klaskarlsson skrev:
Well själv har jag i tre olika bolag jobbat med inider och alla de projekten blev dyrare i slutändan eftersom 3 pers i Sverige fick rätta/göra om vad 10 persi Indien hade gjort :)

Inte för att dom är dumamre, men för att det är en väldigt kulturell skillnad.
Skall man bygga saker (även mjukvara) effektivt i Indien så måste specarna vara 100% och man skall också ha en lokal chef på plats som överser arbetet - och i slutändan så blir det inte så himla mkt billigare OM inte projektet är stort !

Samma sak med utländska hantverkare: Kvalitetsmässigt kan dom vara nog så bra, men man skall kunna förmedla vad som skall göras, dom skall göra det enligt svensk standard osv - så i slutändan så är det inte alltid det lönar sig även om timpenningen var mindre.

/K
Jo. Så är det. Men det är svårt för ledningen att förstå det. Oftast är det försent när de väl kommer underfund med hur det ligger till, och då är det för dyrt för att flytta tillbaka det igen.
 
Lagom suspekt sida. Vem fasen anger dessa uppgifter till en för besökaren totalt okänd person/organisation som man inte vet vad de gör med informationen? Humbug om du frågar mig.
 
joflopp skrev:
Lagom suspekt sida. Vem fasen anger dessa uppgifter till en för besökaren totalt okänd person/organisation som man inte vet vad de gör med informationen? Humbug om du frågar mig.
Du provade uppenbarligen inte sidan som är ett s.k "Bus" :)
Prova att skriva in fejkuppgifter så får du se :)
/K
 
Hahahahaa
 
klaskarlsson skrev:
Du provade uppenbarligen inte sidan som är ett s.k "Bus" :)
Prova att skriva in fejkuppgifter så får du se :)
/K
Bemödade mig inte ens. :D
Har tidigare arbetat som säkerhetstekniker och du anar inte hur många som faktiskt svarar med korrekta uppgifter vid phishingattacker. Arbetsskadan från det sitter kvar. ;)
 
joflopp skrev:
Bemödade mig inte ens. :D
Har tidigare arbetat som säkerhetstekniker och du anar inte hur många som faktiskt svarar med korrekta uppgifter vid phishingattacker. Arbetsskadan från det sitter kvar. ;)
Jo det är sant - fattar inte heller varför folk är så oförsiktiga och villiga att lämna ut uppgifter hur som happ :confused:

/K
 
N
evasch skrev:
Men då tar du jue 375 kr+moms, detta är vad de flesta här verkar tycka är en skälig ersättning. Helt okej i mina ögon. Vad jag tycker är värre är att många (de flesta??) drar in otroliga summor med svartjobb i månaden, ovanpå den där helt okej månadslönen och att man i stort sett måste stå och försvara sig när man vill ha ett jobb gjort vitt.

Kan ju lugnt säga att som hantverkare är det väldigt ofta att man inte får jobbet man tittar på när man säger att man inte gör jobbet utan kvitto.
Kunder som tjatar om att ta det sidan om utan kvitto hör mer till vanligheterna än undantagen och när man säger att man inte vill göra det svart så blir svaret att då kollar de med någon annan istället.

Mvh

Köksmontören
 
Jodde skrev:
Jag tycker vi hantverkare ska ta tillfället i akt och gemensamt smälla upp timtaxan till minst 500kr. It,reklam, konsulter osv. tar det dubbla. Nu kommer många säga att de har en dyr utbildning i ryggen. Men vem snackar om att man som snickare är slut i kroppen vid 45-50. jag är trött på att hantverkare ska vara ett lägre stående yrke än de som sitter på kontor. Bär in ert gips själva och kom och snacka om utbränd. "Ja men då kommer folk från öst och tar våra jobb" säger många.
Det naturliga är att vi svenskar blir arbetsledare då. Det är inget fel i det, så är det inom många andra områden. Det är dags att släpper den där försiktiga gamla sosse-mentaliteten och visar vilka det det är som fixar tak över huvudet när vintern kommer. Vi är helt oumbärliga för ett fungerande samhälle till skillnad mot många andra överbetalda jobb. Vi och tyskarna är bäst och effektivast i världen på att bygga i trä och betong. Låt det kosta.
Jag tror inte att "IT-konsulter" som jobbar åt privatpersoner får ut över 500kr/h. Tänk ex datorreparatörer eller vad det kan kallas, supoort eller liknande.

Det är svårt att få upp timpeng mot privatperson tror jag.
 
nyttanvändarnamn_111 skrev:
Kan ju lugnt säga att som hantverkare är det väldigt ofta att man inte får jobbet man tittar på när man säger att man inte gör jobbet utan kvitto.
Kunder som tjatar om att ta det sidan om utan kvitto hör mer till vanligheterna än undantagen och när man säger att man inte vill göra det svart så blir svaret att då kollar de med någon annan istället.

Mvh

Köksmontören
Ja tyvärr verkar det som om den ärliga delen av befolkningen är i minoritet. Ska fixa ett kök i sthlm under november, du råkar inte söka jobb :D
 
akhagen skrev:
Jag tror inte att "IT-konsulter" som jobbar åt privatpersoner får ut över 500kr/h. Tänk ex datorreparatörer eller vad det kan kallas, supoort eller liknande.

Det är svårt att få upp timpeng mot privatperson tror jag.
Men i slutändan är det ju "privatpersonen" som betalar it-konsulten i alla fall, även om denne gör jobbet åt ett företag....
 
N
evasch skrev:
Ja tyvärr verkar det som om den ärliga delen av befolkningen är i minoritet. Ska fixa ett kök i sthlm under november, du råkar inte söka jobb :D
Hade mer än gärna hjälpt dig för att visa att det fortfarande finns seriösa och pålitliga hantverkare som gör bra arbeten till de pengar de lovat och dyker upp som de lovat. ;)
Dock håller jag till i Staffanstorp nere i Skåne så det blir tyvärr rent för svårt för mig att ta mig an arbete i Stockholm och antagligen rent för dyrt för dig med.

Mvh

Köksmontören
 
Redigerat av moderator:
akhagen skrev:
Jag tror inte att "IT-konsulter" som jobbar åt privatpersoner får ut över 500kr/h. Tänk ex datorreparatörer eller vad det kan kallas, supoort eller liknande.

Det är svårt att få upp timpeng mot privatperson tror jag.
Nä. De får inte ut mer än typ 130-150:-/timman. Men de drar in till företaget. Pratar dock inte om operatörer, support, helpdesk osv. De tjänar mindre.
 
Dr. Jerkyll skrev i inlägg #18 "Det finns inget som säger att en snickare är mer slut i kroppen än någon annan, ingen studie över huvud taget visar det. För vissa yrken finns det, ex golvläggare, men inte snickare i allmänhet. Inte ens skogsarbetare som går runt med en motorsåg dagarna i ända har ökad förekomst av förslitningsskador..."

Nu är du ute o cyklar Doc! Skogsarbete är nog det tyngsta jobb vi har i det här landet, har själv jobbat i ca 25 år i skogen, ont överallt hela tiden. Känner ingen av mina kollegor som ej har stora problem i rörelseapparaten. Sedan ska det tilläggas de stora risker som ingår i arbetet.
Trots det har vi i princip sämst lön av alla yrkesgrupper, med full erfarenhet ca 18800:- / mån brutto (Okt-10), slå den bottennoteringen om ni kan...
 
Andy78 skrev:
Då är vi alla här uppe i norr för dyra i drift då det mesta är b illigt i indien.

Så länge vi konsumerar produkter som tilvlerkas i dessa länder så kommer det att flyttas dit mer och mer.

Tag tex en t-shirt från H&M som säljs i sverige för 129 kr.

Vi skulle inte ha det problemet om vi alla gick med på att betala 499kr för samma tröja tillverkad i sverige.
Håller med. Men VAR hittar man dessa t-shirts som är tillverkade i Sverige? Inte ens "dyra Svenska Kvalitets-märken" tillverkar ju sina kläder i Sverige (tänker på tex Peak Performance, Tiger osv..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.