RoTe
Så här ser det ut nu...

blogg

De har alltså kört ner hela alltihop med en bil eller något liknande fordon. Bara kaffeved av ställningen. De bemödade sig dessutom kasta ut allt på åkern bakom så det är jag som ställt upp det så där igen.

Detta kostar ju tid och pengar att fixa varje gång och nu undrar jag, får man gräva en stooor grop, hälla ner några hundra liter betong, ställa ner två järnvägsrälsbitar plus lite armering och sedan svetsa fast en låda i grov plåt? Om någon försöker köra ner den lär de ju bli allvarligt skadade. Med svensk lag blir jag då ansvarig va?
 
C
Hehe, har du sett den där gamla filmen om mjölkpallen som blev nerkörd av plogbilen om och om igen tills folket tröttnade och byggde en av betong varvid plogbilen välte? :D

Nej, men ärligt talat, jag vet inte, så jag ska inte säga nåt. Gissningsvis skulle jag tro att du åker på det. Du kanske kan bygga den och be vägverket komma och sätta en sån där skylt med blåa och gula sneda markeringar på den, och kanske göra den lite ergonomisk så man inte blir spetsad om man kör på den, så kanske dom får skylla sig själva nästa gång?
 
RoTe
Kan ju tillägga att hastigheten på vägen är 90 men att vägen är så pass smal att den saknar mittstreck. En riktigt norrlandsväg alltså, mitt i Uppland... Väldigt glest trafikerad.
 
Det är väl inte helt lämpligt att bygga något som gör att man får livslångt handikappade eller rent av avlidna på sitt samvete om t.ex. en MC-förare skulle åka av vägen. Vägverket lär kunna ha en del synpunkter. Ring gärna och hör med dem om de har någon lösning på problemet.

Finns det bättre ställe att ha brevlådorna på? Går det att anlägga någon form av parkeringsficka där och få brevlådorna någon meter vid sidan av vägen? Då kan man inte putta undan dem med bil i hög fart om man inte själv vill hamna vid sidan av vägen. Brevbäraren måste ju i alla fall stanna till, så att så länge h*n inte behöver kliva ur borde det ju inte spela henom någon roll. H*n kanske rent av blir glad att komma av vägen lite när h*n stoppar i posten.

Och Lars Molins utmärkta TV-film Midvinterduell är sevärd alla dagar i veckan. För mer inspiration om nödvändigheten att bygga saker rekommenderas "Kunglig Toilette" från samma regissör.
 
Brevlådorna, står de på din mark eller inte? Om inte, måste du ha tillstånd från markägaren för att bygga på hans tomt. I vart fall krävs byggnadslov, vare sig det är parkeringsficka eller betongfundament. Jag bodde tidigare på ett ställe där en nerförbacke mötte vägen utanför oss. Varje vinte var det någon som glömde bromsa i backen och körde ner i diket utanför oss. Ibland körde de också ner en bit av staketet, ibland hade de sån fart att de också tog en bit av häcken som stog bakom staketet. Det var bara att bygga upp igen...... Världen är orättvis.
 
RoTe
Szture skrev:
Brevlådorna, står de på din mark eller inte? Om inte, måste du ha tillstånd från markägaren för att bygga på hans tomt. I vart fall krävs byggnadslov, vare sig det är parkeringsficka eller betongfundament. Jag bodde tidigare på ett ställe där en nerförbacke mötte vägen utanför oss. Varje vinte var det någon som glömde bromsa i backen och körde ner i diket utanför oss. Ibland körde de också ner en bit av staketet, ibland hade de sån fart att de också tog en bit av häcken som stog bakom staketet. Det var bara att bygga upp igen...... Världen är orättvis.
Går vägverkets "ägande" bara till asfaltskant? Isf är det bonden som äger marken då lådorna står i diket.

Att bygga någon parkeringsficka är uteslutet, kostar alldeles för mycket pengar och behövs absolut inte då vägen är EXTREMT lågtrafikerad! De enda som använder vägen är boende plus åkeriet med sina 15 timmerbilar och förståss de ungdomar som använder den som lekstuga.
 
Vägverket har att säga till om i det som kallas för vägområde. Det sträcker sig utanför själva vägen men jag är osäker på hur långt. Det är bland annat det som gör att de kan vidta åtgärder mot ej tillåtna skyltar och annat.

Vad gäller att tillverka en brevlådsstople à la stridsvagnhinder så kommer Vägverket att säga blankt nej. Du kommer inte att få bygga något som kan liknas vid ett fast hinder. Som sagt, ring Vägverket och snacka med dem. Be om driftansvarig för vägsträckan eller deras trafikingenjör.
 
RoTe
Tänker inte väcka den björn som sover. ;)

Men alla postlådor är ju fasta hinder, iaf så länge de inte står på bilfälgar som jag sett är vanligt i andra delar av landet.
 
är det inte så att mark ägaren med flit kör ner dina postlådor?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
RoTe
el_richard skrev:
är det inte så att mark ägaren med flit kör ner dina postlådor?
Då kan man fråga sig varför han dels stör sig på lådorna som stått där sedan 1992 och dels inte säger något till oss. Dom är ju inte direkt ivägen för hans åkermark... Lite svårt att odla 50cm från vägen eftersom vägverket röjer två meter.

Får väl se om man ser någon traktor som drar loss den nya konstruktionen då...
 
RoTe skrev:
Tänker inte väcka den björn som sover. ;)

Men alla postlådor är ju fasta hinder, iaf så länge de inte står på bilfälgar som jag sett är vanligt i andra delar av landet.
Njaa... Med fasta hinder menas nog mer det stridsvagnshinder du var inne på att göra. En enkel träkonstruktion som ger vika ser de nog mellan fingrarna för.
 
Hade det varit bonden som råkat viftat till lådorna hade inte skörden stått kvar på åkern, dessutom omogen...verkar som om några lokala ligister eller raggarsviskon är ute och roar sig.
Polisanmäl, för formens skull, och hör med grannarna om fler lådor har massakerats.
Vägverket har inte så mycket med detta att göra.
 
Fotografen skrev:
Vägverket har inte så mycket med detta att göra.
Inte med själva förstörelsen, men jag lovar att de har med saken att göra om han bygger ett stridvagnshinder maskerat som brevlåda inom vägområdet. ;)
 
Givetvis kan brevlådans ägare inte alls hållas rättsligt ansvarig ifall den av något skäl blir påkörd av en bil. Se bara till att den står på rimligt avstånd från vägkanten!

Polisanmälan är en självklarhet! Detta är antingen skadegörelse, eller spåren av en smitningsolycka; alltså i båda fallen en klockren polissak. Och jag tycker absolut att man ska kontakta både Vägverket och Posten innan man beställer grävare och betongbil. Kostnaden för en liten avkörningsficka är knappast oöverkomlig om man ändå kalkylerar för ett "stridsvagnshinder".

Kan tilläggas att man bör kolla möjligheten till försäkringsersättning. Ifall det rör sig om skadegörelse ersätter villaförsäkringen återställande utöver självrisk. Om skadan vållats av en smitare kan man yrka ersättning från trafikskadeföreningen -

http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=193
 
Redigerat:
RoTe
Polisanmälan om smitning trafikolycka är gjord.

En avkörningsficka kommer kosta multum, måste ha tillstånd, gruslass körda med lastbil, något som skyfflar gruset, något som packar det, helt plötsligt blev det en totalentreprenad... Vi har kalkylerat att testa gräva för hand, går det inte hyr vi grävare för 800kr. Betongen köps men resten finns det skrot liggandes i gömmor här och var. Detta delas lika med grannen så du förstår att en avkörningsficka blir långt mycket dyrare och inte alls värt det. Varför ska vi ha det när ingen annan på vägen har det?

TFF lär ju knappast vara värt då den fd ställningen endast kostade någon hundralapp. De ersätter ju bara det som skadats och det var ju kaffepengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.