Mikael_L
Glöm inte Hitachi 14,4V DS14DFL, en trevlig Li-IO maskin som man brukar kunna få för 1600:- - 2000:-. Enda nackdelen jag kan se med den är chucken. Som är på 10mm och saknar autolock.
Såvitt jag minns är enda gången jag behövt 13mm när jag körde med karmskruvsverktyget. ;)
 
AndersS skrev:
En nackdel med GSR 10,8 är att bitsen ibland släpper i hållaren då den inte har någon låsning.
Det är den gammla 10,8 modellen i Julas paket, den nya har en riktig bitshållare (med låsning) så då är det inget problem.
 
Den Boschen jag tittat på har chuck, inget bitsfäste.
En säljare sa att med en mindre lättare maskin så får man trycka mer en med maskin som är tyngre. Stämmer det tror ni?
 
Det beror ju om man skruvar nedåt eller uppåt, en tung maskin i taket är i längden tungjobbat.

Jag kör med Makita och frågan om hobbypularen behöver en stor maskin, ja naturligtvis så finns det alltid en grövre skruv, 10 mm fransk går ganska tung. Som yrkesman har jag kört en 120 mm hålsåg, borrat 13 mm i stål och 30 mm i trä när det kniper. När jag byter däck på bilarna så "vevar" jag upp domkraften med, ja just det batterimaskinen. En stor maskin går att använda till fler jobb, enda undantaget är om den inte går in där man ska borra/skruva.

Protte
 
GSR 10,8Li-2 har chuck ja.
Säljaren har rätt men jag tror inte det är något större problem egentligen.
Den kraften har du själv att tillföra när du borrar.
Men jag tycker fortfarande du ska satsa på en mer robust maskin än boschen.
Om det nu inte är möbler som du nämnde du vill lägga focus på..

Försök hitta en begagnad makita bdf440 till bra pris. Det är en smidig maskin som även klarar tyngre jobb.
Och bälstesclipset har man mycket nytta av.

Behöver du nu så köp en bosch gsr 12v. OK, inte lithium, men skit i det isf :)
 
Har man kombinationen Bosch GSR och GDR 10,8 Li, och då kan man välja maskin beroende av arbete. Använder man mutterdragaren för vissa skruvarbeten så behöver man knappt trycka något alls, men den väsnas lite när den knackar dit skruven. Demade den i helgen för en bekant genom att dra samman en 28mm trall med en regel och använde en 12*100 franskskruv utan att förborra, om den sedan är robust eller inte vet jag ej :)
 
Personligen är jag nyfiken på om gifen hade mer info att komma med, den kommentaren skiljer sig liksom en hel del från de flesta erfarenheter rörande Bosch som jag känner till.

Nåja GSR 10.8 är bra som allround, klarar dock inte allround byggjobb men för inredning är den svårslagen. Jag skulle inte bytt min mot ens en Festo eftersom Feston saknar lampa.

/Kent
 
Tillhör oxå skaran som inte gillar bosch dragare, dom gör bra vinkelslipar, thats it!

hade personligen tittat på 1: Hitachi 2: AEG i det prissegment du anger.

Dessutom är (i min mening) ah beetydligt viktigare än volt.

// Papppskallen som kör myyyycket skruvdragare.......
 
Hmmm, Bosch's sticksågar då? *S*
Det är väl i det segmentet som de verkligen slår allt.

Jag jublade inte heller över Boschs dragare utan kör Elu men deras GSR är underbar för inredningsjobb och där är få som matchar den.

Sen ser man hur olika man är, jag vägrar ta i Hitachis transformers-look-alike, de är helt värdelösa i greppen enligt egen erfarenhet från deras gipsdragare. Kamoflaget eller adidasränderna släpper nämligen just i tumgreppet redan i verkstadsjobb, m a o är jag noll imponerad av hur man kan skapa en sån korkad dekoration.

AEG är samma som AtlasCopco och jag gillar dem lika lite som Hiltis dragare, dvs inte alls. DW och Elu har betydligt bättre grepp för mina händer, då enbart inkluderande 12V's versionerna, de andra är för tunga för att jobba med dagarna i ända.

/Kent
 
Redigerat:
Jag är toknöjd med min AEG BS 12 funkar för hemmabruk, har även sett provsen använda dem.

Är den tysktillverkade aeg så är det bra kvalite, men snart är all produktion flyttad till china.
 
Andy78 skrev:
Jag är toknöjd med min AEG BS 12 funkar för hemmabruk, har även sett provsen använda dem.

Är den tysktillverkade aeg så är det bra kvalite, men snart är all produktion flyttad till china.
Så du tror att en lat tysk skruvar ihop maskinen bättre än en energisk kines????
 
ja det vår vi väl se, skit i samma vart dom görd, bara dom håller vad dom lovar.
 
Jeg er veldig fornøyd med med min AEG BS12 (blå). Bruker den til små borring og steder der man ikke trenger større maskin, eller det er trangt.. Dette er kun en girs maskinen, men til alle småjobber er den perfekt.

Jeg synes den er perfekt utformet, er veldig kort, og har en veldig fin chuck. Virker også solid sammensatt.
 
Redigerat:
Det är precis den maskinen jag har, köpte den som demoex för en femhundring med ett batteri, fungerar utmärkt.
 
Har nyligen införskaffat den ovan nämna Metabo maskinen och har kört 30 kvm trädeck med den. Lätt, smidig och stabil. Tämligen likvärdig med min gamla AEG.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.