Hej alla byggvänner!


Måtten är 5400djup samt 4400 bred.

Som ni ser på bilden (altan.jpg) ska jag ha 90x90 stolp (limträ x5) samt 90x315 som mittre bärlina (limträ 1st) 90x225 som främre bärlina (limträ 1st) och 42x185 som takreglar (limträ 5st).

( 7° är taklutningen)


Taket blir råspont underlagspapp samt fantompannor, sedan är det tänkt att glasa in den med glaspartier fr. Skånska byggvaror.

Kom gärna med aspekter, stora som små, det uppsakttas!
 
  • altan_layout.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej

Lite annorlunda dimensioner på ett uterum, kanske mindre vana med dessa. Det finns ett program på www.moelven.com <lagerbalksprogram>.

Den mittersta regeln/bärlinan, behövs den?

Har själv balk 6000x300x90 som sträcker sig över 6 meter som bärlina. Denna bärs upp av två dubbelmonterade 170x45. Tekreglarna på detta är 145x45, ca 4 meter med 45x45 infälld "läkt".
 
Snygga ritningar!

För att kunna dimensiona detta måste man vet vilken snözon du bor i.
Men anta att du bor i snözon 2.5 och att det inte kan rasa ner snö från hustaket och belasta altantaket:

Du måste absolut ha den mittre bärlinan! Takreglar 42x185 på c/c 1100 klarar inte spännvidden 5400. Eftersom den mittre bärlinan inte har någon stolpe på mitten, likt den yttre bärlinan, är det på gränsen att 90x225 klarar spännvidden 4400. Däremot krävs det inte så grovt virke på den yttre bärlinan. Jag hade valt följande dimensioner (minimum):

Takreglar: 45x170 K24
Främre bärlina: 45x170 K24
Mittre bärlina: 90x270 L40
Stolpar: 90x90 K24

Det innebär att du kan köra på din lösning med limträ, med ett litet undantag för att 90x225 som mittre bärlina, ger lite för stor nedböjning.

Men, det är du som står för beslutet, jag ger bara min personliga åsikt.
Lycka till!
 
Tack så mycket för din input, gullegrizen.
Jag ändrade den mittre bärlinan till 90x315 för att vara på den säkra sidan.

Jag har 2st 90x225 ligger... kan jag limma på en 90x90 (limträ) ovanpå 90x225, så jag kan använda dem jag har?
 
Jag postar lite bilder under arbetets gång.

Nu har jag rivit det gamla räcket samt börjat förstärka upp golvreglarna.
 
  • inirtial_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
cust3000 skrev:
Jag har 2st 90x225 ligger... kan jag limma på en 90x90 (limträ) ovanpå 90x225, så jag kan använda dem jag har?
Detta törs jag inte svara på, du får nog aldrig en balk som motsvarar en fabrikstillverkad 90x315, men det bör minska neböjningen betydligt. Krävs nog både limning under högt tryck och komplettering med spik/skruv/hålplåtar. Frågan är om det blir utseendemässigt bra ifall du ska ha balken synlig.
 
Virket är hemma, det blev några vändor...
Arbetet ligger nere för tillfället p.g.a det förb***ade regnet..... 50mm regn bara idag.:mad:
 
Nu är bjälklaget förstärkt och klart!
Nu börjar det roliga!

inga nya bilder, nästa steg är att fixa stommen, då kommer bilder.
 
Det ser ut att bli varannandag väder, så frustrerande.........
 
Hej alla!

Det blev en tuff dag igår, jag höll på från 0900 till 2130, med undantag för mat o fika.

Jag började med att fästa bärlinan (170x45) i husväggen med långa fransskruv (10st, 2st vid varje vertikalregel)

Sedan var det dags för stolparna (som jag sågade till igår)
Ner med stolparna i 3st 195x45 som jag limmat och skruvat ihop under altanen i främre och mittre bärlina.

Nu kom det jobbiga, att få upp övre bärlinorna på 225x45x4400 på mittre stolparna var inte helt lätt. (inte en granne var hemma som jag kunde få hjälp av...) Jag antar att jag hade nytta av mitt andra intresse här, styrkelyft... när sk**smaken i mun hade försvunnit och den blåa färgen i ansiktet hade lagt sig var det dags för den främre bärlinan, som gick bättre då det är lägre höjd.

Nu kom det mest spännande, takreglarna.... hade jag räknat rätt med höjder på bärlinorna.....

Det blev perfekt anhåll på alla tre punkter....(jag var lite nervös där)

Jag hann bara tre stycken sen började det mörkna på med svarta moln, så jag var snabb med stora pressen, sen var det kvällsmat och sömn.

Idag blir det att sätta upp resterande takreglar sen spika spont.
Uppdatering kommer ikväll eller imorgon bitti.

Over and out /Custard
 
  • DSC00307.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00310.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • steg_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Här kommer en liten uppdatering på bygget.

Nu har jag spikat spont till ledes..
Mycket besvärligt var det, regn fast smhi sa att det inte skulle komma en droppe.....

Tur var att jag köpte en press som va 5400x7200... trodde jag..

:mad: Trots att det står att det ska vara den dimensionen på pressen, var den bara 5000mm bred!!!!!? Där stod jag på taket som ett fån när inte pressen räkte till!
Snabbt som faaan ner och hämta en mindre press som jag har till grillen på vintern. men den räkte ju till sissådär, lite blött på sina ställen blev det.
Det får torka rejält i gassande solsken idag, kanske jag börjar lägga papp i eftermiddag.

Jag lovar att jag ska tillbaka med pressen till Byggmax där jag köpte skiten (jag kollade en extra gång på förp. Det står 5400x7200...... Dem ska få höra ett och ett annat!!!

Over and out /Custard
 
  • DSC00311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1000 pappspik senare......
Äntligen behöver jag inte oroa mig för regn, pappen på plats, trekantslisterna med remsorna över. KLART!!!!!

Jag grundmåla även stolparna, ifall det blir slagregn.

Nu tar jag ett "break" i helgen.
På måndag blir det att börja läkta upp, och sen på med fantompannorna.

Ha en trevlig helg alla!!!

ps kommentera gärna ds......
 
  • DSC00315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00314.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vilket arbete! Snyggt! Jag bygger oxå på en uteveranda men kan endast passa på när min 10månaders bebis tar sina tupplurar, brukar bli 2-3 timmar/ dag iaf.

Säkert inga problem men bör man använda plåttak vid endast 7 graders lutning?

På Byggmax hemsida har de en rekommendation att inte använda plåttak om det är mindre än 14 graders lutning utan takpapp istället.
 
ugrash skrev:
Vilket arbete! Snyggt! Jag bygger oxå på en uteveranda men kan endast passa på när min 10månaders bebis tar sina tupplurar, brukar bli 2-3 timmar/ dag iaf.

Säkert inga problem men bör man använda plåttak vid endast 7 graders lutning?

På Byggmax hemsida har de en rekommendation att inte använda plåttak om det är mindre än 14 graders lutning utan takpapp istället.
Hej ugrash!
Tack för din input!

Jag ser ingen risk med att använda plåt, jag har läktat upp ordentligt samt konstruktionen ska klara snözonen jag bor i. Men som du säger, man ska helst använda papp vid denna lutning. Av vilken anledning är jag inte riktigt säker på,
men jag är säker på att det kommer att hålla.

Mvh Custard
 
  • DSC00318.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00320.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut, kul med täta bilduppdateringar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.