver stenar och fräser jorden jämn här hemma ;) Lite oljesspill får man räkna med på en 10+ motor, men när den packar ihop så blir det en B&S variant på klippare.
 
Det är bra att jag kan glädja någon med detta...! ;)

Motorn ska jag plocka upp så snart jag loggat ut från jobbet. 8 månaders pappaledig/semester väntar om ett par dagar.
 
Stigamotorn har inga membran, det är en flottörförgasare.

Vi byter alltid tankar på goodwill när det gäller Stigas motorer från de senaste åren, en tank ska hålla längre och det har varit så jävla mycket strul med dem. Dock måste maskinen servas på verkstad för att det ska vara reklamation, du får inte göra jobbet själv. Gör du jobbet själv får du köpa tanken.

Kör miljöbensin (alkylat) på denna motor, etanolen i vanlig bensin verkar vara för aggresiv för plasten i tanken, lite samma sjuka som på membranen på B&S-motorerna.
 
Nonkan skrev:
Dock måste maskinen servas på verkstad för att det ska vara reklamation, du får inte göra jobbet själv. Gör du jobbet själv får du köpa tanken.
Näe det stämmer inte. Jag har bytt båda mina tankar själv och kommer byta den tredje själv också. Som sagt är det godwill i samtliga fall.

Intressant att det skulle gå att påverka detta genom att tanka rätt saker - jag utgick från att det handlade om materialutmattning.
 
Nu är ytterligare en tank beställd, även denna byts kostnadsfritt (utanför maskinens garanti). Detta beskrivs som en tvådelad tank där dragmekanism och själva tanken är delade. Jag antar att det är så att problemen med tanken uppstår pga belastningen från dragmekanismen där man startar maskinen, inte pga plasten inte tål bensin.
 
Du har nog en bra ÅF då eftersom de ger dig tankar, det är bara att gratulera...

Problemen uppstod nog inte p.g.a belastningen från början, utan när Stiga bestämde sig för att fixa en så billig motor som möjligt :)
 
Nonkan skrev:
Du har nog en bra ÅF då eftersom de ger dig tankar, det är bara att gratulera...

Problemen uppstod nog inte p.g.a belastningen från början, utan när Stiga bestämde sig för att fixa en så billig motor som möjligt :)
Det är inte ÅFen som tar "smällen", tankar får jag på beslut av Stiga så du borde kunna följa samma principer för dina kunder.

Helt klart har Stiga problem med denna motor, det är ju klart utifrån denna tråd. Vad är din erfarenhet från denna motor, vad är det som går sönder avsevärt oftare än för andra motorer, förutom tanken?
 
MathiasS skrev:
Det är inte ÅFen som tar "smällen", tankar får jag på beslut av Stiga så du borde kunna följa samma principer för dina kunder.

Helt klart har Stiga problem med denna motor, det är ju klart utifrån denna tråd. Vad är din erfarenhet från denna motor, vad är det som går sönder avsevärt oftare än för andra motorer, förutom tanken?
ÅF är ju ansvarig mot kund, men Stiga backar upp ÅF. Stiga ersätter ju delarna till nettopris, plus lite av arbetstiden det tar att skriva en reklamation, alltså jobbar ÅF i princip gratis för att Stiga har problem med motorn. Delarna är dock ingen större kostnad för Stiga, grejerna till motorn är riktigt billiga. Sen riskerar ju både Stiga och ÅF ganska dåligt rykte om man inte tar sånt här på goodwill, och ett dåligt rykte är svårt att värdera.

Min åsikt är väl att dom varr alldeles för snabba och ganska slarviga med specarna för motorn, kvalitetsspecarna då. Hela försöket med egen motor måste ha kostat en hel del för Stiga. Det är mest tankarna som varit problem med, men vi har bytt ganska många tändspolar också.

Nu tycker jag motorn är helt ok, i alla fall till det priset. Barnsjukdomarna är borta som det verkar. Jag hade dock valt Honda eller B&S 6- eller 7-serien om jag hade köpt gräsklippare idag.
 
Redigerat:
ÅF jobbar inte gratis, dom får betalt av stiga för arbetskostnaden men det inget som du som kund ser.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Andy78 skrev:
ÅF jobbar inte gratis, dom får betalt av stiga för arbetskostnaden men det inget som du som kund ser.
Jag förstår principerna för hur en ÅF jobbar.

I detta fall finns ingen arbetskostnad relaterad till reparation eftersom jag byter tanken själv. Nonkan beskriver principen för hur det funkar på ett bra sätt.

Nonkan, tankproblemet borde ju nu vara löst får man hoppas. Har du hunnit se några reklamationer av den delade tanken? Någon tändspole kan jag leva med att jag får byta - det låter ju inte som oövervinnerliga problem även om man skulle klara sig lika bra utan dom...
 
Nope, har inte sett några problem på de nyare ankarna. Lite synd att dom inte valde den lösningen från början bara, det hade sparat många timmars problemlösande.

Däremot måste jag säga att just Multiclip Rental-modellerna är bra i övrigt. Stadiga chassin, bra handtag och bra knivfästen (som inte kröker motoraxlarna som Partners). Dessutom klipper de jäkligt snyggt, vilket är nog så viktigt.
 
Den nya versionen av tank är det lång leveranstid på, Stiga gissar på fyra veckor just nu.

Detta börjar lukta illa.
 
MathiasS skrev:
Den nya versionen av tank är det lång leveranstid på, Stiga gissar på fyra veckor just nu.

Detta börjar lukta illa.
I det här läget borde du kunna kräva hävning eller omleverans. Konsumentköplagen ger ju 3 års reklamationsrätt och Stiga lär inte bråka med ÅF om du begär det av din ÅF. Prata med konsumentvägledaren i din kommun om du är osäker. Så länge man beter sig hyfsat och inte skriker eller så är det nog lugnt. Det är klart man kan vara förbannad, men att ta ut det på ÅF t.ex. är sällan lyckat, de gör nog så gott de kan.

Det kan ju bli så att du får betala en slant för den nytta du ändå haft av maskinen, men om du t.ex byter till en Rental eller Promodell med Hondamotor istället för att kräva alla pengar tillbaka borde det vara lugnt. Själva chassit är som sagt kanon.
 
Skrika och gapa är inte riktigt min grej och jag och ÅF kommer väldigt bra överens. Dom sköter sig exemplariskt även om jag hellre skulle vilja föra dialogen direkt med Stiga/GGP.

En hondamotor på maskinen skulle ju sitta fint, jag antar att även en Briggs&Prutton variant löser problemen permanent.

Byta maskin helt är jag egentligen inte så sugen på, precis som du säger är den stadigt byggt och fungerar bra i övrigt.
 
Att få tag i Stiga är inte så lätt, inte ens som ÅF när det är semestertider :)

Problemet med att få en ny motor till ett gammalt chassi är att det förmodligen är dyrare för ÅF att göra så, då Stiga inte lär betala motorn. Det är bättre att få omleverans och då få möjlighet till samma chassi men med Honda istället. En ny motor räknas som reservdel och är prissatt därefter. Då byter du egentligen inte maskin helt, även om du gör det :)

Men ja, det verkar vara en bra ÅF så de hjälper dig nog med någon vettig lösning, det här är ju en sån historia som bara har förlorare egentligen, och problemet är ju ganska enkelt att lösa (bättre motor) och det är ju kaffepengar för alla inblandade utom dig (antar jag? :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.