Vi har på de flesta innerväggar tretex i vårt hus från -54.
Frugan har läst alldeles för mycket om hur vansinnigt det idag anses vara då det brinner utav bara helsike. Frågan är, tycker folk man ska riva ner det och gipsa, eller är det i stort sett lika bra att bara gipsa över det? Alternativt regla upp ny vägg innanför och på med osb+gips, detta ska nämligen göras ändå.
 
Vi har valt att ta ner det i vårt hus och sätta upp gips ist. Känns bättre med gips då det lukta lite "sommarstuga" när solen stog på tretexen samt att det är lättare att spackla och få snygga väggar med gips. Det var en del jobb med att plocka ner dem samt dra ur alla spikar det satt med och det dammar rejält. Vi hade tretex i båda tak och vägg i alla rum och nu är det bara ett som kvar. Mvh /Thomas
 
Personligen föredrar jag Treetex. I mina ögon ger Treetexen ett mer ombonat rum . Upplever att gips på något sätt blir kallare. Att riva ner den verkar överdrivet. Det räcker att gips ovanpå om man nu är rädd för brand. Skulle det börja brinna tror jag inte en gipsplatta gör så stor skillnad om det får ordentlig fyr.
 
JanneL skrev:
Personligen föredrar jag Treetex. I mina ögon ger Treetexen ett mer ombonat rum . Upplever att gips på något sätt blir kallare. Att riva ner den verkar överdrivet. Det räcker att gips ovanpå om man nu är rädd för brand. Skulle det börja brinna tror jag inte en gipsplatta gör så stor skillnad om det får ordentlig fyr.
Jodå gips är riktigt bra som skydd mot brand. I och för sig, när du tapetserat 10 lager ovanpå så brinner den ganska bra den också.

Tretexen, som jag också förövrigt har på flertalet av mina väggar, skulle inte klara dagens klassningskrav för brandskydd. Gipsen gör däremot det och gör det bra. Gips och mineralull (stenull) är tillsammans vad som normalt sätts upp för att skapa brandcellsgränser, så visst tillför gips något bra. Gipset i sig är inte brännbart och binder vattenmolekyler. Dessa molekyler gör att gipset kan ta upp mycket värme innan det till slut har förångats allt vatten och gipset ramlar sönder i "damm". Däremot är den täckande pappen "lätt" brännbar, men klarar klassningen.

Om det är någon idé att ändra från tretex till gips, om man inte renoverar i övrigt, känns tveksamt. Jag skulle inte göra det för brandskyddets skull i alla fall (trots att jag jobbar inom brand-branschen). Men när man ändå renoverar och ska byta ut materialen, så väljer man självklart gips eller något annat motsvarande som klarar klassningen. Faktum är att även massivt trä faktiskt klarar klassningen på väggar i villor (inte i allmännna miljöer).

Jag skulle dock ändå bara slå på gips direkt på befintligt tretex eftersom den dessutom tillför en viss isolering. Var dock noggrann med hörnen och skarvarna. OM en brand uppstår och det är "otätt" in till den brännbara tretexen, så har du svårt att klara huset.

Visst har du fungerande brandvarnare?
 
  • Gilla
go_bananas
  • Laddar…
Stor risk att du kommer göra hål i plasten bakom tretexen när du ska riva den.Kan vara något att tänka på.
 
Tretex isolerar också det gör ju inte gips. Kan vara tänkvärt i äldre hus där isoleringen inte alltid är så tjock.
 
Troligen lär han inte ha plast bakom då det inte blev "standard" föränn slutet på 60 talet...
själv river jag ner all tretex å eldar upp den i pannan, kan intyga att det brinner utav helve..:D
Jag står inte ut med "sommarstugelukten" som man får med tretex i väggen.
Mer ombonat med tretex på väggen sa någon? öö hallå!!! ojämnare å fulare väggar går ju inte å få....vill du ha mer isolering så slå på en 45 å sedan gips så får du en kalasvägg;)
 
Har tretex på väggarna i vårt hus från 71, jag skruvar bara en gips på det så blir det ny fin yta att spackla och måla. Skulle det börja brinna är det nog rätt kört ändå, hela huset är ju byggt av råspont. 13 mm mindre runt om väggarna gör ingen större skillnad, finns ju 6 mm gips oxå, nog lär den väl vara mer svårantändlig oxå men kanske inte står emot lika länge.
 
samma här,har bara skruvat gips utanpå tretexen,funkar klockkrent.
 
norrbottenstorpet skrev:
Visst har du fungerande brandvarnare?
Absolut, 2 på varje plan :)

Tack för era synpunkter, det känns som lite overkill att riva ner all treetex när det som sagt är plank i hela väggarna ändå. Reglar nog bara upp 45 innanför och får dit lite extra isolering också.
 
Tänk på hur väggen ser ut när du isolerar invändigt.

Kan bara erkänna mig skyldig till att använda tretex som tändvirke i pannan :D

Dränk dem i diesel så har du något som tänder den suraste ved :)
 
v-g skrev:
Tänk på hur väggen ser ut när du isolerar invändigt.
Vad menar du där?

Synd att det blir lite mycket jobb med att pressa in treetexen i pelletsbrännaren :p
 
Man ska tänka på hur väggen är uppbyggd när man isolerar invändigt, nollpunkten flyttas nämligen inåt i väggen.
 
Kan tyvärr inte nog mycket, du verkar ha puts också och det kan jag ännu mindre om. Hoppas du får bättre svar från andra kombatanter ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.