Upphovsrätt och dwg har inte (det är bara distributionsmedium) med varandra att göra. Upphovsrätten förenklat har snarare att göra med att du inte kan sälja samma hus (ex ritingar oavsett format) vidare till annan person'
 
pbengtsson skrev:
Upphovsrätt och dwg har inte (det är bara distributionsmedium) med varandra att göra.
Det var inte det jag skrev heller, men om beställaren har upphovsrätten så har han naturligtvis också rätten till ritningen i alla format den finns. Ritningen kan ju vara gjord i dgn-format eller endast på papper eller vad som helst.
 
hmm, inte riktigt vad jag menade. Har kunden fått ritningen som utskrift kan så spelar en dwg ingen roll. Digitalt eller analogt, upphovsrätten har med ursprunget att göra. Du kan inte ens kopiera en blyertsritning, arkitekten äger upphovsrätten.
 
pbengtsson skrev:
hmm, inte riktigt vad jag menade. Har kunden fått ritningen som utskrift kan så spelar en dwg ingen roll. Digitalt eller analogt, upphovsrätten har med ursprunget att göra. Du kan inte ens kopiera en blyertsritning, arkitekten äger upphovsrätten.
Helt rätt, anledningen till varför arkitekter/konstruktörer inte så gärna lämnar ifrån sig dwg/dgn-filer är väl att det är ett editerbart format och att det då kan modifieras och missbrukas antar jag. Det är ju ganska enkelt att göra ändringar i en CAD-fil fast det fortfarande tycks som om det är ett original från upphovsmannen. Kan ställa till en hel del problem.
 
mlkjhr skrev:
Helt rätt, anledningen till varför arkitekter/konstruktörer inte så gärna lämnar ifrån sig dwg/dgn-filer är väl att det är ett editerbart format och att det då kan modifieras och missbrukas antar jag. Det är ju ganska enkelt att göra ändringar i en CAD-fil fast det fortfarande tycks som om det är ett original från upphovsmannen. Kan ställa till en hel del problem.
Hela iden med just CAD är väl att det skall gå att ändra på ett lätt och ekonomiskt sätt.
Om arkitekten är orolig för att någon skall ändra och sedan skylla på honom för något skumt som förekommer i ritningen så har han väl förhoppningsvis kvar sitt orginal i sina arkiv.
 
vedeldaren skrev:
Hela iden med just CAD är väl att det skall gå att ändra på ett lätt och ekonomiskt sätt.
Om arkitekten är orolig för att någon skall ändra och sedan skylla på honom för något skumt som förekommer i ritningen så har han väl förhoppningsvis kvar sitt orginal i sina arkiv.
Varför ska någon annan än arkitekten/konstruktören kunna ändra något? Det är dessutom olagligt att ändra i någon annans alster.

Så är det i alla fall, man får som regel inte ut redigerbara filer om man inte avtalat om detta. Orsaken kan jag bara spekulera i men jag misstänker att man inte vill att obehöriga skall göra ändringar i ens material hur som helst, kanske till och med göra lite småjusteringar och sedan sälja det som sitt eget alster.

Jag har själv träffat på detta många gånger men då har det varit frågan om mekaniska konstruktionsritningar, papper eller pdf-er går bra att få men inte cad-filerna.
 
Är standard att få ut både pappers och dwg ritningarna från arkitekten.
Sen är det inte olagligt att ändra i sina ritningar då detta sker varje dag i alla möjliga byggen. Dock är det olagligt att en annan än beställarn kopierar rakt av dem å bygger.
En annas sak att tänka på är attvem som helst kan ut ritningar i DWG eller pdf format
eller pappers hos kommunen.
Som min arkitekten sa till mig , Det är dina ritningar. Du har betalat för dem .
 
Hela iden med att använda DWG filen var att få till en version där Konstruktör, VVS , EL , Vent finns med.
Det är jag beställt, satt upp kraven, styrt storleken på rum satt materialen till huset och även rättat Arktikten där det begåtts uppenbara fel! Så nog kan jag tycka att dwg filen var en liten request!
 
mlkjhr skrev:
Varför ska någon annan än arkitekten/konstruktören kunna ändra något? Det är dessutom olagligt att ändra i någon annans alster.

Så är det i alla fall, man får som regel inte ut redigerbara filer om man inte avtalat om detta. Orsaken kan jag bara spekulera i men jag misstänker att man inte vill att obehöriga skall göra ändringar i ens material hur som helst, kanske till och med göra lite småjusteringar och sedan sälja det som sitt eget alster.

Jag har själv träffat på detta många gånger men då har det varit frågan om mekaniska konstruktionsritningar, papper eller pdf-er går bra att få men inte cad-filerna.
Man får nog skilja på mekritningar och en husritning. jag har full förståelse om man inte lämnar ut en tillvekningsritnign på tex en svarv som man tillverkar men om du ber en arkitet att rita just ditt hus såsom du önskar ha det så är det din ritning.

Vad man däremot kan ifrågasätta är om arkitekten tar ritningen från ditt hus som du betalt för att ta fram och sedan använder den i sitt nästa projekt och tar ut fullt pris för att rita till nästa kund också.
 
mlkjhr skrev:
Varför ska någon annan än arkitekten/konstruktören kunna ändra något? Det är dessutom olagligt att ändra i någon annans alster.
I vilken lag står detta?

Innebär detta att tex att en målare inte får måla om ett hus som en annan målare målat 10 år tidigare?

Du har säkert rätt om vi pratar om att måla tavlor eller skulptera men nu pratar vi om att EL VVS mm skall kunna använda existerande DWG filer för att kunna göra sitt jobb.

I min värd är det väldigt vanligt att dessa yrkeskategorier använder båder A och K ritngar för dessa ändamål.

I slutändan så tror jag att detta handlar om en arkitekt som försöker sno åt sig lite extrapengar.
 
lkarlsson !!


Har du ritningarna som PDF så kan du ju lägga dom här på forumet så kan kanske någon med tillgång till CAD kan rita dom till dig i DWG format.
Kunde ju vara bara att veta vilken arkitekt detta är också som en varnign för andra,
men det får man kanske inte skriva här?
 
Jag ritar sjålv i CAD. Men att rita av planer, fasader, sektioner, fönster-och dörruppställningar mm, tar säkert minst en dag, kanske nästan två.
Varför är ritningarna gjorda i CAD. Jag antar att du -lkarlsson- har fått betala för att lägga in på datorn. Arkitekten börjar ju med att skissa upp ett förslag på papper. Och efter vissa justeringar är det dags att slå på datorn. Du skulle ha stoppat där och bara köpt skisserna för att senare kunna köpa CAD-ritningar efter dessa skisser.
Jag har under många år jobbat som projektledare inom bygg, även byggt villor, och har aldrig varit med om att arkitekten inte lämnat ut dwg-filerna, för att kunna rita in konstruktioner, el- och vvs, samt kanske takstolsritningar.
Utan att kunna regelverket kring detta (har aldrig varit i behov att lära mig detta), så anser jag att ARKITEKTEN GÖR FEL.
Som vedeldaren skriver: Häng ut namnet på arkitektfirman, som varning till andra.
Men före det. Visa honom detta forum och framförallt denna tråd, och fråga om han vill vara med i reklamen.
 
Ja, herregud vad mycket uppfattningar det finns om hur arkitektarbete skall bedrivas. Tycker det verkar som man är ganska snett ute när man börjar tala om allmän uthängning som om forumet vore nån slags lynchmmobb. Vad vet ni om hur arkitekten arbetat? Som jag ser det hänger allt på hur avtalet mellan kunden och konsulten ser ut. Även om lkarlsson "beställt, satt upp kraven, styrt storleken på rum satt materialen till huset och även rättat Arktikten där det begåtts uppenbara fel" så skall ju ändå arkitekten tillse att huset klarar detaljplan, myndighetskrav, dimensionerande mått, samt att det blir en estetiskt och funktionellt välfungerande helhet . Det är väl det man betalar för. Annars kan man väl överlåta själva ritandet till vem som helst, t ex någon som inte bryr sig om hur regelverket ser ut...
 
Kaiser_Franz skrev:
Ja, herregud vad mycket uppfattningar det finns om hur arkitektarbete skall bedrivas. Tycker det verkar som man är ganska snett ute när man börjar tala om allmän uthängning som om forumet vore nån slags lynchmmobb. Vad vet ni om hur arkitekten arbetat? Som jag ser det hänger allt på hur avtalet mellan kunden och konsulten ser ut. Även om lkarlsson "beställt, satt upp kraven, styrt storleken på rum satt materialen till huset och även rättat Arktikten där det begåtts uppenbara fel" så skall ju ändå arkitekten tillse att huset klarar detaljplan, myndighetskrav, dimensionerande mått, samt att det blir en estetiskt och funktionellt välfungerande helhet . Det är väl det man betalar för. Annars kan man väl överlåta själva ritandet till vem som helst, t ex någon som inte bryr sig om hur regelverket ser ut...
Men är det inte rimligt att begära av Arkitekten upplyser beställaren om vilken information som kommer att behövas för att uppnå en framtida slutprodukt, ligger inte det i arkitektens intresse?
Detta blir vårt första hus som vi bygger så jag kan givetvis erkänna att jag varit blåögd och kanske hade jag inte förutsett eller läst in mig ordentligt på allt som igentligen behövs, men är det inte lite därför man anlitar resp proffs från resp yrkeskategori för att få just denna informationen?
 
Det är klart att man måste vara tydlig i vad man beställer, även vad gäller format på själva ritningen. Det kan ju mycket väl tänkas att arkitekten ritar enbart på papper och vill man då ha en dwg-fil i efterhand så kanske inte ens arkitekten kan rita med datorstöd över huvud taget, eller så kanske han/hon använder ett cad-program som har annat format och det inte går att konvertera till AutoCad. Specar man däremot i avtalet att man vill ha ritningen i AutoCad-format så är det ju inget snack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.