Fogarbo skrev:
Skiktningsproblematiken och värmeuttag funderar jag kring (är tyvärr nybörjare på detta), men jag vet att skillnad mellan teori och verklighet brukar finnas. För mindre tankar (< 1000 l) betyder väl skiktningsproblematiken mer än i tankar > 4000 l?
Det finns så mycket jag är osäker på. Vad sker mycket stora tankar t ex

1. Hur skulle skiktningen fungera i en "liten tank ovanpå stor tank-lösning" enligt ovan ?
Skiktningen fungerar alltid om inget stör den

2. Hur borde man dra kopparrören till radiatorvärmeväxlaren? Ända till botten, halvvägs eller?
Där värmen finns - tar man den!

3. Bör ytterligare slingor dras för bättre funktion?
Du kan utnyttja en eller flera slingor från botten till toppen. Det ger mindre störningar i alla tankens skikt men vinsten blir liten.

4 ... och givetvis, tänker jag fullständigt galet någonstans :-/
Nej det gör du inte. Gör det enkelt, utan extra skikt-tankar. För husbehov fungerar det endå med en tank. Även "leksakstankar" fungerar ju bevisligen!
 
Intressant utläggning om skiktning. Själv tror jag inte att plutttankarna ger nån bättre skiktning än en oljetank pga själva tanken. Eftersom ytan är så stor i förhållande till volymen (och ofta dålig isolering) fås stora procentuella förluster vilket ger att tempen sjunker i hela tanken. En massa små är alltså sämre än en stor.

Sen har ju skiktningen en viss betydelse. Om man kräver minst tex 50 grader i toppen för att ha varmvatten betyder det att man måste elda vid 50 grader vare sig botten och mitten håller 50 eller 10 grader. Det i sin tur betyder att man måste elda tidigare vid sämre skiktning...
 
svar till jungman:

Öhhhhh....nu tror jag inte att du riktig förstår hur skiktning fungerar.

Skiktningen gör att du har 85-90°C i toppen ända tills värmen tar slut.
dvs skiktet mellan varmt och kallt vandrar upp i tanken allteftersom du tar ut energi.

Utan skiktning så sjunker hela tankens temp allteftersom du tar ut energi, så när temp sjunker under 50°C i hela tanken så måste du elda för varmvatten.
har du då 2000L så kan du stoppa i ((90-50)x2000x1,16)/1000= 92,8kwh

Med skiktning så har du varmvatten toppen ända tills skiktet kommer upp dit då är hela tanken kanske 30°C. Då kan du stoppa i ((90-30)x2000x1,16)/1000= 139,2 kwh

Detta är givetvis ingen energi som kommer ur luften utan du måste så klart lägga i mer ved för att fylla mer energi.

Men javisst ju mindre tanken är desto viktigare blir skiktningen om man vill förlänga tiden mellan eldningarna.
Du kanske skulle kunna elda en gång i veckan (fast fler ilägg) om du hade bättre skiktning med dina stor tankar.....


 
Matss skrev:
Intressant utläggning om skiktning. Själv tror jag inte att plutttankarna ger nån bättre skiktning än en oljetank pga själva tanken. Eftersom ytan är så stor i förhållande till volymen (och ofta dålig isolering) fås stora procentuella förluster vilket ger att tempen sjunker i hela tanken. En massa små är alltså sämre än en stor.

Sen har ju skiktningen en viss betydelse. Om man kräver minst tex 50 grader i toppen för att ha varmvatten betyder det att man måste elda vid 50 grader vare sig botten och mitten håller 50 eller 10 grader. Det i sin tur betyder att man måste elda tidigare vid sämre skiktning...
Jag tror inte heller att det blir någon skillnad på skiktningen i en stor mot en liten tank.
det som är viktigt är hur man laddar och tömmer tanken
 
Jungman skrev:
Ytförstorad kopparrör?

Vad skiljer den från en längre, men till ytan lika stor kopparrör?
Jo mängden vatten som flyter i det vanliga röret är större och upptar eller avger energi, antar jag, eller...?
Det skiljer mycket mellan "vanliga" kopparrör och "ytförstorade" (=kamfläns) kopparrör.

Volymen invändigt är den samma för samma dimension men yta skiljer. "Vanliga" är helt släta medans "ytförstorade" har kammar på utsidan som ökar den värmeupptagande ytan. Hur mycket längre ett "vanligt" rör måste vara för att erhålla samma värmeupptagningsförmåga som ett "ytförstorat/kamfläns" rör vet jag inte men jag undrar om dubbel längd räcker......
 
"Hockes formel"... ;)
Nu har du kommit in i samma liga som Mac Laurin, Taylor, Leibnitz och de andra stora grabbarna! :surprised:

Nä, Jungman har trots allt inte riktigt förstått tanken med skiktning i tanken, men jag tror att förklaringarna efter inlägget rådde bot på det, eller hur?
 
Hoppas det :)


Är det någon mer vetenskaplig fråga ni vill ha svar på
Satt även och funderade på E=m x c²....den verka stämma :cool:
 
Hocke skrev:
svar till jungman:

Öhhhhh....nu tror jag inte att du riktig förstår hur skiktning fungerar.
Jo, jag vet hur skiktning fungerar, men jag vet också att mycket varmt vatten innehåller mer energi än lite varmt vatten. Jag vet, precis som du säger att små tankar kräver bättre skiktning och även varför det är så.

När man vill sälja oss mini-tankar för dyra pengar och avråder oss från att tänka själv, reagerar jag mest emot. Vi resonerar lite olika där.

Jag har en "extra" slinga för kommande Solvärme i tanken. Den kan jag koppla utifrån i serie med antingen radiatorslingan eller varmvattenslingan efter behov. Jag hinner inte nu men kommer att testa med att koppla in den med befintliga systemet som en förlängning av radiatorslingan, utan solvärme, så får vi se hur och om den påverkar skiktningen och till vad nytta. Då täcker den ungefär 4/5 av tankens höjd (120 cm).

Att arbeta på gränsen av vad tekniken tål ger inte alltid motiverad vinst (annat än till försäljaren). I stort sett alla kalkyler jag sett om varmvattenförbrukning och energiåtgång ligger konstant i underkant. Varför redan från start lägga sig nära max-kapacitet när man kan arbeta med något vidare ramar.

Några saker jag tänker på:

1. Att producera värme billigt
2. Att lagra värme så att man slipper elda morgon och kväll
3. Att göra det miljövänligt med ved, en miljöpanna och ack-tank
4. Att ha en ack-tank som har vattenvolym stor nog
5. Att utnyttja den på bästa sätt utan att sila mygg och svälja elefanter
6. Med perfekt skiktning kan man spara 10 - 15% av bränslet
Men vad hjäper det om den värmer kråkorna.
Vem uppnår perfekt skiktning och till vilket pris?
7. Att ta hand om energin på bästa sätt med:
- Väl isolerad tank (min. 30 cm helst 45 cm isolering runt om)
Själv har jag bara 30 tyvärr, men behöver värme även i källaren.
- Väl isolerat hus, fönster, dörrar - ja alla delar av huset
- Innetemperatur behöver inte vara högre än 20°C
- Man behöver inte ducha 2-3 gånger om dagen o.s.v.

8. Att själv lägga vantarna på vinsten av ett effektivt värmesystem

9. Upplysningsvis gjorde jag av med 3200 liter olja per år. Ännu kan jag ej säga exakt hur mycket ved kommer att gå åt, men jag uppskattar det till c:a 20m³ kastved. (löpmeter). För mig är det en besparing större än en månadslön.

Till slut måste jag erkänna att jag kanske raljerade lite väl mycket med din kalkyl. Den stämmer ju, vilket man ser, om inte annat, så i mina egna beräkningar. Förlåt!
 
Hocke skrev:
lite mer info
[länk]
Den är bra! Har lst den tidigare.
 
Det där med bra skiktning kan faktiskt ha en baksida. Fråga min hustru som fick duscha i kallt vatten härom morgonen, trots att jag kvällen innan kollat att huvudtankarna var varma upptill. Tydligen gick det åt lite för mycket värme under natten vilket gjorde att tanken var kall lagom till morgonduschen. Väntar nu på att någon händig gubbe kan löda ihop en array av digitala temperaturgivare till ett billigt pris så man kan få en bra indikation var skiktet ligger någonstans, så man slipper bli hudflängd av sina närmaste, morgonhumör och kall dusch är inte kul. ::)
 
:)
Jag har inget emot stora tankar, tvärt om, skulle gärna ha 4000L själv.
Men om tanktillverkarna bara var ute efter att sälja så många tankar som möjligt, så skullle dom väl inte förorda skiktning, eller....
Sen finns det ju folk som vill elda med ved, fast dom inte kan något om tekniken. Då är det ju bra att det finns sådana som säljer färdiga paket som inte behöver så mycket intrimmning/kunskap. För "vanliga" svenssons så är det inte bara, att bygga ett eget trycklössystem från en oljetank.
Personligen tycker jag bara att det är kul att en del bygger efter eget huvud, bara man är nöjd själv så är det väl bra...men saker och ting kan ju förbättras ;)
 
slipperman skrev:
Det där med bra skiktning kan faktiskt ha en baksida. Fråga min hustru som fick duscha i kallt vatten härom morgonen, trots att jag kvällen innan kollat att huvudtankarna var varma upptill. Tydligen gick det åt lite för mycket värme under natten vilket gjorde att tanken var kall lagom till morgonduschen. Väntar nu på att någon händig gubbe kan löda ihop en array av digitala temperaturgivare till ett billigt pris så man kan få en bra indikation var skiktet ligger någonstans, så man slipper bli hudflängd av sina närmaste, morgonhumör och kall dusch är inte kul. ::)
Du kan ju ta ut värme till huset en bit under toppen på beredaren/slingan, då finns det alltid vv kvar!
 
slipperman skrev:
Det där med bra skiktning kan faktiskt ha en baksida. Fråga min hustru som fick duscha i kallt vatten härom morgonen, trots att jag kvällen innan kollat att huvudtankarna var varma upptill. Tydligen gick det åt lite för mycket värme under natten vilket gjorde att tanken var kall lagom till morgonduschen. Väntar nu på att någon händig gubbe kan löda ihop en array av digitala temperaturgivare till ett billigt pris så man kan få en bra indikation var skiktet ligger någonstans, så man slipper bli hudflängd av sina närmaste, morgonhumör och kall dusch är inte kul. ::)
Jag stoppade in sådana här http://www.rusta.se/product.asp?pro...%D6vrigt+husger%E5d+Husger%E5d&p=80450015 på min tank och det fungerar perfekt, 99kr st är ju billigt också samt att man slipper ta hål i tanken. Fungerar nog bäst på plana ytor då tempgivaren är ganska lång.

 
  • 80450015_l.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har värmeuttaget en liten bit ner på tanken. Då tömmer det inte runt den sista varmvattenslingan, utan där uppe får det svalna av sig självt. Dessutom har jag tre tankar, så jag kan stänga av den med varmvattenslingan i, om jag vill, och köra slut på värmen i de andra två till elementen. Då har jag ändå varmvatten kvar. På så sätt kan jag ofta få ytterligare en eldningsfri dag, när det är nära upphällningen i tankarna, om det inte är speciellt kallt ut. Gör ju inget om det blir lite automatisk nattsänkning, bara det går att få varmvatten morgonen efter.

Lite pyssel är det ju att hantera, men jag har pannan vid källardörren, så det finns ändå anledning att passera där ganska ofta.
Själva eldandet går kvickt, tycker jag. Det tar nästan exakt fem minuter att raka ut askan, ladda in ved och tutta på. Sen får jag passera en gång till och sätta rökgastermostaten i driftläge. Det finns ingen automatik för det på min panna, men jag har funderat på att modifiera den, då det är ganska enkelt.
Sen är det två minuter för ett extra inlägg, några timmar senare, för att ladda tankarna fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.