Tommyboy...

Du behöver inte köra den innersta lagret reglar "liggande".
Jag förstår att de är ute efter en köldbrygga där, men de är faktiskt mkt lättare att sätta upp 70 reglarna stående, men förskjutna 30cm mot ytterväggen.
Din lösning när du skall ha 70 liggade gör ju att de blir lite krångligare att fästa upp dom mot ytterväggen, jämfört med liggande 45 reglar som man kör annars.

Klura på de.

//DVE
 
Skall tänka på din idé angående stående 70 reglar istället. Hade inte tänkt så ens tänkt i de banorna:)
 
DVE skrev:
Tommyboy...

Du behöver inte köra den innersta lagret reglar "liggande".
Jag förstår att de är ute efter en köldbrygga där, men de är faktiskt mkt lättare att sätta upp 70 reglarna stående, men förskjutna 30cm mot ytterväggen.
Din lösning när du skall ha 70 liggade gör ju att de blir lite krångligare att fästa upp dom mot ytterväggen, jämfört med liggande 45 reglar som man kör annars.

Klura på de.

//DVE
Förstår tanken men hur ska man få nån styvhet i 70mm reglar som går från golv till tak? Då måste han ju kortla 4-5 kortlingar mellan varje stående 220. Eller finns det nån annan lösning? Sen blir det ju ett himla borrande för elen jämfört med om man har liggande reglar. Blir det problem att fästa 70 liggande?
 
nhalldin skrev:
Har 32cm

Liggande Panel
Gles skruvad med Låååånga skruvar och distanser i 195 regel.
80mm (isover fasadskiva 80 tror jag den heter)
Utegips
Regel 45*195 (isolering)
Ångspärr
Regel 45*45 liggandes (el+isolering)
Osb
Gips
Nu var det ett tag sedan detta skrevs men jag funderar på om alla är överrens om att det är OK att ha ångspärren mellan isoleringslagren...
Jag vill ha det så men vågar man?
 
Mikael_L
Inga problem, tumregeln är att minst 2/3 av isoleringen skall vara utanför ångspärren, och det uppfyller du (eller nhalldin ser jag) med råge.

Tvärtom har du så mycket fördel med att kunna göra elinstallationer utan att punktera plasten både här och där, så det är bara dumt att göra på annat vis med den vägg du skissar på.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Ahh!
Perfekt. Vad mycket enklare allt kommer att bli.
Tack för svaret!
 
Jag har ett timmerhus som jag håller på att renovera, har rivigt ut allt nu och ska börja bygga upp allt igen i morgon. skulle behöva lite förslag om hur mycket jag ska isolera golv, vägg, tak. väggarna är i dag dåligt isolerade, problemet är att jag har endast 2 glas fönster så frågan är ju om det är lönt att ladda på "mycket" på väggarna?

130 mm timmerstomme, drevad.
vindpapp
regel "hem klyvda av de som byggde huset 1980" 50*105 ca 90-120 isolering
plast
spån

det jag vill få till är "extra isolering på något vist och sedan sätter jag både spån och gips.

Golven är reglade med 50*200 så det blir ju svårt att "regla på dom" blir för tjockt.. eller går det med typ frigolit istället för 45 vanlig isolering?

vinden är det i dag 195 mm isolering gulfiber. byts även den mot rockwol fast 195+90 eller 120

Tips, är detta rätt tänkt? behöver jag mer i väggarna/golv?
jag har torpargrund, och kommer lägga vattenburen golvvärme.
 
Hej Roine

Vad gäller dina golv så är nog bästa lösningen eftersom du har torpargrund att isolera underifrån, när du ändå ska bryta upp golvet och lägga vattenburen golvvärme, så passar du på att isolera med masonit & vanlig isolering, eftersom dina bärande golvbjälkar är 200 mm så passar det bra med 195mm isolering.

På vinden är det bara att låta gamla 195mm isoleringen ligga kvar, men komplettera den med 195mm isolering lagd i andra riktingen.

MvH john
 
jag har endast 200mm i yttervägg. + riktigt bra 3 glas fönste. Det har funkat jäkligt bra för oss.
Frågan är jag skulle tjänar igen en investering med extra isolering under överskådlig tid? Sen blir ju klimater i framtiden varmare,om man ska tro alla experter.
 
C
Haha.. Våra ytterväggar utifrån och in:

22+22 stående lockpanel
28x70 spikläkt
45 mm fasadskiva med itryckta plastdistanser i
liggande 22 mm panel
vindpapp
10 cm luft
råspont
nån slags papp med aluminium på ena sidan
tretex.

Vinden:
några cm torv
100 mm glasull

i övrigt har vi trarydfönster med u-värde typ 1,2 i hela huset.

Sen har vi en dragig balkongdörr (den passar helt enkelt inte i dörrhålet, så det glipar några cm, dock sitter det en innerdörr med wellpapp i innanför, tätad med tätningslist). Sen har vi lite bitar som det inte är nån isolering alls på, delar av det branta på mansardtaket och på ytterväggen bakom altanen bland annat... Nåväl, det lär väl åtgärdas någong gång...
 
Fritidshus, Panel utan luftspalt, papp, 45 iso, råspont, spånskiva + tretex i halva huset mot norrsidan. 15-25 cm kutterspån på vinden. 30 m² boyta.
Badrum/hall har 95+45 glasfiber och 120 i tak.
2,4 kW håller ca 19 grader vid -10 ute
 
skall bygga nu och funderar lite på hur jag skall bygga upp väggen.
undrar om detta blir bra eller är det något som inte är bra här ?
vilket u värde på en sådan vägg tro ?
Hur räknar man ut vad ett hus skall dra i kw / år sedan ?
Taket skall ha 50 cm isolering och fönstren u värde 0,9
från tilluftsventilation med återvinning (FTX) eller frånluftsvärmepump med golv värme ??
Vill nog ha golv värme tror jag

Vägg

puts
45 cellplast
gips eller behövs det inte
liggande 45 regel med isolering
stolpat 195 med isolering
ångspärr, tejpat och supertätt
liggande 70 regel med rördragning och isolering
osb
gips

blir 35,5 cm isolering och en total bredd på vägg ca 40 cm

Sätter fönstren vid liggande 45 regel så blir det ca 30 cm smyg inne, är det vågot problem tro med värme kondens m.m.


.
 
Det bör inte bli problem med kondens, vi har 340mm isolering (400mm väggtjocklek) med djupa smygar och har aldrig haft kondens på rutorna.
 
puts
45 cellplast
gips eller behövs det inte
liggande 45 regel med isolering
stolpat 195 med isolering
ångspärr, tejpat och supertätt
liggande 70 regel med rördragning och isolering
osb
gips

puts
45 cellplast
....HÄR SAKNAS EN LUFTSPALT....
gips eller behövs det inte

Att ha putsat på cellplast och sedan direkt på en regelstomme eller gipsskiva är som att be om fuktproblem. Se till så du får en luftspalt mellan din cellplast och bakomliggande fästanordning och ett sätt att ta hand om den fukt som kommer in genom putsen och cellplasten, annars så står du där senare och ingen j-vel vill köpa ditt hus.
 
Mitt hus nr. 2 som är en villa men används som fritidshus är byggt 1965.
Stomme är stående 2,5 tums plan och tretex på insidan. För några år sedan bytte vi fönster och fasad och passade då på att isolera med en 45'a på utsidan och ny träfasad samt 2-glas isolerfönster.
Vi värmer med en elpanna och förbrukningen sjönk inte en enda kwh vad vi kunde se.
2 år senare isolerade vi vinden. Från att ha varit 95 mm gullfiber (med lite glipor) så sprutade vi in ekofiber så det blev runt 500 mm och vips sjönk kwh-förbrukningen avsevärt.
Hade vi gjort tvärtom så skulle förmodligen kwh-förbrukningen sjunkit något och med nya fönster och fasad efter det skulle vi märkt en ytterligare skillnad.
Konklusionen bli att värmen tar sig ut där den kan och har den svårt att komma ut på vinden så tar den sig ut i väggar och fönster.
Att tänka på är ju ventilation när man isolerar. Vi valde ekofiber eftersom vi inte har någon diff.plast i taket och heller ingen mekanisk ventilation. Den fukt som följer med värmen upp i vindsisoleringen stannar i ekofibern och vid varmare väder dunstar den av. Mineralisolering är då inte så bra för den behåller fukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.