Nej, jag förstår inte alls den där kalkylen. Ett tjogtal kubik bärlager kan inte var oöverkomligt dyr jämfört med framkörningsavgift för en betongbil.

Om villkoren är uppfyllda för erstättning från försäkring ersätter den såväl material som arbete för det skadade. Du har rätt till "nyckelfärdig" brevlåda, återställd utan att du vidrört den själv. Med ett par offerter i handen, som visar att den lägsta överskrider självrisken bör du alltså kunna få ett positivt bidrag till förbättringen. Men du ska givetvis köra med öppna kort mot F-bolaget.
 
RoTe
billy_baver skrev:
Nej, jag förstår inte alls den där kalkylen. Ett tjogtal kubik bärlager kan inte var oöverkomligt dyr jämfört med framkörningsavgift för en betongbil.

Om villkoren är uppfyllda för erstättning från försäkring ersätter den såväl material som arbete för det skadade. Du har rätt till "nyckelfärdig" brevlåda, återställd utan att du vidrört den själv. Med ett par offerter i handen, som visar att den lägsta överskrider självrisken bör du alltså kunna få ett positivt bidrag till förbättringen. Men du ska givetvis köra med öppna kort mot F-bolaget.
Någon betongbil har det aldrig varit tal om. Betongen blandas själv i grannens tombola. Så fort man blandar in en lastbil blir det dyrt.
 
Det går ju också bygga en konstruktion som svänger undan om den blir påkörd och sedan svänger tillbaka av sig själv. Tex en låg "mast" med en bom på och brevlådan i änden av bommen. Bommen svänger undan om den blir påkörd och dras tillbaka av en motvikt. Klarar även våldsam snöröjning.
 
En sådan blir säkert ännu roligare att köra sönder.

Om vi nu antar att sönderkörningen inte är uppsåtlig, då kanske det handlar om att se till att märka ut brevlådorna lite bättre, se till att det finns en rejäl planka, målad i en uppseendeväckande färg åt det håll trafiken kommer ifrån, och en rejäl reflex.
 
Lösningen vore ju att sätt en liten filmkamera som började spela in när ungdomarna kommer och buskör. För det är ju nästan garanterat att det är dom som kör sönder lådorna. Sedan är det bara att göra ett litet hembesök och tvinga ungdj**rna att bygga upp det.
 
Kameraövervakning kräver tillstånd och det lär man inte få för det ändamålet.
 
hempularen skrev:
En sådan blir säkert ännu roligare att köra sönder.
Byggs den på rätt sätt så lär det bli svårt. Man ställer tex "masten" på andra sidan diket. Jag har sett denna typ av konstruktion användas där de har problem med att snöröjningsfordonen kör sönder brevlådorna. Det fungerar.
 
RoTe
Ett av problemen är att det inte finns något dike. Det är bara en lång flack slänt ner till åkern vilket gör att man med lätthet kör en personbil ända fram till odlade åkern.

Den förra ställningen hade en släpvagnsreflex åt vardera håll, syntes bra i mörker. På dagen borde man ju se var vägen är som man ju bör åka på...

Kamera... Lådorna står alldeles för långt från våra hus tyvärr. Handlar om 300 meter för mig och ännu mer för grannen.
 
naresjo skrev:
Lösningen vore ju att sätt en liten filmkamera som började spela in när ungdomarna kommer och buskör. För det är ju nästan garanterat att det är dom som kör sönder lådorna. Sedan är det bara att göra ett litet hembesök och tvinga ungdj**rna att bygga upp det.
jaha? Varför är det "nästan garanterat" ungdomar? Enligt den erfarenheten jag har är det äldre herrar som har minst respekt för andras egendom.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag hörde en gång en histora om en gubbe som hade problem med att moppefuckos sparkade sönder hans brevlåda. Han löste det genom att köpa två brevlådor. En fylldes med betong och skruvades upp. Så när han hörde skriket från ett moppefucko med krossad fot utifrån gatan så gick han ut och bytte brevlåda, till den utan betong i. Om det är sant vet jag inte men man kan ta några tips från historian.

Det första du bör göra är att ta reda på vilket slags fordon som har förstört brevlådan. Är det en lastbil/traktor blir det svårt men är det en personbil blir det lättare; tex bygg en lite högre stolpe i trä med en brottsanvisning på c:a 50 cm höjd och fyll brevlådan till hälften med cement. Då kommer den göra en schysst buckla i huven på den bil som försöker köra över den. Gräv en grop på varje sida av brevlådan. då går den inte köra över den så lätt.

Bara fantasin kan sätta gränser, se bara till att du inte riskerar att skada någon oskyldig ;)
 
Varför inte flytta ut lådan 70cm från vägen,. fylla ut med grus så att postbilen får köra av med ena hjulparet. Du skrev ju att inte var ngt djupt dike så det bör ju inte gå åt jättemkt grus.

Blir den sönderkörd iaf får man ju räkna med att det är ligiststreck och vidta åtgärder utifrån det.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Gör brevstolpen av gummi. Så reser den sig automatiskt.. :D

Annars får du väl kolla med markägarna om du kan bygga något?
 
@Roary: Det finns ett CSI avsnitt med just det exemplet, fast där är det en som avlider under brevlådeattackerna..
 
Gummistolpen var roligast hittills
 
Eld skrev:
Det går ju också bygga en konstruktion som svänger undan om den blir påkörd och sedan svänger tillbaka av sig själv. Tex en låg "mast" med en bom på och brevlådan i änden av bommen. Bommen svänger undan om den blir påkörd och dras tillbaka av en motvikt. Klarar även våldsam snöröjning.
Hehe, någon har varit på riddarspel ser jag ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.