Behöver ett 60*60 "vanligt" kopplat fönster och frågade efter ett pris hos den lokala bygghandeln. 3700, 7-8 veckors leveranstid.
Va?
Tyckte det lät lite väl för ett litet fönster och gjorde ett raskt internetsök och fick priser på 1600-2000 men fortfarande 4-8 veckors leveranstid plus frakt på 4-500.
Åkte till Byggmax och fick med mig ett förvisso omålat men i övrigt finfint fönster därifrån för 679 spänn.
Lite att jämföra äpplen och päron men inte gör en målning i vitt ett fönster FEM gånger dyrare??
Vad motiverar att ett förvisso vitmålat fönster två månader bort är fem gånger dyrare än ett omålat som landar i skuffen på min bil nu?
Den "etablerade" bygghandeln håller på att gräva sin egen grav.
Jag hoppas åtminståne det så vi slipper dessa ockerpriser.
 
Redigerat:
Jupp!

Jag behövde gipsskivor 1200x3000 och var trungen att åka till en "riktig" bygghandel. Mannen i kassan kunde inte hantera datorn riktigt så jag fick priset för 1200x2700 istället vilket jag givetvis var glad för. 150:-/st kostade de, trots detta! Kollade sedan vad Byggmax tar för motsvarande skivor: 90:-/st.
 
Så går det när bostadspriserna bara går upp :D
 
Jag kollar också efter fönster. De standardmått som finns passar tyvärr inte mig, men det är ändå fascinerande med denna prisbild:
Byggmax standardmått 500 spänn
Glasfirma standardmått 2800 spänn (beställer hem, gör ej själva)
Brålanda fönster AB 1400 spänn, gjort enligt de mått jag vill ha

Fattar inte heller vad som gör att det varierar så, men det har säkert med byggkvalitet, försäljningsvolymer, materialval mm att göra.
 
Fotografen skrev:
Lite att jämföra äpplen och päron men inte gör en målning i vitt ett fönster FEM gånger dyrare??
Vad motiverar att ett förvisso vitmålat fönster två månader bort är fem gånger dyrare än ett omålat som landar i skuffen på min bil nu?
Den "etablerade" bygghandeln håller på att gräva sin egen grav.
Jag hoppas åtminståne det så vi slipper dessa ockerpriser.
Du skriver först själv att du jämför äpplen och päron för att sedan påstå att bygghandeln gräver sin egen grav. Vem går och köper ett omålat fönster när man vill ha ett vitmålat? Den som orkar måla kanske. :)
 
imported_Anders_S skrev:
Du skriver först själv att du jämför äpplen och päron för att sedan påstå att bygghandeln gräver sin egen grav. Vem går och köper ett omålat fönster när man vill ha ett vitmålat? Den som orkar måla kanske. :)
Jag.
Ja.
För tretusen spänn orkar jag måla.
Och jag påstår å det bestämdaste att bygghandeln gräver sin egen grav när man tar tre tusen för att lägga på lite färg och två månaders leveranstid!!
Det finns ju för f-n ingen hejd på hur mycket man har mage att ta betalt för minsta lilla skitsak.
 
Men herregud, tror väl inte att det kostar 3000:- mer för att dom är målade!?

Jag undrar hur du jämfört eftersom Elitfönster tar 2100:- för ett vitmålat 6x6 med antikprofil och 1+1 glas.

3700 låter som ett ganska speciellt fönster och var uppenbarligen inte vad du var ute efter eftersom vad som helst dög. Men då är det väl bra att byggmax finns.

Som sagt, du tror väl inte att ett fönster för 3700 och ett för 700 är samma fönster fast det ena är målat!?

edit*
Elitfönster tar 1200 spänn för ett omålat 6x6. Skillnaden är alltså en femhundring...
 
Redigerat:
Jag är faktist nöjd med Elitfönster köpte ett takfönster och fick lev inom en vecka, det gäller dock att man håller sig vad gäller extrautrusning. Vissa saker ger nämligen orinligt lång leveranstid.
 
imported_Anders_S skrev:
Men herregud, tror väl inte att det kostar 3000:- mer för att dom är målade!?

Jag undrar dessutom om du jämfört samma fönster för Elitfönster tar 2100:- för ett vitmålat 6x6 med antikprofil och 1+1 glas.

3700 låter som ett ganska speciellt fönster och var uppenbarligen inte vad du var ute efter eftersom vad som helst dög. Men då är det väl bra att byggmax finns.

Som sagt, du tror väl inte att ett fönster för 3700 och ett för 700 är samma fönster fast det ena är målat!?
Värst vad du blir upprörd, är du bygghandlare?
Eftersom treåsjufönstret inte fanns hemma kunde jag inte inpektera det men det var enklaste modellen, inga gasfyllda isolerrutor eller andra finesser. Det jag kan tänka mig skiljer är att hål för karmskruv inte är borrat och det kostar ju en tusenlapp, minst...
Det här handlar om mer än ett fönster, det handlar om att det inte finns några gränser för hur mycket man har mage att ta betalt.
 
Fotografen skrev:
Vad motiverar att ett förvisso vitmålat fönster två månader bort är fem gånger dyrare än ett omålat som landar i skuffen på min bil nu?
Den "etablerade" bygghandeln håller på att gräva sin egen grav.
Jag hoppas åtminståne det så vi slipper dessa ockerpriser.
Varför blir DU så upprörd när du jämför så skilda saker. Du tar ju bara ett pris i luften utan att veta vad priset avser. Återigen, du kan köpa ett kvalitetsfönster för 500 spänn mer från Elitfönster. Och ja, du får hål för karmskruven eftersom dessa INTE kostar en tusenlapp. Det är varken ocker eller omotiverat. Men det är ditt val och du tittar uppenbarligen hellre på prislappen än vad du får för fönster. Du har bara en inställning som säger att allt som är dyrare är ocker.
 
Redigerat:
I stället för att gnälla kanske du skulle öppna en fönsterbutik som köper omålade fönster och säljer vitmålade. :D
 
imported_Anders_S skrev:
Varför blir DU så upprörd när du jämför så skilda saker.
Sådär värst olika är det inte. Karm, båge, glas. Fyller mina behov.

imported_Anders_S skrev:
Du tar ju bara ett pris i luften utan att veta vad priset avser.
Jag har inte tagit några priser ur luften.


imported_Anders_S skrev:
Återigen, du kan köpa ett kvalitetsfönster för 500 spänn mer från Elitfönster
Det gör jag gärna. Ge mig ett tips om inköpsställe

imported_Anders_S skrev:
Och ja, du får hål för karmskruven eftersom dessa INTE kostar en tusenlapp.
Det var lite ironi men det skulle inte förvåna mig, tyvärr.



imported_Anders_S skrev:
Men det är ditt val och du tittar uppenbarligen hellre på prislappen än vad du får för fönster.
Jag får betydligt mer fönster per krona för 679 hos Byggmax än 3700 hos lokala bygghandlarn.
Märk väl att hade Byggmax tillhandahållit rena sopor till fönster hade jag inte handlat.

imported_Anders_S skrev:
Du har bara en inställning som säger att allt som är dyrare är ocker.
Nej, det har jag inte.
Jag betalar gärna för kvalite och det dyrare fönstret är kanske lite bättre hopkommet och är vitlackat men inte så mycket bättre attt det motiverar ett fem gånger högre pris, snarare 50%.


Jag har ett liknande exempel, när jag skulle byta panna fasnade jag av olika anledningar för Calmar v33, ringde till Trebema och hörde lite om installation mm. Frågade om jag kunde beställa pannan direkt men fick svaret att handla hos en röris eller VVS-butik. Listpriset var 34 000. Sade rent ut att jag skulle vilja handla direkt för kanske 22 och fick svaret "Det vore den siste panna jag sålde".
Det SKA vara led på led som lägger på och lägger på och ve den tillverkare som hoppar över nån grossist...
 
Nyfniken skrev:
I stället för att gnälla kanske du skulle öppna en fönsterbutik som köper omålade fönster och säljer vitmålade. :D
Taget!
Du får anställning som målare.
 
Fotografen skrev:
Jag har ett liknande exempel, när jag skulle byta panna fasnade jag av olika anledningar för Calmar v33, ringde till Trebema och hörde lite om installation mm. Frågade om jag kunde beställa pannan direkt men fick svaret att handla hos en röris eller VVS-butik. Listpriset var 34 000. Sade rent ut att jag skulle vilja handla direkt för kanske 22 och fick svaret "Det vore den siste panna jag sålde".
Det SKA vara led på led som lägger på och lägger på och ve den tillverkare som hoppar över nån grossist...
Grossistleden har naturligvis även dom en poäng. Att sälja direkt till kund kan bli mer kostsamt för tillverkaren än att låta andra göra detta. Kostnaden för exempelvis Coca-Cola att sälja sina produkter direkt till kund skulle äta upp förtjänsten av att kunda sälja det till ett något högre pris.
 
Fotografen skrev:
Jag får betydligt mer fönster per krona för 679 hos Byggmax än 3700 hos lokala bygghandlarn.
Märk väl att hade Byggmax tillhandahållit rena sopor till fönster hade jag inte handlat.

Nej, det har jag inte.
Jag betalar gärna för kvalite och det dyrare fönstret är kanske lite bättre hopkommet och är vitlackat men inte så mycket bättre attt det motiverar ett fem gånger högre pris, snarare 50%.
.


Men vad är det du inte förstår?

Ett likvärdigt fönster kostar inte fem gånger mer. Du kan köpa Elit eller SP-Fönster på vilken brädgård som helst för en 500-ing mer än på byggmax. Tycker du att det är omotiverat är det upp till dig.

Att sedan jämföra ett fönster för 3700 och ett för 679 är som att jämföra en ny Skoda för 150.000 och en mercedes för 700.000 och sedan säga att mercedes gräver sin egen grav....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.