Hmm, gummi, vad är det för gummi som skall på, sätter man tätskiktet utanpå väven?
 
Jag undrar oxå vad det är för gummi Pinebar ska använda!!!! Till glasfiberväven ..........
Anders
 
:surprised: Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt, men i Alcros vårtumsfärgsystem var det en hink med grundfärg, som jag refererade till som "gummi" för jag tycker att den ser ut och beter sig så, en hink med täckfärg och en rulle väv. (+ spackel och fog om man vill).

Som jag har förstått det ska man först rolla grundfärgen som lim på väggen och sätta fast väven i det. Sedan när det har torkat ska man måla en gång till med grundfärgen och sist med täckfärgen.

Allt detta beror antagligen på att jag för länge sedan gjorde lösnäsor av flytande latex som man målade i flera lager på en gipsnäsa. När det hade torkat fick man en fin gummi-lösnäsa. Jag tycker att det där latexet vi då använde rätt mycket liknar fuktspärrar och "grundfärg" som jag har sett senare. Därav min association till gummi.
 
Redigerat:
Måste man ha väv i badrummet? Kan man inte bara måla med våtrumsfärg på dom väggar som inte är utsatta för direkt vatten?
 
Hammarskallen skrev:
Våtrumsväv är den gula som nämns ovan. Ska du ha väv i duschen så är det den som gäller, men är det i tex en tvättstuga så funkar vanlig väv lika bra, även då med våtrumsfärg förstås.
Vi skall ha väv i duschen, men vilken är den "gula" ni pratar om? Tillverkare?
Och är den gul? Går det inte att måla över med vit färg (ursäkta för kanske korkad fråga)
 
Redigerat:
Jag har köpt Alcros system.
Personalen på färgbutiken ringde till Alcro och frågade om hur man skulle gå till väga om man vill ha släta väggar med deras system, eftersom jag också var ute efter det.

Man sätter väven sen rollar man ett tunt lager grund direkt efter att man satt den.
Sen bredspackling
Efter det grund igen å sen färdigfärg.

Så det håller jag på med nu.
 
Jajemen den är gul.
 
Baron> Korkad fråga, men man kan måla över den med vit färg (eller vad man nu vill ha) va? Du råkar inte ha någon bild på hur strukturen ser ut utan spackel. Skulle hemskt gärna också vilja ha det så slätt som möjligt men undrar hur sugen gubben är på att bredspackla hela skiten.
 
Väven är av mönster g135.
Är som den vanligaste väven som sitter överallt sedan 80-talet.
Bara köra vilken kulör man vill.
 
G100 har mindre struktur och är således lättare att bredspackla slät!
 
  • Gilla
Johan ryd
  • Laddar…
Är alcros system bäst eller? Vad kostar det att väva ett badrum ungefär per kvm?
 
Passar på att fråga vilket spackel du använde under väven?
 
Lätt våt heter spacklet.
Vet inte ifall det är bäst. Beckers och Nordjö är säket lika bra.
Jag har jobbat som målare och firman jag jobbade åt körde bara Alcro.
Så det har blivit en vana med Alcro, man vet hur och att det funkar.
 
Teoretiskt sett så bör man kunna få till de släta väggarna med bredspackling - UTAN att sabba våtrumssystemet.
Systemet som är godkänt är uppbyggt av LW - Lätthandspackel för Våtutrymmen, Grundfärg/tätskikt, Impregnerad glasfiberväv och Våtrumsfärg.

Man bör kunna köra en liten fuling och bredspackla väven med LW, frågan är bara om den varianten blir godkänd om man skall hårddra det!?
LW ingår trots allt i Våtrumssystemet...
Det blir ett par extra moment iom att spacklet skall grundas och dras med tätskikt det också, så egentligen bör man då få dubbla tätskikt.
Väven skall ju limmas och rullas med tätskiktet vått-vått (helst), sen en omgång till på bredspacklingen...

Kan vara värt att kolla upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.