Vi håller nu på att jämna till med stenmjöl under vår ovanjordiska pool. Jag har även tänkt lägga cellplast under poolen.

Dels för isoleringen men främst för att botten inte ska vara stenhård - för det fall att någon av pojkarna av misstag landar eller hoppar fel...

Måste man ha extruderad cellplast under poolen (XPS) eller går det bra - håller det - med vanlig cellplast... Den är ju betydligt billigare i vart fall...

Jag vill dock inte vara dumsnål... Poolen ska stå på sin nya placering "för evigt"...


Är det överkurs att även lägga en tjock presenning ovanpå cellplasten?
 
  • IMG_6894.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6896.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Ett tips är att du bygger en ram i tex impregnerat virke, som går en bit utanför kanten av poolen... Den ramen håller då cellplasten på plats...
 
Totte_S
Vi hade 50 mm "vanlig" cellplast under vår runda pool, och den funkade fint i två år, (och säkert nåt år till) men som Milkshaken skriver så är det nog inte fel med en ram runt. Isolering är jätteskönt att gå på, men den ger efter en del och kanske inte tål flera års hoppande.Kanterna är sköra och utsatta. Hade själv tanken att gräva ner och isolera som vid grundläggning och toppa med ett par cm sand (i stället för betong) bara för att skydda isoleringen och slippa se den, men hoppade pga merjobbet och kostnaden.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Kör på vanlig cellplast från Byggmax men har klätt hela "plattan" med en pressenning för att skydda cellplasten. Idealet hade varit att klä med balkongmatta/nålfiltsmatta men det tyckte jag var lite dyrt.
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
30mm vanlig 80 cellplast från Byggmax under min Intex 300x200 rörramspool.
Har inte rört sig en millimeter under de 3 år den stått där, sommar som vinter.
 
  • Gilla
redneck72 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker dock att det känns lite som bortkastade pengar att köpa EPS-cellplast till poolen... Det är ju bara en fråga om hur länge den håller innan man måste byta...


Jag letade runt efter XPS-cellplast igår... Byggmax hade det på sin hemsidan men inte i butiken... det var bara Norrlandsbutikerna som lagerförde sådan cellplast.

Det var en besvikelse att inte finna det där!

XPS-cellplast är en tät isolering med slutna celler. Materialet blir starkt och styvt med mycket bra isoleringsegenskaper.
Extruderad cellplast (XPS) används bland annat som frostisolering i mark och väg, under platta på mark, källargolv och andra typer av golvkonstruktioner. omvända tak och i konstruktioner där kraven på hållfasthet är mycket höga.



På Bauhaus gick jag också "bom"... Jag ringde då K-Rauta och fick bom när jag frågade efter XPS. När jag talade om att jag skulle lägga den under poolen sa dock butikskillen:
"-Men då ska du ha Styrofoam!" Det hade han hemma...

Det svenska namnet är Styrencellplast.

Jag körde direkt in och köpte 16 kvm - för drygt 2.000 kr. Nu ligger den under poolen :)
 
  • IMG_6918.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1Ywl
  • Laddar…
P.S. Något ramverk vågar jag mig inte på... Skulle barnen ramla ner från badstegen och slå skallen i marken vill jag att det ska vara så mjukt underlag som möjligt...

Maken pratade om att lägga inpregnerade brädor runt om men jag sa "nej"... Jag tror nog att cellplasten ligger där den ligger - utan brädram...
 
Milkshaken
Du gör som du vill spiderman, men hur stor är risken att ungarna faller och slår just huvudet i på en regel som kan vara 45mm bred?
Det hänger på hur och var man placerar ramen.

Och ramlar dom ned från stegen så är nog marken tillräckligt hård för att dom ska bryta både armar och ben, och slå på skallen...
 
Visst är det så... Glada ivriga barn med våta fötter som ska upp och ned från stegen ÄR farligt!

Vi har nu byggt som en "ledstång" på det intilliggande staketet samt att vi kommer att förankra stegen så att den inte kan välta... Ramlar de finns det i vart fall ingen hård uppstickande kant som de kan slå huvudena på...

Ví har dock lagt trätrallar runt stegen - som ju inte heller är speciellt mjuka att slå skallen på men i vart fall jämna...
 
  • IMG_6978.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Varför har man pool om man är rädd att barnen ska göra sig illa? De kan drunkna i vattnet! :p
 
  • Gilla
Micke1975 och 1 till
  • Laddar…
Milkshaken
ROTe: :)
 
Spiderman Spiderman skrev:
Vi håller nu på att jämna till med stenmjöl under vår ovanjordiska pool. Jag har även tänkt lägga cellplast under poolen.

Dels för isoleringen men främst för att botten inte ska vara stenhård - för det fall att någon av pojkarna av misstag landar eller hoppar fel...

Måste man ha extruderad cellplast under poolen (XPS) eller går det bra - håller det - med vanlig cellplast... Den är ju betydligt billigare i vart fall...

Jag vill dock inte vara dumsnål... Poolen ska stå på sin nya placering "för evigt"...


Är det överkurs att även lägga en tjock presenning ovanpå cellplasten?
Jag la Styrodur (som Ecoprim) under poolen, med falsade kanter (viktigt!) och tejp som håller ihop dem. Det blev bra och jämn botten, som har hållit i 27 år nu. Ovanpå den la jag byggplast. På ett ställe räckte inte skivorna och jag använde vanlig frigolit, men den blev väldigt mjuk och "svampig", så nästa (och enda) gång jag behövde tömma poolen och åtgärda sättningar, bytte jag ut dem till samma material som resten av poolen.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Vi hade 50 mm "vanlig" cellplast under vår runda pool, och den funkade fint i två år, (och säkert nåt år till) men som Milkshaken skriver så är det nog inte fel med en ram runt. Isolering är jätteskönt att gå på, men den ger efter en del och kanske inte tål flera års hoppande.Kanterna är sköra och utsatta. Hade själv tanken att gräva ner och isolera som vid grundläggning och toppa med ett par cm sand (i stället för betong) bara för att skydda isoleringen och slippa se den, men hoppade pga merjobbet och kostnaden.
Jag har inte toppat isoleringen med sand, bara med byggplast, det har funkat bra i 27 år nu. Jag använde extruderad cellplast med falsade kanter och tejpade ihop skivorna.
 
Spiderman Spiderman skrev:
Vi håller nu på att jämna till med stenmjöl under vår ovanjordiska pool. Jag har även tänkt lägga cellplast under poolen.

Dels för isoleringen men främst för att botten inte ska vara stenhård - för det fall att någon av pojkarna av misstag landar eller hoppar fel...

Måste man ha extruderad cellplast under poolen (XPS) eller går det bra - håller det - med vanlig cellplast... Den är ju betydligt billigare i vart fall...

Jag vill dock inte vara dumsnål... Poolen ska stå på sin nya placering "för evigt"...


Är det överkurs att även lägga en tjock presenning ovanpå cellplasten?
Ja det går bra och tejpa skarvarna med silvertejp men helst ska det vara markfrigolit
 
Extruderad cellplast som Ecoprim m fl handelsnamn är bra, men dyr. De spontade skarvarna låser skivorna hyfsat bra. Skarvarna tejpas med någon 5 cm bred tejp som fäster bra, vi använde någon halvbra ventilationstejp, men det finns bättre alternativ. Vi la inte något grus över cellplasten, utom längs kanterna, innesluten i fiberdukssäckar, som jag sydde med maskin. Anledningen var att sanden tenderade att försvinna därifrån. Inuti fiberdukssäckarna var sanden helt fastlåst. Numera levereras dock många pooler med en färdiggjuten kilformad kant av cellplast att placera längs innerväggens nederkant. Vi la byggplast över Ecomprim-skivorna, men jag har hört talas om nålfilt där.

Vanlig EPS cellplast "Frigolit" blir mjuk under pool-linern, den känns svampig att gå på och den har inte spontade kanter och skivorna kan eventuellt glida isär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.