stenhögen som ligger där skall användas till en gärdsgård runt altanen, som det e tänkt nu iaf. högen kommer från uppbilningen av källaren för 7 år sen..

regnat hela dagen så maskinerna kom fram men kom bort lika fort tyvärr.
hoppas på bättre imån.

mvh
snickar estwing
 
  • DSC00288.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00289.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00290.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Eastwing!
Först, tack för dina mycket användbara erfarenheter du lämnat i forumet, jag har läst alla dina inlägg... och mitt altanbygge är nu klart tack vare dina råd. Så varför inte diskutera detta med altanbyggen så kanske man kan ge ngt tillbaka? Detta med plintar stör mig nämligen. Varför använder vägverket frigolit som fundamnet till vägar? Kan frigolit ersätta cement som stöd åt bärlinor? 2-3 cementplattor sedan 50-70 plintar på det, vad händer om man trycker ned 1m frigolit i stället? Finns någon vägingenjör där ute som kan ge råd? Vad tål en frigolit pelare i blåleran? Vad säger din erfarenhet eastwing?

Peter
 
hej.
hajar ej va du menar.
men man bygger upp vägar med friggolit.
kanon matrial.
behövs mycket makadam att få till vägen annars.
därför bygger man med stora friggolitblock.

mvh
snickar estwing
 
Ja det borde funka som en kapilärbytare. Vart tar vattnet vägen i lera och frigolit? suger frigolien åt sig vatten från leran? eller flyter den? man kan kanske klä frigolit med ett plasthölje så flyter den garanterat? Jag bor i Göteborg och vad jag hört så guppar en stor del av kåkarna i leran. ( det är bara när dessa blåvitare skall hoppa på Gamla ullevi som man pratar om att påla till berggrunden...) det betyder att leran är mycket tät. Så tät att man enkelt kan bygga en altan rätt i leran. Som en flytbrygga i vatten ungefär...
 
frigolit används väl framförallt vid vägbyggen för att reducera tyngden som marken ska bära, gräver du bort x kubik lera och ersätter med frigolit så kan du addera lika mycket vikt som leran du tog bort utan att riskera ras eller sättningar.

Jag är nyfiken på varför du stoppar ner 2-4 plattor under plintarna? En kan jag förstå som fördelar lasten men jag skulle själv vara rädd att jag inte fått bra kontakt med marken under plattorna, då riskerar man ju sättning,

Håller själv på med altanbygge i gbg och är trött på regnet...

mvh Jakob
 
Jakoby skrev:
frigolit används väl framförallt vid vägbyggen för att reducera tyngden som marken ska bära, gräver du bort x kubik lera och ersätter med frigolit så kan du addera lika mycket vikt som leran du tog bort utan att riskera ras eller sättningar.

Jag är nyfiken på varför du stoppar ner 2-4 plattor under plintarna? En kan jag förstå som fördelar lasten men jag skulle själv vara rädd att jag inte fått bra kontakt med marken under plattorna, då riskerar man ju sättning,

Håller själv på med altanbygge i gbg och är trött på regnet...

mvh Jakob
fick tag på 50 plintarna billigt.
grävde djupt och för att kompensera la jag fler plattor, blir ett bra fundament. plattorna vickar inget då jag väl kollat över.

jag sitter inne me.. hatar detta väder...

mvh
snickar estwing
 
Hej,
räcker det att gräva 70cm i Göteborgstrakten för att nå frostfritt djup?
Om jag fattat rätt (och hittat korrekta uppgifter) så är frostfritt i Silt 1,4m i Göteborg. För lera använder man multiplikatorn 0,6 och får då 84 cm.
Jag frågar inte för att sprätta dig på näsan estwing, du verkar ha superkoll, utan jag funderar bara om jag tänkt rätt för min blivande altan. Jag ska bygga i mellersta Värmland och ser att frostfritt för silt är ungefär 1,9m. Jag har också lera och får då 1,14m. Tänker jag fel?
 
70 cm har jag till plattorna sen utgör dom 10-20 cm till...

jag här i gbg har då jag aldrig upplevt ett sånfrostdjup dom senaste 15 åren iaf...

mvh
snickar estwing
 
regn regn å regn å åter regn...................

mvh
snickar estwing
 
Du får flytta hit, här skiner solen mest hela dagen. :D
 
hej..
efter lite tårta m.m å regnet slutade så gick jag ut senare idag.
fyller år idag haha:p
upptäckten att mitt avvägningsinstrument hade fått sig en smäll å att jag har fått göra om mina stolpar för bärlinan gjorde mig vansinnig.:mad:
får bygga med libella 2000 passet istället.
här e jag nu tatt lite tid efter det inträffade men nu rullar det på bra...:D

mvh
snickar estwing
 
  • DSC00299.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Hur har du löst det med stolparna vid 45 gradersvinkeln?
 
Grattis på födelsedagen estwing !!

Jag vet inte om din lösning med trästolpar för att lyfta upp bärlinan istället för att lägga bärlinan direkt i stolpskon har att göra med ditt trasiga avvägningsinstrument att göra, men jag undrar om du föredrar att lyfta upp bärlinan mha trästolpar istället för att bygga högre plintar och sedan lägga bärlinan direkt i stolpskon?

Jag har nämligen en fundering, då jag ska bygga altan ut över en slänt och funderar på om jag ska gjuta höga plintar eller ha dem jäms med marken och sedan lägga bärlinan på stolpar så som du har gjort.

Vad är bäst?
 
Vet inte vad som är bäst men de tre altaner jag har byggt (varav en är en inglasad) är gjord på samma sätt som Estwing - med stolpar som jag sen skruvade bärlinan i.
 
god morgon... lite bakis idag .. å tack...

lättare att bygga allt i trä än att skicka upp plintarna i rätt höjd, sen tycker jag det är fult med betong fundament som sticker upp..
nu ska jag ej kunna se under altanen ändå för det skall byggas en gärdsgård runt om..

idag skall infästningen i grunden ske.. tyvärr fäste det lite dåligt då min grund är av gråsuggor samt jag lagt på en 50mm friggolit på utsidan som jag satt fast med kakelfix å sen är putsad.
har lagt 35x35 plattor längst in mot grunden där det är makadam, ställer 2"4" stolpar som kommer vara en *extra* förstärkning under.
bild kommer senare idag....
nu regnar det här så vi får se hur dagen blir igen...

mvh
snickar estwing
 
  • DSC00303.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00302.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00300.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.