Det där med 2 dagar från gjutning tills huset kommer, vanligast en vecka, håller fler med om det?
Har just fått en andrahandsrekommendation att vänta 3 veckor innan jag börjar ens mura krypgrundsmuren i leca (max 80 cm hög, förutom på ett ställe som jag kan vänta med) på min gjutna betongsula (20 cm hög, 50 cm bred).
Vilket suger, eftersom semestern då kommer att vara slut innan grunden är klar.
 
Mikael_L
:confused:
Börja mura upp med Leca på betongplattan borde du väl kunna göra efter 2-4 dar ...


Eller .... ?
 
Ja, det är ju det jag hoppas på!
Även om det dröjer 25 dagar tills den får 90 % av styrkan etc så borde den ju klara Leca-grunden innan? Men om jag förstod det rätt så menade den här byggaren att betongen rörde sig medan den härdade, och eftersom murbruket är stumt så kunde det bli sprickor.
Håller fler med om att en vecka borde räcka lugnt?
 
Mikael_L
Ja det skulle kunna vara att betongen ska krympa färdigt (eg tillräckligt).

För att sätta klinker ska betongen tillåtas krympa i 3 månader innan man sätter klinker (med vanligt fix iaf).
 
Men ingen som har en success story av typen "jag byggde mitt hus för 10 år sedan, väntade inte längre än 1 vecka och det har inte blivit några sprickor än" :)?
 
Mikael_L
Vänta i tio år så ska jag berätta hur garaget klarat sig ... :D :D :D



Fast det gick å andra sidan faktiskt betydligt mer än en vecka mellan gjutning och Leca-murningen, det blev säkert minst tre veckor ... ;)
 
Hur lång tid tar det ifrån gjutningen tills man kan gå på plattan?
 
F
bengan24 skrev:
Hur lång tid tar det ifrån gjutningen tills man kan gå på plattan?
Min tvååriga dotter traskade ut på garageplattan redan 20 minuter efter gjutning. Skorna blev förvisso kvar i mitten men det gick...... Ett väldigt gny när skorna fastnade.


Väldigt väderberoende och vilken betongkvalitet. Solsken, varmt och ordentligt med vind så går det fort. Mindre flyt i betongen och man kan gå på fortare. Har man riktigt bråttom och det är kyligt ute kan man beställa varm betong.
 
Ok, nu har jag pratat med grannen som byggde ut för 10-15 år sedan. Han väntade 2-3 dagar efter gjutning innan han började mura leca på grundsulan och har inte haft problem med sprickor. Så jag kommer att mura så fort jag kan (en dryg vecka efter).
 
Vi håller på att bygga en fjällstuga som skall färdigställas i år. Plattan är 2 år gammal och stuga med väggar och tak har varit rest i ca. 1,5 år. Hur länge kan en sån platta behövas torkas? Behöver den torkas eller har den självtorkat? Räcker det med byggfläktar eller ska man torka ur med golvvärmen?

Tacksam för svar!

//Patrik
 
Mikael_L
Har plattan stått skyddad av väggar och tak i 1,5 år så är den tillräckligt torr nu.

Jag hade "standardbetong" c25/30 ungefär, dvs ingen special snabbtorkande produkt.
Efter 9 månader utan avfuktare och med minimal uppvärmning, jag höll bara så precis över 0°C jag vågade under vintern så var RF i plattan 83%, dvs precis godkänd för alla slags golvmaterial.
(Organiska material såsom trä ska givetvis skyddas med någon plastfilm eller dylikt enligt leverantörens monteringsanvisningar eller sunt förnuft).

Jag vågar vara rätt säker på att ni har godkänd fukthalt, utan att behöva mäta.

edit:
Vill ni köra igång golvvärmen lite nu under vinterhalvåret kommer ni dessutom hinna skjuta ut lite mer fukt ur plattan innan golven kommer på.
Men inget jag själv skulle explicit ansträngt mig för (dvs hejdat bygget för), men blir det någon vecka öppet med lite värme innan golven kommer på så är ju bonusen ytterligare lite torrare platta.
 
Redigerat:
1,5 år med rest tak är nog inga problem.
Jag körde på golvvärmen ca 1 vecka innan jag la mitt golv.

Vi hade ca 6 månader från taket var på tills vi la golv i huset, men det där verkar ju vissa chansa med vid husbygge.
Min granne chansade rejält, det snöade när de reste huset så det var snö inne, sen ingen värme under hela byggtiden, inga avfuktare och de la golvet efter ca 2,5 månad och slog på golvvärmen en vecka efter det.
De började även resa huset mindre än 1 dygn från gjutning, -15 grader och snö ute och använde inte uppvärmd betong.
Och det verkar ju av någon anledning ha gått minst lika bra som för en annan som körde med stora avfuktare osv.
 
Super! Tack för svar! Då behövs det inte göra någon ansträngning för att få till en temporär lösning med elpatron som värmer golvet. Då sätter vi in byggfläkt som tänkt bara!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.